Συνέντευξη στο ΒΗΜΑ FM 99,5 και στο δημοσιογράφο Θ. Σιάφακα
-Δημοσιογράφος: Καλή σας μέρα κ. υπουργέ. -Υπουργός: Καλή σας μέρα -Δημοσιογράφος: Έχουμε πολλά να πούμε: Να ξεκινήσουμε από τουρισμό, να ξεκινήσουμε από τις κινητοποιήσεις των ιδιοκτητών ταξί; Γιατί βλέπουμε ότι υπάρχει μία κλιμάκωση. Χθες είδαμε εντάσεις και στην Πάτρα και στη Θεσσαλονίκη. Να ρωτήσω έτσι απλοϊκά, μέχρι που θα πάει αυτή η ιστορία; -Υπουργός: Η […]
-Δημοσιογράφος: Καλή σας μέρα κ. υπουργέ.
-Υπουργός: Καλή σας μέρα
-Δημοσιογράφος: Έχουμε πολλά να πούμε: Να ξεκινήσουμε από τουρισμό, να ξεκινήσουμε από τις κινητοποιήσεις των ιδιοκτητών ταξί; Γιατί βλέπουμε ότι υπάρχει μία κλιμάκωση. Χθες είδαμε εντάσεις και στην Πάτρα και στη Θεσσαλονίκη. Να ρωτήσω έτσι απλοϊκά, μέχρι που θα πάει αυτή η ιστορία;
-Υπουργός: Η ουσία του ανοίγματος των επαγγελμάτων είναι, ότι πρέπει να δώσουμε ευκαιρίες σε περισσότερο κόσμο. Τα κλειστά επαγγέλματα στερούν σε νέους ανθρώπους, ανθρώπους οι οποίοι έχουν ταλέντα, έχουν τη δυνατότητα να εξασκήσουν ένα επάγγελμα από το να έχουν και αυτοί μία ευκαιρία. Αυτό πρέπει να το θυμόμαστε πάντα σαν αρχή, διότι ο κόσμος πολύ συχνά δεν καταλαβαίνει, τι σημαίνει άνοιγμα επαγγελμάτων. Άνοιγμα επαγγελμάτων, σημαίνει άνοιγμα ευκαιριών. Αυτό το οποίο είναι το πιο ουσιαστικό εδώ πέρα είναι ότι, όταν ανοίγεις ένα επάγγελμα, πρέπει να βάζεις τα κριτήρια τα οποία ζητάς ώστε αυτός που εξασκεί το επάγγελμα, να δίνει τις υπηρεσίες που πρέπει. Θα μπορούσαμε για παράδειγμα, να βάλουμε κριτήρια όπως στην Αγγλία όπου ένα από τα κριτήρια είναι να ξέρεις τους δρόμους της πόλης. Είναι ένα απλό κριτήριο, αλλά είναι απαίτηση…
-Δημοσιογράφος: Είχαν συμφωνηθεί κάποια κριτήρια και αυτό άλλαξε μετά.
-Υπουργός: Άλλο, αυτό το οποίο είναι το ουσιαστικό όμως είναι, ότι ένα επάγγελμα πρέπει να είναι ανοικτό και πρέπει να μπαίνουν κανόνες, με τους οποίους πρέπει να ανταποκρίνεται κανείς για να κάνει αυτό το επάγγελμα. Δεν είναι ότι ήμουνα τυχερός , μου έκατσε μία άδεια ταξί, ή την πλήρωσα μαύρα, ή οτιδήποτε άλλο, που συνέβαινε μέχρι σήμερα. Πρέπει οτιδήποτε γίνεται, να γίνεται με κανόνες…
-Δημοσιογράφος: Γιατί αλλιώς αποτελεί προσβολή στο ίδιο το επάγγελμα. Και θα σας πω τι έχει γίνει με τους δικηγόρους. Αυτή τη στιγμή η Ελλάδα και η Αθήνα, έχει τους περισσότερους δικηγόρους. Αυτό εκ του αποτελέσματος, προσβάλλει την ουσία του δικηγορικού επαγγέλματος και βέβαια δεν υπάρχουν κανόνες, που να προσδιορίζουν το δικηγορικό επάγγελμα. Όποιος θέλει, τελειώσει τη Νομική και πάρει μία άδεια, γίνεται δικηγόρος.
-Υπουργός: Στο πρόγραμμα του ΠΑΣΟΚ, για το άνοιγμα των επαγγελμάτων είχαμε μιλήσει και για το ενιαίο μισθολόγιο είχαμε μιλήσει. Αυτά είναι πολιτικές οι οποίες βασίζονται σε κάποιες αρχές. Το ενιαίο μισθολόγιο είναι στην αρχή του Δικαίου. Δεν μπορεί, δύο άνθρωποι που κάνουν την ίδια δουλειά, με τον ίδιο εργοδότη, στη συγκεκριμένη περίπτωση το ελληνικό δημόσιο, να πληρώνονται διαφορετικά ποσά. Τώρα, οποιαδήποτε διαδικασία μέσα από την οποία διορθώνονται αυτές οι αδικίες του παρελθόντος, δημιουργεί εντάσεις, διότι κάποιοι χάνουν προνόμια. Λοιπόν, αυτή τη στιγμή όμως, το υπουργείο Μεταφορών, έχει ξεκινήσει ένα διάλογο στον οποίο καλούμε τους ταξιτζήδες να λάβουν μέρος. Ο διάλογος αυτός δεν μπορεί να γίνει με κραυγές, σίγουρα δεν μπορεί να γίνει με εκβιαστικά διλήμματα. Η ιδέα ότι κλείνω ένα λιμάνι, κλείνω ένα αεροδρόμιο, είναι καταστροφική, όχι για την κυβέρνηση, όχι μόνο για την εικόνα της Ελλάδας στο εξωτερικό, είναι καταστροφική για την κάθε ελληνική οικογένεια, που σήμερα ήθελε να πάει διακοπές, ή εργάζεται στο χώρο του τουρισμού, που αυτή τη στιγμή έχει μία άνθηση. Λοιπόν, παίρνει δυστυχώς καιρό οι συνδικαλιστές σε ορισμένα επαγγέλματα, να καταλάβουν ότι αυτοί οι τρόποι διαμαρτυρίας, έχουν παρέλθει τελείως και μέσα σε αυτό τον καιρό, πρέπει να καταλάβουν, ότι όταν κάνουν μια τέτοια πράξη η κοινωνία τους γυρίζει την πλάτη. Η ζημιά που έχει γίνει για τη χώρα αλλά και για ένα μεγάλο κομμάτι της ελληνικής οικονομίας είναι τεράστια. Λοιπόν, εμείς έχουμε κάνει μία έκκληση, οποιαδήποτε διαμαρτυρία, να μην οδηγήσει στο να κτυπηθεί ένας κλάδος της οικονομίας ο οποίος είναι σημαντικός σε κάθε ελληνική οικογένεια.
