Ομιλία του Υπουργού Πολιτισμού και Τουρισμού, Παύλου Γερουλάνου στο 9ο Συνέδριο του Σ.Ε.Τ.Ε.
Κύριε Πρόεδρε, κ. Αγγελόπουλε, Κυρίες και κύριοι, Πριν από ένα περίπου χρόνο ξεκινήσαμε μαζί μια πορεία. Μια πορεία που όλοι ξέραμε ότι θα είναι δύσκολη. Όλοι μας ξέραμε, σε κάποιο βαθμό, την κατάσταση της διεθνούς συγκυρίας, την κατάσταση της ελληνικής οικονομίας, (προφανώς όχι στον βαθμό που εξελίχθηκε), αλλά και τις αδυναμίες του ελληνικού τουρισμού. Ξέραμε […]
Κύριε Πρόεδρε, κ. Αγγελόπουλε,
Κυρίες και κύριοι,
Πριν από ένα περίπου χρόνο ξεκινήσαμε μαζί μια πορεία. Μια πορεία που όλοι ξέραμε ότι θα είναι δύσκολη. Όλοι μας ξέραμε, σε κάποιο βαθμό, την κατάσταση της διεθνούς συγκυρίας, την κατάσταση της ελληνικής οικονομίας, (προφανώς όχι στον βαθμό που εξελίχθηκε), αλλά και τις αδυναμίες του ελληνικού τουρισμού. Ξέραμε ότι θα είναι δύσκολη πορεία και ότι πολλά θα έπρεπε να αντιμετωπίσουμε. Ποτέ όμως, και κανένας μας, δεν φαντάστηκε πόσο δύσκολη θα ήταν. Δεν φανταστήκαμε ότι αυτή θα ήταν η χρονιά που οι Άγγλοι ταξιδιώτες θα έμπαιναν και αυτοί σε τέτοιες οικονομικές δυσκολίες και θα επέλεγαν τα πιο φθηνά πακέτα. Δεν φανταστήκαμε ότι οι Γερμανοί επισκέπτες μας θα μας έβλεπαν μέσα από ένα τέτοιο αρνητικό πρίσμα. Για κάποια μέσα τους φέτος βαφτιστήκαμε οι ψεύτες και οι κλέφτες της Ευρώπης. Δεν φανταστήκαμε ότι θα πτωχεύσουν τόσες μεγάλες εταιρίες που έφερναν τουρίστες στην Ελλάδα ή ότι θα έκλειναν αεροδρόμια από την τέφρα ηφαιστείων. Αλλά ακόμα και αν κάποιος είχε προβλέψει κάποια από αυτά σίγουρα κανείς δεν θα είχε προβλέψει ότι όλα θα γινόντουσαν μαζί.
Aν όμως μπορώ να απομονώσω δύο στοιχεία της φετινής σεζόν που κανείς μας δεν θα ξεχάσει αυτά είναι τα εξής: Πρώτον, την πυρκαγιά στην Marfin. Θρηνήσαμε τρεις συμπολίτες μας που κάηκαν από φωτιά που άναψαν δολοφόνοι. Η πράξη από μόνη της είναι ακραία και απαράδεκτη και δεν θα την ξεχάσει κανένας Έλληνας. Όμως το γεγονός ότι έκανε τον γύρo του κόσμου ήταν ένα πρόσθετο στοιχείο που δυσφήμισε την χώρα μας διεθνώς. Δεν θα ξεχάσω τα μηνύματα του Γιάννη του Ρέτσου όταν του ζήτησα να με κρατάει ενήμερο για τις ακυρώσεις που λάβαιναν τα ξενοδοχεία της Αθήνας. Αλλά και σε όλη την Ελλάδα.
Το δεύτερο είναι την επιλογή κάποιων λιγοστών συμπολιτών μας να διαμαρτυρηθούν κλείνοντας τα μνημεία και τα λιμάνια μας για να περάσουν το μήνυμά τους. Συμπολίτες μας που αψήφησαν το κόστος στην πολιτεία, στις επιχειρήσεις, στους άλλους εργαζόμενους αλλά και στην εικόνα της πατρίδας μας από τις πράξεις τους. Ευτυχώς ήταν λίγοι και σιγά σιγά έχουν αρχίσει να απομονώνονται και να περιθωριοποιούνται. Αλλά οι πράξεις τους δείχνουν ότι κάποιοι άνθρωποι αδυνατούν να καταλάβουν την ζημιά που προκαλούν τόσο στην χώρα όσο και στους εαυτούς τους.
