Κοινή συνέντευξη Τύπου Γ. Παπακωνσταντίνου, Τ. Μπιρμπίλη, Δ. Ρέππα και Π. Γερουλάνου για τις αποκρατικοποιήσεις
Οι Υπουργοί Οικονομικών, Γιώργος Παπακωνσταντίνου, Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής, Τίνα Μπιρμπίλη, Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, Δημήτρης Ρέππας και Πολιτισμού και Τουρισμού, Παύλος Γερουλάνος, έδωσαν συνέντευξη Τύπου σήμερα, Τετάρτη 2 Ιουνίου, στο Υπουργείο Οικονομικών, με θέμα τις αποκρατικοποιήσεις και τη διαχείριση της δημόσιας περιουσίας προς όφελος του πολίτη Γ. ΠΑΠΑΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Καλησπέρα σε όλους, σας […]
Οι Υπουργοί Οικονομικών, Γιώργος Παπακωνσταντίνου, Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής, Τίνα Μπιρμπίλη, Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, Δημήτρης Ρέππας και Πολιτισμού και Τουρισμού, Παύλος Γερουλάνος, έδωσαν συνέντευξη Τύπου σήμερα, Τετάρτη 2 Ιουνίου, στο Υπουργείο Οικονομικών, με θέμα τις αποκρατικοποιήσεις και τη διαχείριση της δημόσιας περιουσίας προς όφελος του πολίτη
Γ. ΠΑΠΑΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Καλησπέρα σε όλους, σας ευχαριστούμε που ήρθατε. Είμαστε εδώ, οι συναρμόδιοι Υπουργοί, με αντικείμενο που έχουν να κάνουν με τις σημερινές ανακοινώσεις για τις αποκρατικοποιήσεις και τη διαχείριση της δημόσιας περιουσίας προς όφελος του πολίτη, ο κ. Ρέππας, η κυρία Μπιρμπίλη, ο κ. Γερουλάνος και βέβαια ο Υφυπουργός, ο κ. Σαχινίδης, καθώς και ο κ. Χριστοδουλάκης, Ειδικός Γραμματέας Αποκρατικοποιήσεων. Η κυρία Κατσέλη βρίσκεται στη Βουλή, γιατί έχει νομοσχέδιο και συνεπώς δεν μπορεί να έρθει, έχει ζητήματα, όμως, στα οποία θα κάνουμε μία σύντομη αναφορά.
Το θέμα μας, σήμερα, είναι οι αποφάσεις της Κυβέρνησης για την αξιοποίηση της δημόσιας περιουσίας, για την ανάπτυξη και την ποιότητα ζωής. Με τη σημερινή συνέντευξη Τύπου και με τις ανακοινώσεις που κάνουμε, σηματοδοτούμε μία επίσπευση των διαδικασιών, που έχουν να κάνουν με όλα τα ζητήματα γύρω από μετοχοποιήσεις, αποκρατικοποιήσεις, αξιοποίηση δημόσιας περιουσίας, συμβάσεις παραχώρησης.
Είναι ζητήματα, βεβαίως, που δεν αφορούν ένα Υπουργείο, αλλά οριζόντια την Κυβέρνηση. Είναι ζητήματα για τα οποία έχει υπάρξει στενή συνεργασία μεταξύ των Υπουργείων και η συνεργασία αυτή θα συνεχιστεί από το κάθε Υπουργείο που θα εξειδικεύσει τα δικά του ζητήματα και θα τα προχωρήσουμε, σε συνεργασία με την Ειδική Γραμματεία Αποκρατικοποιήσεων του Υπουργείου Οικονομικών.
Να ξεκινήσω με το πλαίσιο πολιτικής, στο οποίο βασίζονται οι σημερινές ανακοινώσεις. Έχει να κάνει με την αξιοποίηση του αποθέματος πλούτου της χώρας, με πολύ συγκεκριμένους στόχους. Καταρχάς, την οικονομική αναδιάρθρωση και ανάπτυξη διαφόρων τομέων της οικονομίας, την αναβάθμιση της ποιότητας ζωής – γιατί, τελικά, το αποτέλεσμα όλων των κινήσεών μας πρέπει να το βλέπει ο πολίτης – και, βέβαια, τη βελτίωση των δημοσιονομικών της χώρας από τα έσοδα που μπορεί να εισπράξει το Δημόσιο και που μειώνουν είτε το χρέος είτε το έλλειμμα, ανάλογα με το είδος και τη συγκεκριμένη διαδικασία που ακολουθείται.
Όπως ξέρετε, έχουμε επανειλημμένα τονίσει την προσήλωσή μας στη διασφάλιση των δημοσίων αγαθών, των συμμετοχών του Δημοσίου σε επιχειρήσεις στρατηγικής σημασίας και βέβαια εθνικής ασφάλειας και τελικά αυτό το οποίο επιχειρούμε να κάνουμε, είναι να έχουμε ένα επιτελικό κράτος, το οποίο εγγυάται δημόσια αγαθά, αλλά ταυτόχρονα αξιοποιεί το δυναμισμό της ιδιωτικής οικονομίας προς όφελος του πολίτη.