-Δημοσιογράφος: Τώρα, έχετε βάλει μία σειρά από θέματα, έχετε ανοίξει μία σειρά από θέματα, εγώ θα ήθελα να κρατήσω, αυτό που έθεσα και νωρίτερα στο σχόλιό μου. Πως η πολιτεία, ανεξαρτήτως βούλησης της κοινωνίας, πως η πολιτεία θα διασφαλίσει την ελεύθερη μετακίνηση πολιτών και τουριστών. Λέγαμε νωρίτερα για το λιμάνι. Μα εδώ υπάρχει ένα ευρύτερο θέμα. Πέρα από τους φίλους ταξιτζήδες, αν κάποιος έχει τη δυνατότητα και την εύκολη πρόσβαση να πάει στο λιμάνι και να διαμαρτυρηθεί , να διαδηλώσει να κάνει κάτι ακόμα πιο ακραίο και η πολιτεία δεν τον εμποδίζει, αυτό υπουργέ επιτρέψτε μου, είναι ένα θέμα. Άρα λοιπόν, πως η πολιτεία, θα διασφαλίσει και επιμένω στο ερώτημα, την ελεύθερη μετακίνηση πολιτών και τουριστών;
-Υπουργός: Εγώ δεν θέλω να πάω σε σενάρια και να σας εξηγήσω γιατί. Πέρυσι είχαμε φαινόμενα, όπως το κλείσιμο της Ακρόπολης. Φέτος είχαμε τον κίνδυνο του κλεισίματος των λιμανιών. Βλέπουμε ότι, η διαφορά από πέρυσι, είναι ότι ο κόσμος αντιλαμβάνεται, οι συνδικαλιστές που λαβαίνουν μέρος στις κινητοποιήσεις, αντιλαμβάνονται, ότι τέτοιου είδους κινητοποιήσεις κάνουν κακό στους εαυτούς τους, στο ίδιο το επάγγελμα. Πέρυσι τι έγινε; Πήγαν κάποιοι, έκλεισαν την Ακρόπολη και όχι μόνο αυτό. Κάνανε ακραίες δηλώσεις, όπως, δεν έχουν σημασία τα μάρμαρα, εμείς έχουμε σημασία. Η κοινωνία τους γύρισε την πλάτη. Η αστυνομία, αδυνατούσε να κάνει επιχειρήσεις πάνω στο Βράχο, διότι πρώτον: Μπορεί να κτυπηθεί κάποιος άνθρωπος, γιατί είναι πολύ δύσκολος ο χώρος και δεύτερον, μπορείς να κάνεις μια ζημιά στο μνημείο. Επιλέξαμε να μην κάνουμε κινητοποιήσεις. Η ίδια η κοινωνία γύρισε την πλάτη στους ανθρώπους που είχαν ανέβει επάνω και κλείσανε την Ακρόπολη. Χθες και προχθές, κάναμε μία έκκληση στα ταξί. Στην Αθήνα το σεβάστηκαν. Κατάλαβαν, ότι το να κλείσουν τα λιμάνια και τα αεροδρόμια αυτή τη στιγμή, έκανε κακό σε εκείνους. Αντιλαμβάνομαι, ότι κάποια πιο ακραία στοιχεία, κλείσανε άλλα περιφερειακά λιμάνια. Κάνουμε έκκληση αυτή τη στιγμή, αυτή την ώρα, που υπάρχει μία άνθηση στον τουρισμό, που εκατοντάδες ελληνικές οικογένειες, βρίσκουν μεροκάματο από την εργασία στον τουρισμό, μην τον κτυπήσουν, μην κτυπήσουν την εικόνα της Ελλάδας προς τα έξω, έχει γυρίσει το κλίμα από πέρυσι, η Ελλάδα πλέον θεωρείται, ένας πολύ καλός τουριστικός προορισμός, με ανταγωνιστικές τιμές. Ο κόσμος θέλει να έρθει, έχουμε αυξήσεις από όλες τις παραδοσιακές αγορές, αλλά έχουμε ανοίξει και νέες αγορές. Αυτή την ώρα ας αφήσουν τον τουρισμό να ανθίσει, όλοι έχουμε να κερδίσουμε από αυτό, και οι ταξιτζήδες μαζί με όλους τους άλλους.
-Δημοσιογράφος: Χωρίς να θέλω, να οδηγήσω τη σκέψη σας και περισσότερο το λόγο σας, σε μία συγκεκριμένη απάντηση, να υποθέσω από τις απαντήσεις που έχετε δώσει μέχρι τώρα, ότι πρώτον: Η κυβέρνηση δεν θα προχωρήσει σε ακραίες μορφές αντίδρασης το ένα και ότι δεν θα επιχειρήσει να υιοθετήσει το μέτρο της πολιτικής επιστράτευσης.
-Υπουργός: Δεν θέλω να προκαταλάβω τις αποφάσεις της κυβέρνησης, ούτε μπορώ να μιλήσω για όλη την κυβέρνηση και ποιες είναι οι επόμενες κινήσεις. Αυτή τη στιγμή ο υπουργός Μεταφορών, έχει ανοίξει ένα διάλογο, έχει καλέσει τους ταξιτζήδες στο διάλογο, οι ταξιτζήδες έχουν καταθέσει προτάσεις, είναι θέμα να κάτσουν και έχει ξεκαθαρίσει ο κ. Ραγκούσης, ότι εγώ δεν πρόκειται να σας ξαφνιάσω. Οτιδήποτε κάνουμε, θα το κάνουμε μέσα από μία συντεταγμένη διαδικασία. Εμένα, αυτό μου αρκεί, για να ζητήσω αυτή την ώρα στους ταξιτζήδες να δείξουν νηφαλιότητα, να δείξουν ψυχραιμία, να κάνουνε οποιαδήποτε μορφή διαμαρτυρίας θέλουν, αρκεί η οποιαδήποτε μορφή διαμαρτυρίας, να μην πλήξει αυτή τη στιγμή και την Ελλάδα και κάθε ελληνική οικογένεια.