Όπως βλέπετε αποφεύγω να αναφερθώ στο παρελθόν διότι όπως είπε και ο Πρωθυπουργός στην τελευταία Γενική Συνέλευση του ΣΕΤΕ «αν δεν σταματήσουμε να δείχνουμε ο ένας τον άλλον δεν θα δείξουμε όλοι μαζί τον δρόμο που θέλουμε να ακολουθήσουμε.» Ούτε βέβαια είμαι εδώ για να πω ότι η κυβέρνηση μας φέτος δεν έκανε λάθη. Και βέβαια κάναμε. Και λάθη κάναμε και καθυστερήσεις είχαμε. Όμως σηκώσαμε τα μανίκια και ξεκινήσαμε ένα πρόγραμμα ανασυγκρότησης της ελληνικής οικονομίας που χρειαζόταν η χώρα μας είτε είχαμε το μνημόνιο είτε όχι. Από την αναδιοργάνωση και το συμμάζεμα του κράτους μέχρι το άνοιγμα των κλειστών επαγγελμάτων προχωρήσαμε σε αλλαγές που είχε καιρό ανάγκη η Ελλάδα. Αλλαγές που απελευθερώνουν τις δημιουργικές δυνάμεις του τόπου μας.
Αν όμως υπάρχει μια αλλαγή που πιστεύω θα αλλάξει αυτή την χώρα για πάντα αυτή είναι η συνειδητοποίηση ότι μόνο αν συνεργαστούμε όλοι μαζί και μόνο αν αλλάξουμε νοοτροπία θα αλλάξουμε και τον τόπο μας προς το καλύτερο. Η συνείδηση ότι μαζί μπορούμε να κάνουμε ότι ο καθένας μας μόνος του αδυνατεί έχει αρχίσει να γίνεται η δύναμή μας. Και βέβαια είχαμε τις διαφωνίες μας και βέβαια υπήρχαν φορές που ξαναμπαίναμε στον πειρασμό να ρίξουμε ο ένας ευθύνες στον άλλον. Δεν ήταν λίγες οι Κυριακές που ξύπνησα στον ήχο κάποιας συνέντευξής σας που εκφράζατε την αγωνία σας για τον τουρισμό και την πεποίθηση πως ό,τι δεν έγινε για δεκαετίες θα έπρεπε να γίνει σε λίγους μήνες.
Όμως τελικά πιστεύω ότι έχει επικρατήσει η λογική ότι από αυτήν την κρίση ή μαζί θα βγούμε ή μαζί θα μείνουμε εδώ για να την αντιμετωπίσουμε. Και αν σήμερα οι στατιστικές για την σεζόν δεν είναι όσο καταστροφικές τις περιμέναμε τον Μάιο αυτό δεν είναι προϊόν μιας κυβέρνησης, μιας επιχείρησης, ενός οργανισμού αλλά μιας ολόκληρης κοινωνίας που συσπειρώθηκε και ενεργοποιήθηκε κάτω από έναν κοινό κίνδυνο.
Η κρίση μάς έδειξε ξεκάθαρα ότι και η Πολιτεία, και οι επιχειρηματίες, και οι εργαζόμενοι, και όλοι οι πολίτες, εφόσον αλλάξουμε νοοτροπία και επαναπροσδιορίσουμε τις αξίες μας, μπορούμε να αλλάξουμε την υφιστάμενη πραγματικότητα, να αναδείξουμε τις δημιουργικές δυνάμεις μας, να βελτιώσουμε την αυτοεκτίμηση μας και μέσα από αυτό να προαγάγουμε μια νέα εικόνα της Ελλάδας, των ανθρώπων της, του φυσικού και πολιτιστικού περιβάλλοντός της. Και μόνο μέσα από αυτή τη διαδικασία θα καταφέρουμε να αναδείξουμε και στηρίξουμε την πραγματική αξία του τουριστικού μας προϊόντος.
Όλοι γνωρίζουμε την κατάσταση που βρισκόμαστε σήμερα: την κατάσταση με τις διεθνής αγορές, την κατάσταση στις ελληνικές τράπεζες, αλλά και την κατάσταση που βιώνουν τα πιο αδύναμα στρώματα της ελληνικής κοινωνίας. Παρότι λοιπόν όλοι μας ενδόμυχα διατηρούμε την ελπίδα ότι το 2011 θα είναι μια χρονιά, μερικής τουλάχιστον, ανάκαμψης, δεν είμαι εδώ για να σημάνω το τέλος της κρίσης στον ελληνικό τουρισμό αλλά την ανάγκη να συνεχίσουμε ταχύτερα και αποτελεσματικότερα την συνεργασία μας για να βγούμε από την κρίση.