Ως προς τις μεθόδους και τις διαδικασίες, γνωρίζετε ότι το Δημόσιο έχει ένα μεγάλο αριθμό συμμετοχών και βεβαίως ιδιοκτησιών, με απόλυτη πλειοψηφία 51% μέχρι 100%, με δεσμευτική ή ισχυρή μειοψηφία του 34% και σε ορισμένες περιπτώσεις με ποσοστό μικρότερο του 34% με συμφωνία μετόχων. Και βεβαίως, έχει προχωρήσει στο παρελθόν και θα προχωρήσει και τώρα και σε πλήρη ιδιωτικοποίηση, όπου κριθεί σωστό.
Οι διαδικασίες είναι επίσης γνωστές, αλλά θέλω να τις επαναλάβω: είτε πώληση είτε, συμβάσεις παραχώρησης, είτε η είσοδος στρατηγικού επενδυτή, είτε μετοχοποίηση μέσω Χρηματιστηρίου, είτε δημιουργία εταιρειών συμμετοχών. Και θέλω να τονίσω ότι και με τη σημερινή συνάντηση ξεκινάμε και μία διαβούλευση με την αγορά, διότι προτού προηγηθούν οι συγκεκριμένες αποφάσεις, είναι χρήσιμο να έχει κανένας μία πλήρη εικόνα.
Είμαστε σε ένα δημοσιονομικό περιβάλλον και σε ένα χρηματοπιστωτικό περιβάλλον ιδιαίτερα ευαίσθητο. Δεν είναι η λογική μας λογική εκποίησης σε χαμηλές τιμές. Άρα, παίρνουμε τις όποιες αποφάσεις με μεγάλη περίσκεψη και με μεγάλη προσοχή, σε σχέση με τις υπάρχουσες συνθήκες.
Το Δημόσιο, όπως γνωρίζετε, έχει περιουσιακά στοιχεία που εκτείνονται από τις τράπεζες – για παράδειγμα, Αγροτική, Ταχυδρομικό Ταμιευτήριο, Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων, αλλά και κάποιες μικρές συμμετοχές σε άλλες τράπεζες άμεσα ή και έμμεσα μέσω ασφαλιστικών ταμείων – τις μεταφορές, τα αεροδρόμια, τα λιμάνια, τον ΟΣΕ, την ύδρευση, την αποχέτευση, ως την ενέργεια, τις τηλεπικοινωνίες, τα τυχερά παιχνίδια και βεβαίως τα ακίνητα, τα οποία έχει στην ιδιοκτησία του το Δημόσιο.
Ξεκινώ – και αφότου ολοκληρώσω μία γενική παρουσίαση θα πάρουν το λόγο και οι καθ΄ ύλην αρμόδιοι Υπουργοί – με τις μεταφορές και με τον ΟΣΕ, όπου, όπως γνωρίζετε, στο Μνημόνιο που έχουμε υπογράψει με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, την Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα και το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο υπάρχει υποχρέωση παρουσίασης ενός πλήρους σχεδίου εξυγίανσης του ΟΣΕ μέχρι το τέλος του Ιουνίου, όπου αυτό θα γίνει από το αρμόδιο Υπουργείο.
Σήμερα δίνουμε ένα στίγμα, υπενθυμίζοντας ότι το ελληνικό Δημόσιο κατέχει 100% σε όλες τις εταιρίες του ομίλου. Όμως, είναι ένας όμιλος που έχει ετήσιες ζημιές που φτάνουν το 1 δισ. ευρώ και συσσωρευμένα χρέη της τάξης των 10 δισ. ευρώ. Προχωράμε, λοιπόν, και ανακοινώνουμε την άμεση αναδιάρθρωση για την εξάλειψη των ζημιών και τη μείωση του χρέους με:
- Το κλείσιμο ζημιογόνων δρομολογίων
- Τον εξορθολογισμό της στελέχωσης και μετατάξεις του πλεονάζοντος προσωπικού
- Τον καθορισμό διεταιρικών συμβάσεων με όρους αγοράς προμηθειών και συντήρησης
- Την πώληση του 49% της ΤΡΑΙΝΟΣΕ σε στρατηγικό επενδυτή και την εκχώρηση του management
- Την εισφορά σταθμών και εμπορικών ακινήτων σε εταιρεία ειδικού σκοπού και ανάπτυξης μέσω συμβάσεων παραχώρησης
- Και τις συμβάσεις παραχώρησης εμπορευματικών κέντρων Θριασίου Πεδίου και Θεσσαλονίκης
Ο ΟΣΕ έχει μία πολύ σημαντική ακίνητη περιουσία, η οποία σήμερα δεν αξιοποιείται.
Στα λιμάνια, το ελληνικό Δημόσιο κατέχει 74% στον ΟΛΠ και στον ΟΛΘ και 100% στους περιφερειακούς λιμένες ανά την Ελλάδα. Προχωράμε στη δημιουργία, μετά από μελέτη, μίας ή περισσότερων διευρυμένων εταιρικών οντοτήτων – υπάρχουν εναλλακτικές επιλογές τις οποίες μελετάμε αυτή τη στιγμή – στις οποίες θα περιέλθουν οι Οργανισμοί Λιμένων της χώρας.
Επίσης, την ανάπτυξη των υπηρεσιών λιμένων σε συνεργασία με στρατηγικούς εταίρους και την είσοδο αυτών των εταιρικών οντοτήτων στο Χρηματιστήριο, με διατήρηση ενός πλειοψηφικού ποσοστού του ελληνικού Δημοσίου. Τα λιμάνια είναι στην αρμοδιότητα της κυρίας Κατσέλη, η οποία δεν μπορεί σήμερα να είναι εδώ, αλλά θα δώσει περισσότερες λεπτομέρειες για το πλαίσιο αυτό.