-Δημοσιογράφος: Θέλω να κλείσω με μία ερώτηση το θέμα που αφορά στους ιδιοκτήτες ταξί, γιατί υπάρχει το ζήτημα του τουρισμού και θα ήθελα έτσι να εστιάσουμε εκεί. Γιατί άλλαξε η ρύθμιση Ρέππα. Θεωρήθηκε από πολλούς και πολιτικούς, αλλά και από τους ιδιοκτήτες ταξί, ότι ήταν μία ισορροπημένη λύση, και με πληθυσμιακά κριτήρια, το δώσατε το στίγμα σας στο ξεκίνημα της εκπομπής, θα ήθελα να ρωτήσω, η Τρόικα επέβαλε να αλλάξουμε αυτή την ρύθμιση, ή υπάρχουν και άλλα ζητήματα, γιατί ακούσαμε και για κόντρες και αντιπαραθέσεις και προσωπικές αντικρούσεις μεταξύ υπουργών. Τι συνέβη και άλλαξε αυτή η προσέγγιση, η αρχική προσέγγιση;
-Υπουργός: Δεν νομίζω ότι έχει κανένα νόημα, ούτε μπορώ, ούτε θέλω να παρακολουθήσω, αν υπάρχουν κόντρες μεταξύ υπουργών κ.λπ. Εδώ βλέπουμε μία πολιτική η οποία εξελίσσεται. Και η εξέλιξη αυτής της πολιτικής είναι, ότι δεν είναι το μόνο κριτήριο που μπορούν να βάλουν πάνω στο τραπέζι πληθυσμιακό, αλλά είναι και η ποιότητα των υπηρεσιών που παρέχουμε, είναι το τι ζητούμε από την υπηρεσία την οποία παρέχει κάποιος επαγγελματίας. Ο κ. Ραγκούσης έχει βάλει ορισμένα κριτήρια, έχει βάλει ένα πλαίσιο συζήτησης. Εγώ νομίζω ότι αυτή την ώρα οι ταξιτζήδες ας πάνε εκεί και εάν αυτό το οποίο έρθει από τη μεριά της κυβέρνησης, είναι κάτι το οποίο είναι παράλογο, εδώ είμαστε. Αλλά το να μην πας καθόλου στον διάλογο και να προσπαθείς να εκβιάσεις καταστάσεις, αυτό δεν βοηθάει κανένα.
-Δημοσιογράφος: Μιλήσατε νωρίτερα, για την ζημιά, σε σχέση με τον τουρισμό μας. Γνωρίζετε αυτή τη στιγμή τις απώλειες από τις κινητοποιήσεις, σε μεγέθη, σε αριθμούς, έχετε εικόνα;
-Υπουργός: Αυτή τη στιγμή δεν είναι μεγάλες, γιατί δεν φάνηκε αν θέλετε αυτή η κινητοποίηση απέναντι στα λιμάνια και στα αεροδρόμια διεθνώς. Υπήρχαν αναφορές στον Τύπο, αλλά δεν υπήρχε η αίσθηση φόβου, δεν δημιουργήθηκε ακόμη η αίσθηση φόβου η οποία θα μπορούσε να έχει δημιουργηθεί. Βεβαίως, μία δεύτερη, μία τρίτη μέρα τέτοιων κινητοποιήσεων, θα κάνει το γύρο του κόσμου και πρέπει να σας πω το εξής: Μόλις επέστρεψα από μία σειρά, από χώρες οι οποίες είναι οι καινούργιες μας αγορές, η Τουρκία, το Ισραήλ, η Ρωσία, η Ουκρανία. Η ερώτησή τους, δεν ήτανε αν η Ελλάδα είναι ασφαλής χώρα, με δεδομένο, ότι πριν από 2-3 εβδομάδες, είχαμε τα επεισόδια στο Σύνταγμα. Όλοι με ρωτούσαν, από τις απεργίες και από τις κινητοποιήσεις, θα καταφέρουμε να φτάσουμε στον προορισμό μας, θα καταφέρουμε εάν αποφασίσουμε να έρθουμε στην Ελλάδα, να περάσουμε τις διακοπές που ονειρευτήκαμε;
-Δημοσιογράφος: Αν δουλεύει το κράτος, αυτό ήταν το ερώτημα.
-Υπουργός: Αν δουλεύουν οι επαγγελματίες με τους οποίους θα πρέπει να συνεργαστούν για να πάνε στον προορισμό τους. Πρέπει να σας πω, ότι αυτό είναι ένα πολύ πιο δύσκολο ερώτημα, διότι δεν έχει να κάνει με τις εικόνες στην τηλεόραση. Τις εικόνες στην τηλεόραση, μπορείς με λόγια να τις αντιπαρέλθεις. Αυτό το οποίο όμως εδώ πέρα σε ρωτάνε είναι: Τι θα γίνει εκείνη την ημέρα. Και όταν έχεις μία σειρά από κινητοποιήσεις βεβαίως μπορείς να πεις, ότι μέχρι σήμερα, η μεγάλη πλειοψηφία από τους ταξιδιώτες που έρχονται στην Ελλάδα, έχουν μία πάρα πολύ θετική εμπειρία, αλλά βεβαίως στο πίσω μέρος του μυαλού σου έχεις πάντα, ότι μία κινητοποίηση από τα ταξί, σημαίνει ότι πρέπει να βρεθούν εναλλακτικές λύσεις μεταφοράς. Και ένα κλείσιμο του λιμανιού, σημαίνει ότι μπορεί να μην δεις ποτέ την Ακρόπολη, την οποία ονειρευόσουν όλη σου τη ζωή να δεις.