Το πρώτο πεδίο συνεργασίας μας στην χρονιά που έρχεται προτείνω να είναι η δουλειά που χρειάζεται να γίνει για να συνειδητοποιήσουν όλοι ότι ο τουρισμός αφορά τον κάθε Έλληνα. Ότι είναι ο μοχλός ανάπτυξης που θα φέρει πρώτος αποτελέσματα και θα οδηγήσει την οικονομία της χώρας μας έξω από την κρίση. Και όταν λέω ότι πρέπει να το συνειδητοποιήσουν όλοι εννοώ από τους ανθρώπους της Ευρωπαϊκής Ένωσης που κρίνουν την πορεία της οικονομίας μας μέχρι εκείνους που κλείνουν τα μνημεία μας. Διότι όλοι μας παίρνουμε καθημερινά αποφάσεις που επηρεάζουν την προοπτική του τουρισμού μας. Μπροστά μας έχουμε δύσκολες αποφάσεις: Αποφάσεις μεγάλες όπως αυτή για την αύξηση ή όχι του ΦΠΑ, την εφαρμογή του όποιου αναπτυξιακού νόμου και του χωροταξικού. Ως κυβέρνηση θα δώσουμε τον αγώνα αυτόν σε όλους τους τομείς αλλά είναι ένας αγώνας που ή θα κερδίσουμε ή θα χάσουμε μαζί.
Υπόβαθρο για να είναι αυτές οι αποφάσεις γρήγορες και αποτελεσματικές είναι να συνειδητοποιήσουμε όλοι ότι είναι στρατηγικής σημασίας για τον τουρισμό και ότι μπορούν να επηρεάσουν και την επόμενη σεζόν. Θα συνεργαστώ στενά με όλους εσάς που πιστεύετε ότι αυτές οι αποφάσεις αφορούν το μέλλον του τουρισμού και όχι το ευκαιριακό κέρδος κάποιων επιχειρήσεων. Μαζί μπορούμε και οφείλουμε να βάλουμε τις βάσεις για ένα τουριστικό προϊόν για το οποίο θα είμαστε όλοι περήφανοι και που θα είναι ανταγωνιστικό όχι μόνο στην περιοχή μας αλλά και πέρα από αυτή. Χαίρομαι διότι ο Μιχάλης Χρυσοχοίδης θα φέρει τον νέο αναπτυξιακό μέσα στις επόμενες 2-3 εβδομάδες.
Κυρίες και κύριοι,
Σε αυτό το σημείο θα ήθελα να σταθώ. Η προβολή της χώρας μας δεν αφορά μια καμπάνια. Θα ήταν εύκολο για μένα να αρκεστώ στην προνομιακή σχέση του εκάστοτε υπουργού με μια διαφημιστική εταιρία και να παρουσιάσω μερικά σποτάκια ως το εργαλείο ανάπτυξης του τουρισμού. Δεν υπάρχει ένας άνθρωπος σε αυτό το δωμάτιο που να μην ξέρει ότι μια τέτοια ενέργεια δεν θα ήταν τίποτα άλλο από φύλο συκής στην γύμνια της εθνικής μας προβολής. Τη χρονιά που πέρασε πήραμε κάποιες δύσκολες αλλά σημαντικές αποφάσεις και τις πήραμε μαζί βασισμένοι στην πολύτιμη γνώση που έχει αναπτυχθεί ανάμεσά μας. Ότι μια καμπάνια δεν ανακοινώνεται τον Νοέμβρη και παραμένει αμείωτη μέχρι την επόμενη αλλαγή υπουργού. Αλλά ότι μια προσπάθεια ανάδειξης της Ελλάδας εξελίσσεται μέσα στον χρόνο ανάλογα με το πότε μπαίνει μια αγορά στο παιχνίδι των κρατήσεων. Νοέμβριος για την Αγγλία, Ιανουάριος για την Γερμανία, Μάρτης και Απρίλης για τις λατινικές Ευρωπαϊκές χώρες και τις Ηνωμένες Πολιτείες, Ιούνιο για την Ρωσία, Αύγουστος για την Κίνα. Αλλά δεν είναι μόνο η χρονική διαφοροποίηση. Είναι και η ποιοτική. Οι δράσεις που πρέπει να προκύψουν για να ενισχύσουμε τον ελληνικό τουρισμό αφορούν και σε κάθε αγορά ξεχωριστά. Διότι άλλη προσέγγιση χρειάζεται η κάθε αγορά. Για πρώτη φορά μέσα από την γνώση που έχουμε συλλέξει όλοι μαζί μπορούμε να προσεγγίσουμε την αγορά που θέλουμε με εξειδικευμένα μηνύματα, εξειδικευμένα μέσα και εξειδικευμένους συνεργάτες όπως tour operators και δημοσιογράφους.