Για τον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών και τα περιφερειακά αεροδρόμια τώρα, για τον μεν «Ελευθέριο Βενιζέλο», όπου το Δημόσιο ελέγχει το 55%, προχωράμε, σε συνεννόηση βεβαίως και με την εταιρεία με την οποία έχουμε τη συνεκμετάλλευση του αεροδρομίου, στη χρονική επέκταση της σύμβασης παραχώρησης και στην εισφορά της συμμετοχής του Δημοσίου σε εταιρείες συμμετοχών ή και στο Χρηματιστήριο Αθηνών. Η λέξη «ενδεχόμενη», έχει να κάνει με τις αποτιμήσεις και με την κατάλληλη στιγμή για να γίνει κάτι παρόμοιο.
Ταυτόχρονα, προχωράμε σε μία μεγάλη τομή, στην αξιοποίηση των περιφερειακών αεροδρομίων, όπου το ελληνικό Δημόσιο ελέγχει το 100%, αλλά χωρίς οποιαδήποτε εταιρική δομή. Εδώ προχωράμε σε συμβάσεις παραχώρησης των δικαιωμάτων διαχείρισης των επιμέρους ή ομάδων αεροδρομίων.
Υπάρχουν διαφορετικές επιλογές, αυτό μπορεί να γίνει γεωγραφικά, μπορεί να γίνει συνολικά. Θέλει μία μελέτη, η οποία θα προσδιορίσει τον ακριβή τρόπο. Και ίδρυση εταιρείας ή εταιρειών, όπου το ελληνικό Δημόσιο θα εισφέρει τα αντίστοιχα δικαιώματα και είσοδος αυτών στη χρηματιστηριακή αγορά.
Είναι πολύ σημαντικό, και ο κ. Ρέππας θα μιλήσει περισσότερο γι΄ αυτό, ο μοχλός των συμβάσεων παραχώρησης είναι ένα εξαιρετικά αποτελεσματικό εργαλείο αξιοποίησης της δημόσιας περιουσίας, για παράδειγμα, στις υποδομές, αλλά και στα ακίνητα.
Εδώ έχουμε την ανάγκη εφαρμογής ενός μηχανισμού παρακολούθησης της καλής εκτέλεσης των συμβάσεων που βρίσκονται ήδη σε λειτουργία, για παράδειγμα, η Αττική Οδός, το Ρίο-Αντίρριο ή και ο ίδιος ο Διεθνής Αερολιμένας. Αλλά και για νέες συμβάσεις παραχώρησης, για τη λειτουργία υποδομών που ήδη έχουν ετοιμαστεί ή για την περαιτέρω δημιουργία υποδομών, για την Εγνατία Οδό, για τους νέους αυτοκινητόδρομους της Αττικής, τους οδικούς άξονες της Κρήτης και τα εμπορευματικά κέντρα, στα οποία ήδη αναφέρθηκα.
Ύδρευση, δηλαδή ΕΥΑΘ-ΕΥΔΑΠ: Θυμίζουμε ότι στην ΕΥΑΘ το μερίδιο του ελληνικού Δημοσίου είναι 74%, υπάρχει πλήρης διαχωρισμός δικτύου, το Δημόσιο θα διαθέσει το 23% μέσα από μια διαδικασία προσέλκυσης στρατηγικού επενδυτή ή και είσοδος στο Χρηματιστήριο. Στην ΕΥΔΑΠ το μερίδιο είναι 61%, χρειάζεται εδώ περαιτέρω διαχωρισμός του δικτύου και πώληση με τη διατήρηση της πλειοψηφίας του Δημοσίου.
Υπάρχει προσανατολισμός για τη δυνατότητα μίας συνολικής εταιρικής δομής συμμετοχών, η οποία θα περιλαμβάνει ΕΥΔΑΠ-ΕΥΑΘ και τις εταιρίες εκτός των αστικών κέντρων, τα Ελληνικά Ύδατα Α.Ε., διότι το ζήτημα των νερών στη χώρα μας δεν είναι μόνο ένα θέμα αναπτυξιακό, αλλά είναι και θέμα περιβάλλοντος και σωστής διαχείρισης.
Στην ενέργεια, όπου είναι γνωστές οι συμμετοχές του Ελληνικού Δημοσίου σε αυτόν τον εξαιρετικά κρίσιμο τομέα, ΔΕΠΑ, ΔΕΗ και ΕΛ.ΠΕ.: Στη ΔΕΠΑ, όπου το Δημόσιο έχει ένα μερίδιο 65% και η ΔΕΗ έχει ένα option για 30% του Ελληνικού Δημοσίου, θα ξεκινήσουμε με την εκτίμηση της αξίας του option το οποίο έχει η ΔΕΗ, σε μια κατεύθυνση διαχωρισμού ΔΕΠΑ και ΔΕΣΦΑ και με έλεγχο Δημοσίου και διαχείριση στις εταιρίες που θα δημιουργηθούν.