-Δημοσιογράφος: Κύριε υπουργέ, πολύ επιγραμματικά θέλω μία απάντηση, ο υπουργός Πολιτισμού και η Ελλάδα, ζητάνε συγγνώμη, από τον Βρετανό και ότι συμβολίζει ο Βρετανός, που βρέθηκαν χθες στο λιμάνι της Πάτρας εγκλωβισμένοι και απέναντι είχαν τους ταξιτζήδες, που παραλίγο να πιαστούν στα χέρια; Γιατί φοβάμαι, ότι απέναντι στον Βρετανό, δεν έβλεπε τον οδηγό τον ιδιοκτήτη ταξί ο Βρετανός, έβλεπε την ελληνική κυβέρνηση και κυρίως την Ελλάδα. Ζητάει συγγνώμη ο υπουργός γι αυτό;
-Υπουργός: Απολύτως. Η εμπειρία του κάθε τουρίστα, του κάθε επισκέπτη, αλλά και του κάθε Έλληνα ο οποίος θέλει να πάει στις διακοπές του, πρέπει να είναι ιερή για όλους μας. Πρώτα από όλα από την κυβέρνηση. Και γι αυτό κάνουμε αυτές τις εκκλήσεις, ότι αυτή τη στιγμή, αντί να χωριζόμαστε μεταξύ μας, το πιο σημαντικό είναι, να κάνουμε μία κοινή προσπάθεια όλοι μαζί. Για να δημιουργήσουμε τον πλούτο τον οποίο μπορεί να δημιουργήσει ο τουρισμός και από εκεί και πέρα, μπορούμε να συζητήσουμε οτιδήποτε, να βάλουμε οτιδήποτε πάνω στο τραπέζι. Αλλά όχι έτσι, όχι τώρα. Δεν είναι αυτός ο τρόπος των κινητοποιήσεων.
-Δημοσιογράφος: Θα ήθελα γενικότερα τώρα κ. Γερουλάνο, την εικόνα που έχετε μέχρι στιγμής για τον τουρισμό. Σας άκουσα να λέτε, ότι θα πάμε καλά με τους Ρώσους, με τους Ουκρανούς, θα πάμε καλά και με το Ισραήλ. Υπάρχουν συγκεκριμένα στοιχεία γι αυτό;
-Υπουργός: Ναι υπάρχουν. Έχουμε μία σοβαρή αύξηση από τις νέες αγορές και μία επανάκαμψη των παλιών αγορών. Να εξηγήσω, πως έχει λειτουργήσει αυτό. Πέρυσι, όταν είχαμε τα προβλήματα από την Αγγλία, η οποία είχε οικονομικά ζητήματα και έψαχνε φθηνά πακέτα, οι Άγγλοι πήγαν περισσότερο στην Τουρκία και στην Αίγυπτο. Όταν είχαμε τα προβλήματα με την Γερμανία, θυμόσαστε, υπήρχε μία κόντρα Ελλάδας –Γερμανίας στον Τύπο των δύο χωρών, είδαμε πολύ σημαντικές απώλειες από τις δύο αγορές, είδαμε τεράστιες ακυρώσεις, η κατάσταση ήταν πάρα πολύ κρίσιμη. Τότε, γύρω από το ίδιο τραπέζι, μαζευτήκαμε για πρώτη φορά για τον ελληνικό τουρισμό η Πολιτεία, τα υπουργεία που εμπλέκονται, οι εποπτευόμενοι φορείς, ήρθανε ακόμα και μη κυβερνητικές οργανώσεις οι οποίες ασχολούνται με τον τουρισμό και βέβαια ήρθε όλος ο κλάδος του τουρισμού, εκπροσωπήθηκαν από τους φορείς τους. Γύρω από αυτό το τραπέζι, αποφασίστηκαν κάποιες προτεραιότητες στρατηγικής και προχωρήσαμε ο καθένας από τη δική του τη μεριά, να κάνει αυτό το οποίο έπρεπε να κάνει. Μειώσαμε τον ΦΠΑ και πέρασαν οι επιχειρηματίες τη μείωση αυτή, στα πακέτα τα οποία προσφέρανε. Βοηθήσαμε πάρα πολύ, να διευκολυνθεί η διαδικασία για βίζες από χώρες οι οποίες δεν είναι στο Σέγκεν. Κάναμε μία τεράστια προσπάθεια να αναπτύξουμε καινούργιες αγορές. Και το αποτέλεσμα ήταν ότι, χάσαμε από Αγγλία και Γερμανία, αλλά το αναπληρώσαμε με πολύ ουσιαστικές αυξήσεις από το Ισραήλ περίπου 120%, από την Τουρκία 180%, από την Κίνα σε μικρά νούμερα βέβαια, αλλά η …
-Δημοσιογράφος: Αύξηση;
-Υπουργός: Αύξηση 75% από την Κίνα πέρυσι και μοιάζει να έχουμε μία πάρα πολύ ισχυρή αύξηση φέτος. Οπότε, πέρυσι με τις νέες αγορές που ανοίξαμε ισοφαρίσαμε τη ζημιά που είχε γίνει από την Αγγλία και τη Γερμανία. Και είναι εξαιρετικά σημαντικό να το υπογραμμίσουμε αυτό, γιατί ήμασταν υπέρμετρα επενδεδυμένοι σε λίγες αγορές, με αποτέλεσμα το ρίσκο που είχανε οι Έλληνες ξενοδόχοι, να είναι πάρα πολύ μεγάλο. Ανοίξαμε ξαφνικά μία σειρά από αγορές, μία άλλη αγορά είναι η Σερβία, η Ρωσία, η Ουκρανία . Φέτος λοιπόν , συνεχίζεται η αύξηση που έχουμε από τις νέες αγορές, ήμουνα στη Ρωσία, έχουμε μία αύξηση των θεωρήσεων εκεί της τάξεως του 60%, από την Ουκρανία 50%, από το Ισραήλ 30%. Συνεχίζουν λοιπόν την αύξησή τους οι νέες αγορές και έχουμε και πολύ σοβαρές αυξήσεις, από τις παραδοσιακές και την Αγγλία και την Γερμανία, μοιάζει να ανακάμπτουν. Ο συνδυασμός των δύο, δείχνει πολύ καλές προοπτικές για την τουριστι9κή σεζόν, υπογραμμίζοντας πάντα, ότι είναι ακόμα η αρχή. Τώρα μπαίνουμε πραγματικά μέσα στην τουριστική σεζόν, οπότε να κρατήσουμε την επιφύλαξη μας, να ξέρουμε ότι είναι πολύ ρευστή η αγορά, οποιαδήποτε σκηνή πλήττει την εικόνα της Ελλάδος στο εξωτερικό, μπορεί να οδηγήσει άμεσα σε ακυρώσεις .
-Δημοσιογράφος: Λέτε ότι δεν το έχουμε κερδίσει το στοίχημα ακόμα. Πάμε καλά αλλά δεν το έχουμε κερδίσει το στοίχημα πλήρως.