Το τρίτο σημείο στο οποίο έχουμε αρχίσει να ευθυγραμμιζόμαστε είναι τον τρόπο που παρουσιάζουμε την Ελλάδα ως τουριστικό προορισμό. Θέλουμε πιστεύω όλοι να αφήσουμε πίσω μας την μονοδιάστατη εικόνα της Ελλάδα σαν μια χώρα της αραχτής και της αρπαχτής και να χτίσουμε συστηματικά την εικόνα μιας Ελλάδας γεμάτη από πλούσιες εμπειρίες. Μιας Ελλάδας που μπορεί να φιλοξενήσει κόσμο όλο τον χρόνο σε κάθε γωνιά της. Φυσικά, κανείς δεν πιστεύει ότι από την μια μέρα στην άλλη μπορούμε ή πρέπει να μεταφέρουμε 15 εκατομμύρια τουρίστες από τα νησιά σε όλη την Ελλάδα. Όμως δεν υπάρχει αμφιβολία ότι ο πλούτος των εμπειριών, του φυσικού τοπίου, της πολιτιστικής μας κληρονομιάς είναι αυτά που προσδίδουν στην Ελλάδα την τρίτη της διάσταση και την ιδιαίτερη της ταυτότητα.
Αυτές τις αλλαγές τις συζητούσαμε όλοι χρόνια αλλά κανείς δεν έκοψε τον γόρδιο δεσμό της παραδοσιακής προβολής. Η εφαρμογή του δικού μας προγράμματος ξεκινάει τον Νοέμβριο. Για να ετοιμάσουμε το υπόβαθρο που χρειάζεται μια τέτοια προετοιμασία πρώτη μας κίνηση ήταν να αναδιαπραγματευτούμε και να αρχίσουμε να αποπληρώνουμε το υπέρογκο χρέος που κληρονομήσαμε. Σήμερα έχουμε πάλι την προοπτική να περάσουμε τα μηνύματά μας στα μέσα που θέλουμε ξεκινώντας από τα πιο διεισδυτικά. Για κάποιους μπορεί να μην έχει γίνει αυτό αντιληπτό αλλά το διαδίκτυο και το λεγόμενο «word of mouth» μέσα από τα κοινωνικά μέσα (ή social media) είναι το πεδίο που πρέπει άμεσα να κατακτήσουμε. Είναι αποδεδειγμένα το πιο φθηνό και διεισδυτικό μέσο. Δεν είναι τυχαίο ότι οι περιφέρειες που αναδείχθηκαν με δική τους πρωτοβουλία μέσα από αυτά τα μέσα ενίσχυσαν αποτελεσματικά τις αφίξεις τους Καλά παραδείγματα είναι η Κως και η Μεσσηνία. Πάνω στην πλατφόρμα αυτών των μέσων έχουμε την ευκαιρία να αναδείξουμε την Ελλάδα των εμπειριών.
Το visitgreece.gr έχει αλλάξει. Μέχρι τον Μάρτιο θα έχει νέο περιβάλλον, εφαρμογές για κινητά, ψηφιακές περιηγήσεις και πολυμεσική προβολή των εμπειριών που ετοιμάζουμε. Με τις αλλαγές στον ΕΟΤ ελπίζουμε μέχρι τον Ιούνιο του 2011 ότι θα έχει την δυνατότητα να υπηρετήσει Β2Β και G2B εφαρμογές. Δεν μπορώ να υποσχεθώ ότι φέτος θα είναι η χρονιά που θα ξοδέψουμε τα περισσότερα χρήματα για την προβολή της χώρας μας. Αυτό που μπορώ να σας υποσχεθώ είναι ότι δεν θα αφήσουμε ούτε ένα ευρώ να πέσει κάτω, δεν θα ξοδέψουμε χρήματα σε λάθος μέσα για να εξασφαλίσουμε κυβερνητική προβολή, δεν θα χάσουμε ευκαιρίες για συνέργειες με άλλους φορείς και δεν θα κάνουμε το λάθος να ξοδέψουμε χρήματα χωρίς να συνεργαστούμε και χωρίς να λάβουμε υπόψη μας τις προτεραιότητες σας.
Αυτό που πετύχαμε στη Ρωσία με την συνεργασία μας είναι ένα παράδειγμα που πρέπει να πετύχουμε και αλλού. Αν το πρόβλημα που αντιμετωπίζουμε είναι η διάθεση του προσωπικού στις πρεσβείες μας για την έκδοση θεωρήσεων τότε εκεί και θα ρίξουμε το βάρος μας. Αν μπορούμε να πετύχουμε περισσότερα μέσα από τους tour operators τότε εκεί θα ρίξουμε το βάρος μας. Και σας διαβεβαιώνω ότι αυτό θα το κάνουμε με αυτούς που ξέρουν τις αγορές καλύτερα. Και αυτοί είστε εσείς.