Στη ΔΕΗ, όπου το Δημόσιο διατηρεί το 51%, θα γίνουν θεσμικές παρεμβάσεις για το άνοιγμα της χονδρικής και λιανικής αγοράς – εκεί θα εξειδικεύσει η αρμόδια Υπουργός – στο πλαίσιο της υλοποίησης του τρίτου ενεργειακού πακέτου και με τη διατήρηση της πλειοψηφίας του Ελληνικού Δημοσίου στον ΔΕΣΜΗΕ. Και στα ΕΛ.ΠΕ., διατήρηση της υφιστάμενης στρατηγικής συμμετοχής του Δημοσίου.
Τηλεπικοινωνίες, ΕΛΤΑ, ΟΤΕ και Φάσμα Συχνοτήτων: Στα ΕΛΤΑ, όπου το Δημόσιο κατέχει το 90% και το υπόλοιπο 10% ανήκει στο Ταχυδρομικό Ταμιευτήριο, πάμε σε μία αξιοποίηση με την πώληση μειοψηφικού ποσοστού, ώστε το Δημόσιο να διατηρήσει έναν έλεγχο, αλλά να υπάρξει εμπλουτισμός της ταχυδρομικής αγοράς με ιδιωτικά κεφάλαια και τεχνογνωσία.
Στον ΟΤΕ, η Κυβέρνηση διατηρεί την υφιστάμενη στρατηγική συμμετοχή και θα συζητήσει με τη νέα Διοίκηση του ΟΤΕ που θα προκύψει μετά από τη Γενική Συνέλευση το μέλλον της επιχείρησης αυτής. Και για το Φάσμα Συχνοτήτων, θα προχωρήσουμε σε μία μελέτη συμβάσεων παραχώρησης.
Στον κλάδο των τυχερών παιγνίων, η Κυβέρνηση προχωρά στην πλήρη αποκρατικοποίηση των καζίνο, με την πώληση των υπόλοιπων συμμετοχών της. Και στο μεγάλο ζήτημα του ΟΠΑΠ, όπου το Δημόσιο ελέγχει τον οργανισμό με μία δεσμευτική μειοψηφία 34%, η επιλογή μας είναι να ρυθμίσουμε την αγορά με ένα σχέδιο νόμου, το οποίο θα κατατεθεί τον επόμενο μήνα στη Βουλή.
Μία ρύθμιση, που θα ανοίγει το ζήτημα των περαιτέρω αδειών, θα ρυθμίζει το διαδικτυακό στοίχημα, τις άδειες ηλεκτρονικών παιγνίων περιορισμένου κέρδους, θα δίνει τη δυνατότητα επέκτασης του ορίζοντα του μονοπωλίου και θα αξιοποιεί έτσι τη ρευστότητα και του ΟΠΑΠ, προκειμένου να επεκτείνει τις δραστηριότητές του. Άρα, δεν υπάρχει αυτή τη στιγμή πρόθεση μείωσης της συμμετοχής του Ελληνικού Δημοσίου.
Και κλείνοντας το ζήτημα των συμμετοχών, είμαστε σε μία κατεύθυνση δημιουργίας μιας εταιρείας συμμετοχών, όπου το Δημόσιο εισφέρει ένα «καλάθι» πλειοψηφικών ή μη συμμετοχών, όπου είναι μία πρακτική που γίνεται και σε άλλες χώρες και δίνει άμεσα έσοδα στο Ελληνικό Δημόσιο, με την είσοδο αυτής της εταιρείας στο Χρηματιστήριο.
Επίσης, δίνει τη δυνατότητα στο Ελληνικό Δημόσιο να συνεχίσει να έχει έλεγχο της ομάδας των εταιρειών ή των παραχωρήσεων, τις οποίες έχει εισφέρει σε αυτό το «καλάθι», το οποίο πρέπει, βέβαια, να είναι ομοιογενές για να έχει μία σωστή αποτίμηση. Επιτρέπει τη διατήρηση του ελέγχου στις εταιρίες στρατηγικής σημασίας και δίνει τη δυνατότητα εισφοράς μη εισηγμένων επιχειρήσεων, οι οποίες δεν είναι δυνατόν να εισαχθούν άμεσα στο Χρηματιστήριο.
Και τέλος, για το μεγάλο ζήτημα της αξιοποίησης της ακίνητης περιουσίας, το Ελληνικό Δημόσιο κατέχει μια τεράστια ακίνητη περιουσία, η αξία της οποίας ποτέ μέχρι σήμερα δεν έχει υπολογιστεί, δεν έχει αξιολογηθεί σωστά και θα προχωρήσουμε σε αυτή την καταγραφή με μία σειρά από θεσμικές παρεμβάσεις, κατ΄ αρχάς με τη συγχώνευση των αρμοδίων φορέων, δηλαδή της ΚΕΔ, της ΕΤΑ και των Ολυμπιακών Ακινήτων.
Στη νέα εταιρεία που θα δημιουργηθεί θα μπορούν να παραχωρούνται και ακίνητα διαχείρισης άλλων Υπουργείων, θα δίνεται η δυνατότητα δημιουργίας μιας χωριστής εταιρείας διαχείρισης του χαρτοφυλακίου, με εταιρείες συμμετοχών και ενδεχόμενης εισαγωγής στο Χρηματιστήριο.