Υπουργός: Ένα από τα καλά των αλλαγών που έχουμε κάνει στον τουρισμό είναι ότι το στοίχημα δεν το κερδίζεις παρά την τελευταία στιγμή του χρόνου. Διότι όταν είχες μια αγορά η οποία ερχόταν μόνο Ιούνιο, Ιούλιο, Αύγουστο, Σεπτέμβριο ήξερες περίπου τον Αύγουστο σε τι κατάσταση βρίσκεσαι. Πέρυσι αυτό που είδαμε ήταν και μια αύξηση το φθινόπωρο, η οποία ήταν πολύ σημαντική και έκανε διαφορά στα νούμερα. Πιστεύουμε ότι το γύρισμα για τον ελληνικό τουρισμό έχει γίνει, η Ελλάδα είναι πάλι προορισμός τον οποίο επιλέγει ο κόσμος. Αυτό είναι θετικό και νομίζω ότι αυτή τη δυναμική πρέπει να την αξιοποιήσουμε με κάθε τρόπο.
-Δημοσιογράφος: Κύριε Υπουργέ, βάζουν κάποια θέματα, ο κ. Νίκος, ότι η κυβέρνηση είναι αυτή που χτυπάει τον τουρισμό όχι εμείς. Πώς θα δοθούν άδειες όταν είναι ήδη πάρα πολλές και γι αυτό το λόγο έχει μειωθεί η δουλειά, τα μέτρα αυτά δεν στέκουν σε καμία χώρα της ΕΕ. Μπαίνει επίσης ένα θέμα με τις φωτογραφίες που έδωσε χτες η ΝΔ με τον ΠΘ να είναι κοντά σε κάποιες κινητοποιήσεις. Και το τρίτο σε σχέση με την ασφάλεια, πού είναι ο κ Παπουτσής σε σχέση με τα λιμάνι , σε σχέση με τα αεροδρόμια.
-Υπουργός: Δεν ξέρω αν ο κ Νίκος είναι ταξιτζής που κάνει αυτήν την ερώτηση εγώ μπορώ να σας πω το εξής. Μετά από πολλή δουλειά και με συντονισμένη προσπάθεια της κυβέρνησης ο τουρισμός δείχνει σήμερα μια πάρα πολύ σημαντική ανάκαμψη. Δεν μπορεί λοιπόν ο κ Νίκος να λέει αβίαστα ότι η κυβέρνηση φταίει για τον τουρισμό, για ποιο πράγμα φταίει ακριβώς; Οι επαγγελματίες στον χώρο των ταξί, είναι μέρος της οικονομικής δραστηριότητας, θα κερδίσουν και αυτοί από την αύξηση που θα υπάρξει στον τουρισμό. Αυτό το πράγμα μπορούν να το αξιοποιήσουν πηγαίνοντας στις δουλειές τους ή μπορεί να το σκοτώσουν κλείνοντας τα λιμάνια και τα αεροδρόμια. Δική τους απόφαση είναι.
-Δημοσιογράφος: Σε σχέση με την αύξηση του ΦΠΑ από τον Σεπτέμβριο, η ερώτηση είναι δεν θα επηρεάσει αυξητικά την επόμενη χρονιά και τα επόμενα χρόνια; Μια ακροάτρια μας ρωτάει.
-Υπουργός: Είναι ένα πολύ καλό ερώτημα αυτό. έχει γίνει μια πολύ μεγάλη προσπάθεια πέρυσι με τη μείωση του ΦΠΑ στα καταλύματα η οποία έδωσε τη δυνατότητα στους επιχειρηματίες του κλάδου να επανακάμψουν δίνοντας πολύ ανταγωνιστικά πακέτα στους ξέεις επισκέπτες. Σήμερα καλείται να αυξήσει η Ελλάδα το ΦΠΑ στη σίτιση κάτι το οποίο θα αυξήσει τις τιμές των πακέτων. Παρόλα αυτά πιστεύουμε ότι το γύρισμα για τον ελληνικό τουρισμό έχει γίνει, είναι πάλι προορισμός τον οποίο επιλέγει ο κόσμος, αυτό είναι πολύ θετικό και νομίζω ότι αυτή τη δυναμική πρέπει να την αξιοποιήσουμε από κάθε μεριά.
-Δημοσιογράφος: Τώρα αυτή η αντιπαράθεση με τη ΝΔ αν είναι υποκινούμενες οι κινητοποιήσεις, δεν είναι, έδωσε εχτές η ΝΔ τις φωτογραφίες του κ Πρωθυπουργού σε ανάλογες κινητοποιήσεις στο παρελθόν. Εσείς πως τα σχολιάζετε όλα αυτά;
-Υπουργός: Πρέπει να σας πω ότι χτες όταν γινόταν αυτή η συζήτηση είχα την ελπίδα όχι μόνο ότι η ΝΔ δεν θα εγκλωβιστεί μέσα σε μια τέτοια μικροκομματική λογική αλλά ότι θα δείξει και μια υπεύθυνη στάση στηρίζοντας τον τουρισμό τον οποίο η ίδια διατείνεται ότι θέλει να στηρίξει με κάθε τρόπο. Λίγη ώρα μετά είδα τον κ Μανώλη σε κάποιες συγκεντρώσεις, έμαθα ότι ο κ Παυλόπουλος είναι ο δικηγόρος των συνδικαλιστών του συνδέσμου των ταξί, τι να σας πω. Λυπηρά φαινόμενα είναι όλα αυτά. όλα αυτά μας δίνουν την αίσθηση ότι κάποιος πάει να εκμεταλλευτεί τη δυσφορία που υπάρχει σ ένα μέρος της κοινωνίας
-Δημοσιογράφος: Το ίδιο όμως λένε και για τον νυν Πρωθυπουργό, το είπε ο κ Μιχελάκης χτες.