Για να στηρίξουμε τη νέα στρατηγική της χώρας μας για τον τουρισμό, ξεκινήσαμε ήδη από το Μάρτιο μια νέα, πρωτοποριακή συμμετοχική προσπάθεια για την ενίσχυση της εικόνας της Ελλάδας στο εξωτερικό, το γνωστό σας YOU IN GREECE. Και στο σημείο αυτό θα ήθελα να ευχαριστήσω όσους από εσάς συνέβαλαν στα γυρίσματα με την παροχή δωρεάν διαμονής και σίτισης στα συνεργεία που έκαναν τα γυρίσματα.
Ξεκινήσαμε με το You in Athens, αλλά με δική σας παρότρυνση προχωρήσαμε στο You in the islands, You in Thessaloniki, Culture in Greece, Luxury in Greece. Τα κάναμε σε διάφορες γλώσσες – ήδη στα αγγλικά, τα γερμανικά, τα ρώσικα και συνεχίζουμε σε κινέζικα και ισπανικά, για να φτάσουμε πιο κοντά σε νέες, δυναμικές, και ιδιαίτερα πολυπληθείς αγορές. Αυτές οι παραγωγές θα είναι έτοιμες τον χρόνο που τις χρειάζονται οι αγορές. Όλο αυτό το υλικό θα είναι στη διάθεσή σας για να κάνετε ό,τι εφαρμογές θέλετε.
Δίπλα και παράλληλα σε αυτήν την προσπάθεια προστέθηκε η πρωτοβουλία της λεγόμενης Συμμαχίας για την Ελλάδα. Μια πρωτοβουλία των φορέων διαφημιζόμενων και διαφημιστών που στόχο είχε να κρατήσει τους Έλληνες τουρίστες στην πατρίδα τους.
Αν είχαν αποτέλεσμα αυτές οι προσπάθειες θα φανεί όταν κάνουμε ταμείο. Αυτό που μένει όμως έχει ακόμη μεγαλύτερη αξία. Σταδιακά δημιουργούμε τις συνθήκες μιας πολύτιμης συνεργασίας που χωρίς αμφιβολία θα έχει αποτελέσματα στο μέλλον. Φέτος θα αρχίσουμε νωρίτερα, δυναμικότερα και θέλω να ελπίζω αποτελεσματικότερα. Και θα συνεχίσουμε να εξελίσσουμε την προβολή της χώρας μας όλο τον χρόνο.
Όμως η προβολή από μόνη της δεν μπορεί να ριζώσει αν το μήνυμα σου δεν είναι ευθυγραμμισμένο. Για να υποστηρίξουμε λοιπόν το μήνυμα ότι η Ελλάδα είναι μια χώρα στην οποία γίνονται πράγματα και μπορεί ένας επισκέπτης να ζήσει πολλαπλές εμπειρίες, σχεδιάσαμε τρία προγράμματα, δύο για τα μεγάλα αστικά μας κέντρα και ένα για την περιφέρεια που πιστεύουμε ότι θα έχουν άμεσα αποτελέσματα. Προκηρύξαμε ήδη τον διαγωνισμό για την ανάπτυξη του περιεχομένου των 90 εμπειριών, για τις οποίες σας έχω μιλήσει και παλιότερα. Είναι ένα πρόγραμμα που αφορά σε όλη την Ελλάδα με εμπειρίες που μπορούν να αναδειχθούν ως ολοκληρωμένα τουριστικά προϊόντα. Οι επισκέπτες σήμερα δεν αναζητούν μονάχα εναλλακτικές μορφές τουρισμού. Αναζητούν ολοκληρωμένες εμπειρίες. Αυτές μπορεί να αφορούν σε περιηγήσεις στην Πελοπόννησο, τις διαδρομές του Αποστόλου Παύλου, την επίσκεψη σε ενεργούς χώρους αρχαιολογικών ανασκαφών, τα εξαιρετικά πολιτιστικά φεστιβάλ και άλλα. Καταγράφοντας ολοκληρωμένες εμπειρίες και προβάλλοντας τις έχουμε την ευκαιρία να αναδείξουμε τον πλούτο που έχει η χώρα μας και με αυτόν τον τρόπο να την κάνουμε πιο ελκυστικό τουριστικό προορισμό. Οι πρώτες εμπειρίες υπολογίζουμε να είναι έτοιμες και αναρτήσιμες στην αρχή της νέας χρονιάς.