Η όλη λογική εδώ είναι να μπορέσουμε να «καθαρίσουμε» τα ακίνητα, να ξέρουμε, δηλαδή, ποια από τα ακίνητα αυτά είναι αξιοποιήσιμα, ποια δεν είναι, να «καθαρίσει» το νομικό καθεστώς και ταυτόχρονα με σύγχρονα χρηματοοικονομικά εργαλεία – και βεβαίως και με τη συμμετοχή και τη βοήθεια του ιδιωτικού τομέα και ειδικών εταιρειών που έχουν μεγάλη εμπειρία στα ζητήματα αυτά – να μπορέσουμε να πάμε σε μία αξιοποίηση, η οποία θα αποφέρει πάρα πολύ σημαντικά κέρδη δεκάδων δισ. στο Δημόσιο.
Στο πλαίσιο αυτό, υπάρχουν και δυο-τρία πιο συγκεκριμένα πράγματα: από τα «Ξενία», όπου προχωράμε στην πώληση μεμονωμένων ή στη δημιουργία ενός επενδυτικού σχήματος, στο οποίο θα εισφερθούν τα δικαιώματα εκμετάλλευσης και την εισαγωγή αυτής της εταιρείας στο Χρηματιστήριο.
Τα Τουριστικά Ακίνητα, με αντίστοιχη δημιουργία χαρτοφυλακίων υψηλής ποιότητας και βέβαια, ένα τελευταίο πολύ μεγάλο ζήτημα που, είναι η λεγόμενη μεγάλη περιουσία του Δημοσίου. Ορισμένα συγκεκριμένα ακίνητα, τα οποία κατέχει το Δημόσιο, είναι το Ελληνικό, είναι το Τατόι, όπου είτε δημιουργούμε ειδικούς φορείς διαχείρισης είτε ενεργοποιούμε αυτούς που ήδη υπάρχουν – για παράδειγμα, στο Τατόι υπάρχει, αλλά δεν λειτουργεί – για να μπορέσουμε να πάμε σε μία σωστή οικονομική αξιοποίηση ήπιας μορφής, με πλήρη σεβασμό στα ζητήματα περιβάλλοντος και ένταξης στο αστικό τοπίο, εκεί όπου πρέπει.
Θα σταματήσω εδώ. Θα τονίσω ότι η σημερινή συνέντευξη τύπου σηματοδοτεί την πρόθεση επίσπευσης. Δίνει συγκεκριμένες κατευθύνσεις. Βεβαίως, υπάρχει ζήτημα εξειδίκευσης ανά τομέα. Αυτό θα γίνει από τα αρμόδια Υπουργεία, σε συνεργασία με το Υπουργείο Οικονομικών, που έχει ένα ρόλο στα ζητήματα αυτά. Και να δώσω το λόγο στον κ. Ρέππα.
Δ. ΡΕΠΠΑΣ: Σας ευχαριστώ πολύ. Κυρίες και κύριοι, ο διακηρυγμένος στόχος της κυβέρνησής μας να περάσουμε από την κρίση στην ανασυγκρότηση της χώρας, δεν μπορεί παρά να στηρίζεται στην άσκηση μιας αναπτυξιακής πολιτικής.
Ασφαλώς ο ρόλος του κράτους είναι κρίσιμος. Είναι όμως εξίσου σημαντικός ο ρόλος των ιδιωτών επενδυτών, που και με την εμπλοκή τραπεζικών φορέων μπορούν να διασφαλίσουν αυτήν την αναπτυξιακή πορεία και να την επιταχύνουν. Στόχος μας, είναι να περιφρουρήσουμε τα συμφέροντα του Δημοσίου και να υπηρετήσουμε τις ανάγκες του πολίτη στην καθημερινή ζωή του. Εργαλείο μας, είναι η αξιοποίηση του αποθέματος του εθνικού πλούτου με τον καλύτερο τρόπο.
Στη συζήτηση αυτού του θέματος, περιέχονται ταυτοχρόνως, αφ’ ενός ένα πολιτικό μήνυμα, μήνυμα προς τους φορείς της αγοράς, όλους εκείνους οι οποίοι πρέπει να εμπιστευθούν την Ελληνική Οικονομία και τις προοπτικές της. Και αφ’ ετέρου, ένα πολιτικό πλαίσιο το οποίο, με την κατάλληλη τεχνική βοήθεια, θα εξειδικευθεί από κάθε Υπουργείο για να επιτύχουμε, με το ρυθμό και το βαθμό ωρίμανσης κάθε θέματος, τον επιδιωκόμενο στόχο.
Οι συμβάσεις παραχώρησης είναι ένα μοντέλο που έχει αποδώσει ικανοποιητικά. Το κράτος διατηρεί την κυριότητα στην περιουσία του. Μπορεί να συμφωνεί ή και να επιβάλλει όρους όσον αφορά πτυχές λειτουργίας αυτών των συμβάσεων, π.χ. την τιμολόγηση των υπηρεσιών. Με τη λήξη δε των συμβάσεων στη σχετική προθεσμία επιστρέφουν πάλι στο Δημόσιο οι εταιρείες, υπηρεσίες, κ.λπ., το οποίο -όπως είπα- διατηρεί πάντα την κυριότητα, με τις υπεραξίες που εν τω μεταξύ έχουν διαμορφωθεί.