-Υπουργός: Είναι κατά αρχήν εντελώς διαφορετικές οι συνθήκες και δεν είχε να κάνει θυμάστε άμεσα με τον τουρισμό όπως έχει να κάνει σήμερα. Σήμερα η μέρα είναι πολύ κρίσιμη, οι δυο τρεις εβδομάδες που έχουμε μπροστά μας είναι πάρα πολύ κρίσιμες. Την ώρα που η κυβέρνηση ανοίγει ένα χώρο για διάλογο δεν υπάρχει κανένας λόγο σαν έχουμε ακραίες κινητοποιήσεις. Θυμόσαστε ότι δεν ήταν έτσι την τελευταία φορά, όταν το ΠΑΣΟΚ ήταν στην αντιπολίτευση, ήταν παγιωμένη η θέση της κυβέρνησης τότε και δεν ήταν σε διάλογο. Σήμερα η κυβέρνηση ανοίγει το διάλογο. Χαίρομαι που οι ταξιτζήδες έχουν πλέον πάει στο διάλογο με τον κ Ραγκούση αλλά αυτό που έχει σημασία αυτή τη στιγμή δεν είναι να προσπαθήσουμε ο καθένας να εκμεταλλευτεί την οποιαδήποτε δυσφορία για να πάρει κάτι παραπάνω για την πάρτη του. Αυτό που έχει σημασία είναι όλοι μαζί να κάνουμε μια προσπάθεια, δυο-τρεις μήνες είναι ακόμα- να αξιοποιήσουμε αυτό που ετούτη τη στιγμή έχουμε στα χέρια μας, να κάνουμε τους ανθρώπους αυτούς να ξανάρθουν στην Ελλάδα και έτσι να εδραιώσουμε ξανά την Ελλάδα ως τουριστικό προορισμό παγκοσμίως.
-Δημοσιογράφος: Υπάρχει εκτίμηση ή προσδοκία για το ποσοστό αυξήσεως αυτή τη χρονιά;
-Υπουργός: Υπάρχει μεγάλη προσδοκία για αυξήσεις πολύ σοβαρές. Μέχρι σήμερα έχουμε μια αύξηση της τάξης του 10%. Μακάρι να κρατήσει μέχρι τέλος του χρόνου, αυτό δεν το ξέρουμε, θα το δούμε.
-Δημοσιογράφος: Μπορεί να ξεπεράσει το 10%;
-Υπουργός: Θα μπορούσε, ναι. Τα σημάδια είναι καλά διότι έχουμε καλές ενδείξεις και από βαλκανικούς λαούς που έρχονται με αυτοκίνητα στη χώρα. Έχουμε καλά σημάδια από την Τουρκία που έρχονται με σκάφη. Δεν είναι όμως εκεί το θέμα, αυτό που έχουμε πει ως κυβέρνηση είναι ότι εμείς μετράμε τις αφίξεις, μετράμε τα έσοδα αλλά από φέτος μετράμε και κάτι άλλο. Μετράμε τις θέσεις εργασίας που προσφέρει ο τουριστικός κλάδος. Θέλουμε ένα δούμε ότι αυτές οι αυξήσεις θα μεταφραστούν σε θέσεις εργασίας. Εκεί θα φανεί αν ο τουριστικός κλάδος είναι έτοιμος να δέσει πάλι με την ελληνική κοινωνία με την οποία είχε προβλήματα στ ο παρελθόν κατά καιρούς. Φέτος η χρονιά η μεγάλη ευκαιρία που έχει ο κλάδος του τουρισμού να αποδείξει ότι μπορεί να γίνει πρότυπο ανάπτυξης για τη χώρα και να αποδείξει ότι μπορεί να είναι η ατμομηχανή η οποία αφορά κάθε ελληνική οικογένεια. Είναι ένας κλάδος στον ποιο εργάζονται χιλιάδες Έλληνες εργαζόμενοι και ο στόχος μας φέτος είναι να αυξήσουμε φέτος αυτές τις θέσεις εργασίας.
-Δημοσιογράφος: Να βάλουμε μια τελεία στον τουρισμό. Ενδεχομένως οι φίλοι και οι φίλες να μας οδηγήσουν ξανά εκεί γιατί θέλω να πάμε στο άλλο μεγάλο θέμα των ημερών που είναι η αυριανή έκτακτη σύνοδος κορυφής. Η κ Μέρκελ μας έδωσε ένα στίγμα χτες. Χαμήλωσε τις προσδοκίες και μας προσγείωσε κάπως ανώμαλα σε μια πραγματικότητα που υπάρχει, που δεν θέλουμε να δούμε, να αντιμετωπίσουμε, θέλουμε να αποφύγουμε, θα το δούμε αυτό – και αναφέρομαι στο θέμα της λήψης σημαντικών αποφάσεων γιατί η κ Μέρκελ δήλωσε ότι δεν πρέπει να περιμένουμε θεματική απόφαση. Θα θελα το σχόλιό σας σχετικά με αυτήν την προσγείωση από την πλευρά της κ Μέρκελ.
-Υπουργός: Θα θελα να το δούμε λίγο πιο σφαιρικά το πράγμα, δεν υπάρχει καμία αμφιβολία ότι η κατάσταση στην οποία βρίσκεται η ελληνική οικονομία είναι ένα προϊόν δικών μας επιλογών. Την τελευταία πενταετία όμως ήρθε η ΕΕ και είπε. Οι επιλογές σας μέχρι τώρα ήταν σε ορισμένες περιπτώσεις λαθεμένες και σας βάζουμε σε επιτήρηση. Η ΝΔ ουσιαστικά κράτησε την Ελλάδα σε επιτήρηση λίγο ως πολύ, μια πενταετία. Τι κάνανε οι ευρωπαίοι σε αυτήν την επιτήρηση, τι είδαν; Εκτοξεύτηκε το χρέος, εκτοξεύτηκε το έλλειμμα, η κατάσταση έγινε πάρα – πάρα πολύ κρίσιμη.
-Δημοσιογράφος: Λέτε ότι έχουν την ευθύνη (ΕΕ) για την οικονομική πραγματικότητα που βιώνουμε, ένα κομμάτι;
-Υπουργός: Την ευθύνη την έχει η Ελλάδα, αλλά έρχεται η ΕΕ και λέει ότι εγώ μπαίνω μέσα σε αυτό το παιχνίδι και για 5 χρόνια εγώ σε παρακολουθώ. Παρακολουθώντας την Ελλάδα εκτοξεύτηκαν τα ελλείμματα και σήμερα καλούμαστε να πάρουμε πολύ σκληρά μέτρα για να διορθώσουμε την κατάσταση και πρέπει να τα πάρουμε. Αλλά αν την ίδια ώρα τα μέτρα τα οποία παίρνεις τα παίρνεις μέσα σ ένα διεθνές πλαίσιο το οποίο επιμένει η ΕΕ να το κρατάει τόσο θολό, αναρωτιέται κανείς αν αυτά τα μέτρα θα αποδώσουν αυτό που θέλουμε να αποδώσουν. Διότι αν η Ευρώπη έχει να αντιμετωπίσει αγορές οι οποίες παίρνουν αποφάσεις σε δευτερόλεπτα αλλά η Ευρώπη παίρνει αποφάσεις οι οποίες τρενάρουν με τον τρόπο με τον οποίο έχουμε δει στο παρελθόν, αυτό το οποίο συμβαίνει είναι ότι η όποια απόφαση της ΕΕ έχει αποσβεσθεί μέχρι να παρθεί.