Το δεύτερο πρόγραμμα αφορά την προβολή της Θεσσαλονίκης. Ονομάσαμε το πρόγραμμα «Σταυροδρόμι Πολιτισμών». Συντονίζοντας τους τουριστικούς, εμπορικούς, πολιτιστικούς αλλά και ακαδημαϊκούς φορείς της πόλης ώστε η Θεσσαλονίκη να φιλοξενεί κάθε χρόνο ένα μεγάλο πολιτισμό. Το 2011 την Μέση Ανατολή και τον Αραβικό κόσμο, το 2012 την Νοτιοανατολική Ευρώπη, το 2013 την Κίνα (σήμερα μάλιστα είχα και συνεργασία με τον Κινέζο υπεύθυνο τουρισμού ο οποίος με διαβεβαίωσε ότι η Κίνα θα ενισχύσει δυναμικά τον θεσμό), το 2014 τη Ρωσία και το 2015 τις Ηνωμένες Πολιτείες. Δεν είναι τυχαία η επιλογή των χωρών, μιας που κάθε ένας από αυτούς τους πολιτισμούς είναι ανερχόμενη τουριστική αγορά. Δίνοντας στην πόλη μια συγκεκριμένη ταυτότητα δημιουργούμε τις συνθήκες για να προσελκύει επισκέπτες τόσο από την υπόλοιπη Ελλάδα όσο και από την ευρύτερη περιοχή και την κάνει γνωστή στις χώρες που φιλοξενεί. Ήδη υπάρχει σημαντική ανταπόκριση και από τους φορείς της πόλης αλλά και από τις χώρες που θα φιλοξενηθούν. Σήμερα είδα τον Κινέζο υπεύθυνο τουρισμού και μου είπε ότι το 2013 θα δοθεί έμφαση στην προβολή της Κίνας στη Θεσσαλονίκη και ανάποδα. Η επικοινωνιακή προβολή αυτής της προσπάθειας θα είναι έτοιμη στην αρχή της χρονιάς για να την στηρίξει.
Τέλος ετοιμάζουμε ένα πρόγραμμα που θα προβάλει όλες τις δραστηριότητες που συμβαίνουν σήμερα στην Αθήνα. Αθλητικές διοργανώσεις όπως ο Μαραθώνιος και το τουρνουά τένις, πολιτιστικές διοργανώσεις όπως το Φεστιβάλ Αθηνών, το Rockwave Festival, το Art Athina, το νέο φεστιβάλ θερινού κινηματογράφου αλλά και παραδόσεις όπως οι Αποκριές, το Αυγουστιάτικο φεγγάρι, το Πάσχα κλπ, δημιουργούν ένα πλέγμα εμπειριών που μπορεί να κάνει την πόλη ελκυστική όλο τον χρόνο. Η πρώτη παρουσίαση θα γίνει τώρα τον Οκτώβριο και η συνολική στην αρχή της χρονιάς.
Τέλος, είμαι βέβαιος ότι δεν υπάρχει άνθρωπος εδώ που να μην πιστεύει ότι τα μνημεία μας είναι πόλος έλξης για επισκέπτες. Σύντομα θα παρουσιάσουμε και ένα ακόμη πρόγραμμα αναβάθμισης των πολιτιστικών μας μνημείων. Και εδώ είμαι βέβαιος ότι θα συνεργαστούμε. Αυτό που θα κάνει εντύπωση σε όλους είναι πόσα πολλά μπορούμε να καταφέρουμε μαζί με λίγα μέσα αν είμαστε στοχευμένοι και συντονισμένοι στις δράσεις μας.
Κυρίες και κύριοι,
Αν υπάρχει ένας χώρος που έχει ανάγκη την στενή μας συνεργασία αυτός είναι ο χώρος της προβολής της Ελλάδας. Εμείς έχουμε δύο άμεσα συνδεδεμένους στόχους. Την αλλαγή της εικόνας της Ελλάδας διεθνώς και την ενίσχυση της χώρας ως τουριστικός προορισμός. Θέλουμε να συνεργαστούμε και στους δύο αυτούς χώρους. Η παρουσία μας στις χώρες που μας ενδιαφέρουν τουριστικά είναι κομβικής σημασίας τόσο μέσα από τα γραφείο του ΕΟΤ όσο και μέσα από την παρουσία μας σε εκθέσεις. Και εδώ μπορούμε να είμαστε πιο προσηλωμένοι στους στόχους μας ώστε να εξασφαλίσουμε ότι η παρουσία μας πιάνει τόπο. Εκεί που η παρουσία μας είναι αναποτελεσματική θα κλείσουμε τα γραφεία μας. Εκεί που αφορά στην προβολή της Ελλάδας θα αφήσουμε λίγο προσωπικό το οποίο θα μπορεί να λειτουργεί στην Πρεσβεία, στα γραφεία τύπου ή ακόμη και στο Ελληνικό Ίδρυμα Πολιτισμού. Εκεί που χρειάζονται μεγαλύτερα γραφεία αλλά δεν χρειάζεται παρουσία μας με «βιτρίνα» θα κλείσουμε τα ακριβά μαγαζιά που νοικιάζαμε και θα πάμε σε φθηνότερα γραφεία. Και εκεί που η παρουσία μας πρέπει να είναι ενισχυμένη θα κάνουμε τα γραφεία μας κέντρα πολιτισμού και τουρισμού για να αναδείξουμε όλο τον πλούτο της χώρας μας. Για τις τελικές μας αποφάσεις θα συνεργαστούμε.