Η συζήτηση που γίνεται, πιστεύω ότι οριοθετεί μια νέα περίοδο διαρθρωτικών αλλαγών στην Ελλάδα. Είναι το πρώτο βήμα αυτό που κάνουμε σήμερα. Κάθε θέμα πρέπει να το αντιμετωπίσουμε διαφορετικά. Δεν είναι όλα τα θέματα ίδια. Με την ανάλογη τεχνική μελέτη και υποστήριξη, θα πάρουμε την κρίσιμη στιγμή τις ορθές αποφάσεις, προκειμένου να περιφρουρήσουμε τα συμφέροντα του Δημοσίου.
Όσον αφορά στο δικό μας τομέα, έγινε λόγος στην ανάγκη εξυγίανσης του ΟΣΕ. Όλοι αναγνωρίζουν ότι δεν πάει άλλο. Το πρόγραμμα εξυγίανσης του ΟΣΕ το οποίο εκπονούμε, θα το παρουσιάσουμε μέσα στον Ιούνιο στην πλήρη μορφή του. Θα έχουμε τη δυνατότητα να παρουσιάσουμε σε σας και τον ελληνικό λαό ένα πλήρες νομοσχέδιο για την εξυγίανση του πολύπαθου ΟΣΕ.
Αναφέρθηκε ο Υπουργός Οικονομικών σε πτυχές αυτού του προγράμματος. Δεν θα τις επαναλάβω. Θα αρκεστώ να αναφέρω μόνον ότι, μεταξύ των άλλων, πράγματι θα προχωρήσουμε στη μετοχοποίηση της εταιρείας λειτουργίας της ΤΡΑΙΝΟΣΕ και θα προβλέψουμε την παραχώρηση έως το ποσοστό του 49% σε ιδιώτη του μετοχικού κεφαλαίου, καθώς και του management αυτής της εταιρείας λειτουργίας.
Θα έχουμε προβλέψει την ανάλογη ευελιξία, ώστε αν χρειαστεί να διαχωρίσουμε τις εμπορευματικές από τις επιβατικές μεταφορές, επειδή είναι διαφορετικός ο βαθμός ενδιαφέροντος που εκδηλώνεται για τον έναν ή άλλον τομέα. Αυτό θα είναι επιτρεπτό, θα είναι εφικτό.
Επίσης, προβλέπεται σε αυτό το πλαίσιο, η αξιοποίηση της ακίνητης περιουσίας του Οργανισμού γενικώς και ιδιαιτέρως των σταθμών, εκ των οποίων ορισμένοι, πιστεύουμε ότι θα προσελκύσουν το επενδυτικό ενδιαφέρον. Μπορούμε να δημιουργήσουμε μία Εταιρεία Ειδικού Σκοπού παραχωρώντας και στην περίπτωση αυτή ποσοστό έως το 49% μαζί με το management σε ιδιώτες, που ενδιαφέρονται να ασκήσουν αυτό το έργο.
Όσον αφορά στον τομέα των αεροδρομίων, είναι σε εξέλιξη η εκπόνηση σχετικού νομοσχεδίου, το οποίο θα παρουσιάσουμε εγκαίρως με λεπτομέρειες. Στόχος μας είναι να αξιοποιήσουμε με τον καλύτερο τρόπο -είτε κατά περίπτωση, είτε σε ομάδες- τα αεροδρόμια της ελληνικής περιφέρειας μέσα από την εμπειρία που έχουμε εν τω μεταξύ αποκομίσει από την συνεργασία του Δημοσίου με ιδιώτη επενδυτή στο Διεθνές Αεροδρόμιο Αθηνών.
Όσον αφορά στις συμβάσεις παραχώρησης: Πέραν των όσων έχουμε ανακοινώσει στους συναδέλφους σας που κάνουν το ρεπορτάζ του δικού μας Υπουργείου, επανέρχομαι θυμίζοντας ότι χθες έγινε η δημοπράτηση για το Εμπορευματικό Κέντρο στο Θριάσιο. Εκεί, θα δημιουργηθεί ένα από τα μεγαλύτερα Εμπορευματικά Κέντρα της Ευρώπης.
Προετοιμάζουμε και για το Εμπορευματικό Κέντρο της Θεσσαλονίκης μια ανάλογη πρωτοβουλία, η οποία θα εκδηλωθεί μέχρι το τέλος του χρόνου. Ταυτοχρόνως, η Εγνατία Οδός η οποία ολοκληρώνεται και στην οποία θα λειτουργήσουν διόδια για λογαριασμό του Δημοσίου τους επόμενους μήνες, με ανάλογη προετοιμασία μπορεί να παραχωρηθεί στο πλαίσιο σύμβασης για ορισμένη χρονική περίοδο σε ιδιώτη επενδυτή.
Όσον αφορά τώρα στην ΕΥΔΑΠ και την ΕΥΑΘ, είναι σαφές ότι τα πάγια στοιχεία παραμένουν στο Δημόσιο. Είναι σαφές ότι το Δημόσιο διατηρεί τη συμμετοχή του σε ποσοστό τουλάχιστον 51%.
Σωστά είπε ο Υπουργός ότι εδώ δεν ασκείται ένα οποιοδήποτε έργο. Μιλούμε για φυσικό αγαθό που ανταποκρίνεται σε μία πρώτιστη κοινωνική ανάγκη. Οι όποιες διαρθρωτικές αλλαγές, πέραν της περαιτέρω μετοχοποίησης για την οποία έγινε λόγος, θα αφορούν στην καλύτερη λειτουργία, συντήρηση, επιδιόρθωση δικτύου, είσπραξη λογαριασμών, πτυχές λειτουργίας αυτών των επιχειρήσεων όπου σήμερα παρατηρείται μια παθογένεια.