-Δημοσιογράφος: Βάλατε ένα ζήτημα μη απόδοσης των μέτρων.
-Υπουργός: Όχι μη απόδοσης των μέτρων, αλλά μη απόδοσης της πολιτικής της Ε.Ε. Τα μέτρα αυτά πρέπει να παρθούν έτσι κι αλλιώς γιατί πρέπει να σταματήσουμε τη σπατάλη, πρέπει να σταματήσουμε τις αδικίες οι οποίες γινόντουσαν στην ελληνική κοινωνία, πρέπει να σταματήσει αυτή η διόγκωση του κράτος η οποία σε πάρα πολλές περιπτώσεις..
-Δημοσιογράφος: Σύμφωνοι αλλά ο πολίτης που αισθάνεται ξεζουμισμένος, πραγματικά αυτή η φράση τρομάζει
-Υπουργός: Δεν θέλω να παρερμηνευθεί η φράση μου. Αυτή τη στιγμή κάνουμε δυο προσπάθειες μαζί . Η μια προσπάθεια είναι η αντιμετώπιση του χρέους και του ελλείμματος. Αυτή είναι μια προσπάθεια η οποία έχει πάρει όλα τα φώτα της δημοσιότητας και εγχώρια και παγκοσμίως. Και αυτό το ποιο έχουμε κάνει, έχουμε πάρει έκτακτα μέτρα τα οποία δεν θα ήθελε καμία κυβέρνηση να πάρει, δεν είναι μονό η κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ που δεν θα ήθελε να τα πάρει, κανέναν κόμμα του ελληνικού κοινοβουλίου δεν θα ήθελε να πάρει αυτά τα μέτρα. Ήταν όμως μέτρα ανάγκης για να αντιμετωπίσουμε το έλλειμμα και το χρέος. Αυτή είναι όμως η μια μεριά της εξίσωσης. Η άλλη μεριά της εξίσωσης είναι αυτό που πρέπει να γίνει για να ορθοποδήσει η ελληνική κοινωνία, σας θυμίζω ότι το πρόβλημα το οποίο δημιουργήθηκε ήταν πρώτα κοινωνικό, ήταν πρώτα θεσμικό και μετά έγινε οικονομικό.
-Δημοσιογράφος: Και ηθικό, επιτρέψτε μου
-Υπουργός: Και ηθικό επίσης, πρώτα είχαμε αυτά τα προβλήματα και μετά ήρθε το οικονομικό πρόβλημα να πει ουσιαστικά ότι τα πράγμα είχαν πάρει τη λάθος κατεύθυνση.
-Δημοσιογράφος: Πάντως κ. Υπουργέ, εάν δεν παρθούν αποφάσεις, φοβάμαι ότι θα συνεχίσουμε σε μια λογική φθοράς, ο ένας να λέει το ένα, ο άλλος να λέει το άλλο, οι αγορές θα επιτίθενται και η ενωμένη Ευρώπη, η πολιτική ενοποίηση της Ευρώπης, μάλλον πηγαίνει περίπατο.
-Υπουργός: Προφανώς πηγαίνει περίπατο, εάν δεν υπάρξει ένα όραμα για την Ευρώπη αυτή τη στιγμή. Ξέρετε πάρα πολύ καλά πως χτίστηκε αυτή η ένωση. Η ένωση αυτή δεν είναι μια οικονομική ένωση. Δεν ξεκίνησε ως οικονομική ένωση. Ξεκίνησε από την ανάγκη αυτή η ήπειρος να έχει μακροχρόνια ειρήνη και γι’ αυτό ήρθαν οι λαοί της Ευρώπης και είπαν πως πρέπει να σταματήσει αυτή η ιστορία με τους πολέμους και να ενοποιηθεί η Ευρώπη. Αυτό προχώρησε και προχώρησε πολύ καλά με πολύ εμπνευσμένους ηγέτες εκείνη την εποχή. Ήρθε, όμως, σήμερα μια δεύτερη φάση στην Ευρωπαϊκή Ένωση η οποία είναι μόνο διαχειριστική, είναι οικονομική. Δεν έχει όραμα, δεν έχει προοπτική, δεν κοιτάει μπροστά για το ποιος είναι ο ρόλος της
Ευρώπης μέσα στην παγκόσμια κοινότητα. Απλώς διαχειρίζεται μια κατάσταση η οποία έχει ξεκινήσει. Απέναντι σ’ αυτό έρχονται οι αγορές και βάζουν στοιχήματα ότι αυτό το πράγμα δεν θα επιβιώσει. Και το βάζουν μια ενάντια στην Ελλάδα, το βάζουν μια ενάντια στην Ιταλία –τώρα βλέπουμε ότι η Ιταλία έχει μπει στη δίνη των αγορών…
-Δημοσιογράφος: …και στην ουσία είναι μια διαμάχη της πολιτικής με τις αγορές και τους οίκους αξιολόγησης.
-Υπουργός: Μα, αν κατεβάσει κανείς τη συζήτηση για την Ευρώπη στο επίπεδο μόνο το οικονομικό, αυτό θα πάρει. Είναι κάτι το οποίο λέω και στους ομόλογούς μου τους Υπουργούς Πολιτισμού: Όσο η Ευρωπαϊκή Ένωση είναι μια ένωση οικονομιών, θα είναι πάντα όσο αδύναμη είναι η πιο αδύναμη οικονομία της. Αν γίνει μια ένωση πολιτισμών τότε θα είναι τόσο δυνατή όσο ο πιο δυνατός πολιτισμός της. Αυτό είναι το οποίο πρέπει να δούμε την Ευρωπαϊκή Ένωση να παίρνει την απόφαση να κάνει. Αν δείτε τι επενδύουμε για να έχει οικονομική ανάπτυξη η Ευρώπη και τι επενδύουμε για τον πολιτισμό της Ευρώπης είναι ντροπή! Και επιμένω σ’ αυτό, διότι πραγματικά δεν μπορούμε να έχουμε μια ενοποιημένη Ευρώπη, αν δεν πάρει ορισμένες αποφάσεις για το ποια είναι, ποιος είναι ο ρόλος της, ποια είναι η προοπτική της για τις εποχές που έρχονται.