Ξέρω ότι ο ΣΕΤΕ θα ήθελε να συνεργαστούμε σε έναν φορέα που θα αναλάβει την προβολή της χώρας. Δεν έχουμε αποκλείσει την ιδέα. Έχει πολλά θετικά εφόσον μπορεί να εξυπηρετήσει μια ενιαία εικόνα της Ελλάδας διεθνώς και όχι μόνο ως τουριστικό προορισμό. Όπου υπάρχει κοινός τόπος και κοινές επιδιώξεις θα κάνουμε ότι είναι δυνατό ώστε να μεγιστοποιήσουμε την αποτελεσματικότητά μας.
Κυρίες και κύριοι,
Δεν αδικώ αυτούς που είναι επιφυλακτικοί όταν ακούν πολιτικούς που υπόσχονται συνεργασία. Όμως δεν έρχομαι σήμερα με άδεια χέρια. Φέτος ξεκινήσαμε μια συνεργασία που έχει φέρει αποτελέσματα. Μαζί αντιμετωπίσαμε την κρίση και δεν υπάρχει άνθρωπος που να μην αναγνωρίζει την προσπάθεια και τα αποτελέσματά της. Μέχρι και η αντιπολίτευση έχει βρει καλά λόγια. Μαζί εξασφαλίσαμε θέσεις εργασίας μέσα από τα προγράμματα του ΟΑΕΔ. Διευκολύναμε μαζί την έκδοση θεωρήσεων και σήμερα το Υπουργείο Εξωτερικών γνωρίζει καλά την σημασία και την επιτυχία αυτής της προσπάθειας. Καταφέραμε την μεθοδική αποπληρωμή χρεών και την αποκατάσταση των σχέσεών μας με τα περισσότερα διεθνή μέσα. Συνεργαστήκαμε για τα Ευρωπαϊκά προγράμματα Jeremie και Jessica, και το ΤΕΜΠΜΕ. Καταφέραμε να φέρουμε tour operators και δημοσιογράφους από όλο τον κόσμο. Κινητοποιήσαμε τον απόδημο Ελληνισμό και τους Έλληνες της διασποράς. Και συνεργαστήκαμε για το Καμποτάζ. Είναι πολλοί που δεν έχουν καταλάβει ο μέγεθος της επιτυχίας αυτής. Σας διαβεβαιώνω ότι ανοίγει τεράστιες προοπτικές για την κρουαζιέρα παρά τις αντιδράσεις.
Έτσι πιστεύω ότι θα συνεργαστούμε για να μειώσουμε την γραφειοκρατία για επενδύσεις, να επιταχύνουμε τον αναπτυξιακό και το χωροταξικό νόμο. Αλλά θα συνεργαστούμε και για να χτυπήσουμε την μαύρη εργασία, την παράνομη δόμηση και την ανισόρροπη ανάπτυξη της περιφέρειας.