Κλείνοντας, θα ήθελα να επαναλάβω ότι στο τέλος Οκτώβρη θα δεχθούμε τις προτάσεις των ενδιαφερομένων φορέων για το νέο αεροδρόμιο στο Καστέλι της Κρήτης και το πρώτο εξάμηνο του 2011 θα προχωρήσουμε σε ανάλογα προγράμματα, που θα αφορούν στις νέες οδούς Αττικής με ένα νέο σχεδιασμό και μία νέα γραμμή ΜΕΤΡΟ, την κυκλική γραμμή, τη γραμμή «V» η οποία θα καλύπτει το κέντρο της Αθήνας στις πυκνοκατοικημένες περιοχές.
Αυτά σε πολύ γενικές γραμμές έχω να αναφέρω, επαναλαμβάνοντας ότι όλα θα τα εξειδικεύσουμε συζητώντας με τους συναδέλφους σας στο δικό μας Υπουργείο τις επόμενες ημέρες. Πιστεύω, ότι αυτό το φιλόδοξο εγχείρημα μπορεί πράγματι να αποδώσει τα μέγιστα, η Ελλάδα να πετύχει θετικούς ρυθμούς ανάπτυξης πολύ γρήγορα και σε τελευταία ανάλυση ο Έλληνας πολίτης να είναι αυτός, ο οποίος θα είναι ο πλέον ωφελημένος. Να πάψει να καλείται να πληρώνει για ελλείμματα και ζημιές και να είναι αυτός ο οποίος θα απολαμβάνει καλύτερες αποδοχές, καλύτερες συντάξεις, καλύτερες υπηρεσίες στην υγεία και την παιδεία.
Σας ευχαριστώ πολύ.
Γ. ΠΑΠΑΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Ευχαριστώ πολύ. Η κυρία Μπιρμπίλη.
Τ. ΜΠΙΡΜΠΙΛΗ: Σας ευχαριστώ κι εγώ. Κυρίες και κύριοι, έχω πολύ λίγα λόγια να προσθέσω, αφού νομίζω μας καλύπτει όλους η εισήγηση του Υπουργού Οικονομικών.
Ο τομέας της ενέργειας είναι ένας στρατηγικός και νευραλγικός τομέας για τη χώρα μας. Το Δημόσιο θα έχει το κλειδί για όλες τις σημαντικές αποφάσεις, διότι στόχος μας είναι μέσα από την ενέργεια, στα επόμενα χρόνια να υπάρξει πραγματικά ανάπτυξη.
Στόχος μας, επίσης, είναι οι καλύτερες υπηρεσίες στον πολίτη. Αυτές προέρχονται μέσα από ένα διαφανή ανταγωνισμό, ο οποίος μπορεί να ρυθμιστεί μέσα από τον έλεγχο του κράτους, αλλά και από το ρόλο των Ρυθμιστικών Αρχών και στη συγκεκριμένη περίοδο και της Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας.
Ανταγωνισμός σημαίνει δυνατότητα βιώσιμης δραστηριοποίησης πέραν του ενός παίκτη. Η βιώσιμη αυτή δραστηριοποίηση μπορεί να γίνει με δυο τρόπους, είτε με την άρση των στρεβλώσεων, γι’ αυτό και πολλές φορές έχουμε μιλήσει για την ανάγκη απελευθέρωσης της αγοράς στο χώρο της ενέργειας, είτε με την ποσοτική μείωση της δεσπόζουσας θέσης κάποιων ενεργειακών παικτών.
Εδώ, όμως, θέλω να πω ότι η όποια ποσοτική μείωση πρέπει να αντισταθμίζεται από τη δυνατότητα αυτού του παίκτη, μέσω του δημόσιου χαρακτήρα του, να αναπτυχθεί σε καινούργιες αγορές, είτε αυτές αφορούν σε άλλους τομείς ενέργειας είτε αφορούν σε άλλες αγορές σε σχέση με το γεωγραφικό τους προσδιορισμό. Άρα οι ενεργειακοί μας παίκτες μπορούν και πρέπει να γίνουν πολύ περισσότερο εξωστρεφείς.
Θα συνοψίσω πολύ σύντομα αυτά που ειπώθηκαν από τον Υπουργό Οικονομικών. Για τη ΔΕΠΑ και τον ΔΕΣΦΑ σαφέστατα εξετάζεται ο διαχωρισμός των δυο αυτών φορέων. Η ΔΕΠΑ είναι πολύ σημαντική διότι αναπτύσσεται μία καινούργια αγορά, ιδιαίτερα σε σχέση με τους αγωγούς και με όλο το ρόλο που μπορεί να έχει σε ευρωπαϊκό, περιφερειακό και διεθνές επίπεδο. Επομένως, είναι πολύ μεγάλης σημασίας να κρατηθεί τόσο ο έλεγχος του Δημοσίου, όσο και η διαχείριση και για τη ΔΕΠΑ και για τον ΔΕΣΦΑ.