-Δημοσιογράφος: Τώρα, διαβάζω ότι θα γίνει λέει μια καταγραφή για την αυριανή ημέρα, θα γίνει μια καταγραφή των λύσεων, αλλά δεν θα επιλέξει η Ευρώπη καμία λύση. Θα υπάρξει παράταση μέχρι το Σεπτέμβριο και ενδεχομένως η Γερμανία να κινητοποιηθεί, να πάρει πρωτοβουλίες από τη στιγμή που θα χτυπηθούν η Ιταλία και κυρίως η Γαλλία. Από τη στιγμή, δηλαδή, που θα κινητοποιηθεί ο Σαρκοζί. Αντιλαμβάνεστε ότι το χρονικό διάστημα μέχρι το Σεπτέμβρη είναι μεγάλο. Εάν συμβεί κάποιο ατύχημα, κανένας δεν μπορεί να προβλέψει την εξέλιξη όχι μόνο της Ελλάδας, της οικονομίας της Ελλάδας, αλλά της ευρωπαϊκής οικονομίας στο σύνολό της.
-Υπουργός: Θα ‘θελα πολύ να πιστεύω ότι έχετε άδικο. Αν το μόνο που θα βγει από αυτή τη διαδικασία είναι πάλι μία καταγραφή λύσεων, τότε δεν μου κάνει εντύπωση θα είναι άλλη μία ευρωπαϊκή νερόβραστη απόφαση σαν αυτές που μας έχουν συνηθίσει πολύ συχνά να παίρνουν, όταν προσπαθούν να συγκεράσουν όλους και δεν υπάρχει αποφασιστικότητα να κατευθυνθούν προς μια συγκεκριμένη κατεύθυνση.
-Δημοσιογράφος: Τι πρακτικό, όμως, αποτέλεσμα θα έχει αυτή η νερόβραστη –όπως είπατε- απόφαση και για την Ελλάδα αλλά και για τις περιφερειακές οικονομίες και για τις ευρωπαϊκές οικονομίες; Είπαμε χτυπιέται η Ιταλία! Η Ιταλία δεν είναι Ελλάδα. Κι αν χτυπηθεί και η Γαλλία αντιλαμβάνεστε ότι κλονίζεται το ευρωπαϊκό οικοδόμημα.
-Υπουργός: Επαναλαμβάνω: Η επίθεση δεν είναι στην Ελλάδα. Η Ελλάδα αυτή τη στιγμή μπορεί να είναι σήμερα ο πιο αδύναμος κρίκος. Θα μπορούσε να είναι οποιαδήποτε άλλη οικονομία κάτω από άλλες συνθήκες. Αυτό το οποίο χτυπιέται είναι η Ευρώπη. Και η ίδια η Ευρώπη, αντί να πάρει τις αποφάσεις της για την Ευρώπη ως σύνολο, παίρνει ακόμη τις αποφάσεις της ως μεμονωμένες χώρες και δη συνασπισμοί μέσα σε αυτές τις ενωμένες χώρες. Εγώ βλέπω ότι κάθε φορά που προσπαθεί η Ευρώπη να πάρει μια απόφαση όλοι λένε: «περιμένετε λίγο να πάω να ρωτήσω και τους άλλους στη χώρα μου και να έρθω να σας πω». Ε, άμα το κάνεις αυτό με 27 χώρες, πώς μπορείς να δημιουργήσεις ένα όραμα το οποίο έχει αιχμές και το οποίο οδηγεί την Ευρώπη προς μια νέα κατεύθυνση; Εάν είναι να χτίσουμε μία Ευρώπη ως προϊόν επιτροπής, αυτή η Ευρώπη δεν πρόκειται να επιβιώσει ποτέ!
-Δημοσιογράφος: Θέλω κ. υπουργέ να απαντήσετε, αν υπάρχουν κόκκινες γραμμές για την ελληνική κυβέρνηση αύριο, ποιες είναι αυτές και αν οι αποφάσεις που θα ληφθούν δεν είναι ωφέλιμες τι θα γίνει τότε. Αν ο κ. Παπανδρέου σηκωθεί, πάρει το αεροπλάνο και γυρίσει πίσω.
-Υπουργός: Ο πρωθυπουργός έχει ξεκαθαρίσει ότι έχει κόκκινες γραμμές. Πρέπει να σας πω ότι έχω δει τον πρωθυπουργό σε παρά πολύ δύσκολες διαπραγματεύσεις με πολλά θέματα από την ένταξη της Κύπρου στην Ευρωπαϊκή Ένωση μέχρι τις διαπραγματεύσεις για τον πόλεμο στη Σερβία κλπ. Είναι ένας πολύ σκληρός διαπραγματευτής και αυτό το έχουν συνειδητοποιήσει και οι αρχηγοί των άλλων κομμάτων στους οποίους, ξεκαθάρισε ότι θα πρέπει να υπάρξει μια πολύ σαφής απόφαση από την Ευρωπαϊκή Ένωση και ότι αυτή δεν θα πρέπει να χτυπά με οποιοδήποτε τρόπο την ελληνική οικονομία. Θα πρέπει να είναι μια απόφαση που θα την στηρίζει αυτή τη στιγμή την οικονομία. Θέλω να ελπίζω ότι η Ευρώπη θα καταλάβει τη σημασία που έχουν οι αποφάσεις της αυτήν την στιγμή, τη σημασία που έχει να είναι οι αποφάσεις πάρα πολύ ξεκάθαρες, έτσι ώστε να μη συνεχιστεί αυτή η ανασφάλεια που υπάρχει και οδηγήσει την Ευρώπη σε αδιέξοδο.
-Δημοσιογράφος: Είναι κόκκινη γραμμή η επιλεκτική χρεοκοπία;
-Υπουργός: Ναι, η κυβέρνηση το έχει ξεκαθαρίσει αυτό.