Πριν κλείσω όμως να ξεκαθαρίσω κάτι για το ΕΣΠΑ και τα έργα υποδομής. Το ερώτημα που σωστά θέτετε είναι «απορρόφηση ή έργα ουσίας;». Η απάντηση είναι έργα ουσίας και υπάρχει απόδειξη. Χρειάστηκε να επενδυθεί χρόνος για να δημιουργήσουμε τις συνθήκες που χρειαζόντουσαν για να γίνει το ΕΣΠΑ μοχλός ανάπτυξης διότι οι παλιές διαδικασίες ήταν αργές και σκοτεινές. Αν συνεχίζαμε από εκεί που είχαμε μείνει πριν τις εκλογές το ΕΣΠΑ θα καθυστερούσε και θα πήγαινε χαμένο. Αμέσως αλλάξαμε τις συνθήκες. Φέραμε το ΕΣΠΑ του τουρισμού κοντά στο ΕΣΠΑ του πολιτισμού που έχει βραβευτεί για την αποτελεσματικότητά του. Ήδη 6 εκατομμύρια έχουν πάει σε έργα υποδομής. Στις 15 Νοεμβρίου προκηρύσσουμε το πρόγραμμα ΠΡΑΣΙΝΟΣ ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ ύψους 30 εκατομμυρίων. Τον Οκτώβριο μπαίνει σε διαβούλευση το πρόγραμμα ΕΝΑΛΛΑΚΤΙΚΟΣ ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ ύψους 28 εκατομμυρίων (θέλουμε τις απόψεις σας για αυτό) και τον Δεκέμβριο ξεκινούν οι υποβολές αιτήσεων. Τα προγράμματα Εκσυγχρονίζομαι και Συνεργάζομαι θα ξεκινήσουν το πρώτο τρίμηνο του 2011. Η συνολική επένδυση θα ξεπεράσει τα 120 εκατομμύρια. Και για όσους δεν το έχουν παρακολουθήσει χαίρομαι να πω ότι άμεσα ξεκινούμε την δημοπράτηση του Τae Κwon Do για να αποκτήσει επιτέλους η Αθήνα ένα αξιοπρεπές συνεδριακό κέντρο. Μαζί με τις αλλαγές που σχεδιάζουμε στην παραλία και το μεγάλο έργο του Ιδρύματος Νιάρχου στον παλιό ιππόδρομο, η Αθήνα θα έχει την ευκαιρία να αναπτυχθεί με άλλους όρους ως συνεδριακός προορισμός.
Κυρίες και κύριοι,
Είμαι ο τελευταίος που πιστεύει ότι η κρίση πέρασε. Διότι πιστεύω βαθύτατα ότι η κρίση στον ελληνικό τουρισμό ξεκίνησε πριν την κρίση στην Ελλάδα. Ξεκίνησε από τότε που θεωρούσαμε ότι δεν χρειάζεται να κάνουμε πολλά για να φέρουμε 15 εκατομμύρια επισκέπτες στην Ελλάδα. Και όχι μόνο σταματήσαμε να προσπαθούμε αλλά αρχίσαμε να κάνουμε πράγματα με τα οποία συχνά καταστρέψαμε τα συγκριτικά μας πλεονεκτήματα. Για αυτό δεν πιστεύω ότι θα βγούμε εύκολα από την κρίση. Θέλει δουλειά συστηματική και συντονισμένη. Όμως παρόλο που η κρίση θα συνεχιστεί ξέρω ότι ο τουρισμός είναι η μία οικονομική δραστηριότητα που θα οδηγήσει την χώρα έξω από αυτήν. Αρκεί να πετύχουμε δύο πράγματα: Το πρώτο είναι να πείσουμε κάθε Έλληνα ότι ο τουρισμός αφορά όλους μας. Ότι είναι μια οικονομική δραστηριότητα που ακουμπάει κάθε ελληνική οικογένεια και ότι κάθε μας απόφαση πολιτική, επιχειρηματική, συνδικαλιστική αλλά και προσωπική θα πρέπει να σχεδιάζεται με αυτό το κριτήριο.
Και δεύτερον, ότι ανταγωνιζόμαστε σε ένα διεθνές περιβάλλον γεμάτο κινδύνους αλλά και γεμάτο ευκαιρίες που βασίζονται στον τρόπο διαχείρισης των συγκριτικών μας πλεονεκτημάτων: του τρόπου ζωής μας, του φυσικού μας πλούτου και της πολιτιστικής μας κληρονομιάς. Αυτό σημαίνει ότι είναι στο χέρι μας να αλλάξουμε τα πράγματα.
Η έξοδός μας από την κρίση βασίζεται στην δυνατότητά μας να αντιληφθούμε ότι κανένα πρόγραμμα δεν μπορεί από μόνο του να μας φέρει πλούτο. Κανένα πρόγραμμα του ΔΝΤ ή της ΕΕ δεν μπορεί να κάνει για μας αυτό που εμείς μπορούμε να κάνουμε για τους εαυτούς μας αν καταλάβουμε ότι έχουμε ανάγκη από μια βαθιά αλλαγή νοοτροπίας που ξεκινάει από την δυνατότητά μας να συνεργαστούμε και να δημιουργήσουμε μαζί. Μπροστά μας έχουμε μια δύσκολη χρονιά αλλά μια χρονιά που θα σηματοδοτήσει τον μέλλον μας. Και για να πετύχουμε τους στόχους μας πρέπει να δουλέψουμε μαζί συστηματικά και αποτελεσματικά.
Σας ευχαριστώ για την έως τώρα συνεργασία που είχαμε. Βάλαμε τις βάσεις και είμαστε έτοιμοι να χτίσουμε πάνω σε αυτήν.
Σας ευχαριστώ.