Η ΔΕΗ παραμένει στο 51%. Στόχος μας όμως και είμαστε κατηγορηματικοί σ’ αυτό, είναι να προχωρήσουμε στο επόμενο διάστημα και όταν λέω «το επόμενο διάστημα» εννοώ πριν από το τέλος του καλοκαιριού, σε όλες τις θεσμικές παρεμβάσεις που πρέπει να γίνουν για να ανοίξει η αγορά της ενέργειας, τόσο στο επίπεδο της λιανικής, όσο και της χονδρικής.
Το Δημόσιο κρατά το πλειοψηφικό του πακέτο στο ΔΕΣΜΗΕ. Τέλος, θέλω να πω ότι θα προσπαθήσουμε και θα πετύχουμε μέχρι αρχές του νέου χρόνου να εκπληρώσουμε την Ευρωπαϊκή Οδηγία για το 3ο Ενεργειακό Πακέτο. Σας ευχαριστώ πολύ.
Γ. ΠΑΠΑΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Ευχαριστώ πολύ. Ο κ. Γερουλάνος, παρακαλώ.
Π. ΓΕΡΟΥΛΑΝΟΣ: Καλημέρα και από μένα. Όπως είπε και ο Υπουργός Οικονομικών, ο σκοπός της κυβέρνησης δεν είναι να πουλήσει περιουσιακά της στοιχεία αναγκαστικά, αλλά να τα αξιοποιήσει με τον καλύτερο δυνατό τρόπο.
Σε ό,τι αφορά στο Υπουργείο Πολιτισμού και Τουρισμού αυτά τα περιουσιακά στοιχεία είναι σχετικά λιγότερα από τα άλλα που αναφέρθηκαν μέχρι τώρα και από την πρώτη στιγμή βρεθήκαμε σε συνεργασία με το Υπουργείο Οικονομικών για να δούμε ποια είναι η καλύτερη αξιοποίησή τους.
Παράδειγμα είναι ο ΟΠΑΠ. Ο ΟΠΑΠ αποτελεί ένα κλασικό παράδειγμα ενός πολύ σημαντικού περιουσιακού στοιχείου του Ελληνικού Δημοσίου, το οποίο μπορεί να αποφέρει πολλά περισσότερα, μέσα από τη σωστή αξιοποίησή του και όχι μέσω της πώλησης των μετοχών του. Έτσι έχουμε πάρει την απόφαση να μην ξεπουλήσουμε ένα αγαθό σε μια δύσκολη συγκυρία, αλλά να του δώσουμε τη δυνατότητα να αναπτυχθεί με έναν τρόπο που θα μπορεί να αποφέρει κέρδη για το Ελληνικό Δημόσιο στο άμεσο, αλλά και στο μεσοπρόθεσμο διάστημα.
Αντίστοιχο παράδειγμα είναι και η ΕΤΑ. Αυτό που ενδιαφέρει την ΕΤΑ, αυτό που θα έπρεπε πάντα να ενδιαφέρει την ΕΤΑ δεν είναι μόνο η διαχείριση της ακίνητης περιουσίας ή των εγκαταστάσεων πάνω στην ακίνητη περιουσία, αλλά ο σχεδιασμός μιας σοβαρής τουριστικής πολιτικής και γι’ αυτό έχουμε συνεννοηθεί και με το Υπουργείο Οικονομικών.
Ξεκινούμε καταρχήν μια άμεση συγχώνευση με τα Ολυμπιακά Ακίνητα τα οποία έχουν επίσης κάποια περιουσιακά στοιχεία προς αξιοποίηση και σε δεύτερη φάση με την ΚΕΔ, ανάλογα με το σχεδιασμό του Δημοσίου. Αυτά είναι τα βασικά από εμάς αλλά βεβαίως και τα καζίνο, των οποίων η πώληση είχε αποφασιστεί από καιρό και προχωράει. Ευχαριστώ.
Γ. ΠΑΠΑΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Παρακαλούμε, ερωτήσεις.
ΣΤ. ΚΡΑΛΟΓΛΟΥ: Πότε σκοπεύετε να βγείτε στην αγορά, στους διεθνείς επενδυτές, για να ζητήσετε ακριβώς τη συμμετοχή τους γι’ αυτά τα ποσοστά που είπατε; Κι αν αυτή η απόφαση συνδυάζεται και κυρίως τα έσοδα που περιμένετε, αν συνδυάζονται με τις χρηματιστηριακές συνθήκες.
Γ. ΠΑΠΑΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Σήμερα είναι προφανές, από τις ανακοινώσεις, ότι κάνουμε ένα σαφέστατο κάλεσμα. Είναι ένα κάλεσμα στον ιδιωτικό τομέα, στα κεφάλαια που υπάρχουν στη χώρα μας, αλλά και κεφάλαια στο εξωτερικό, για να συμμετάσχουν σ’ αυτή την προσπάθεια αξιοποίησης – προς όφελος πάντα του πολίτη κατ’ αρχάς – των περιουσιακών στοιχείων του Δημοσίου.
Από εκεί και πέρα, ανάλογα με το χρονοδιάγραμμα του κάθε κλάδου, του κάθε τομέα και του κάθε Υπουργείου, θα βγούμε τότε συγκεκριμένα, όπως κάνει καθένας, και συντεταγμένα σε θεσμικούς επενδυτές, για να προσελκύσουμε τα κεφάλαια.
ΑΡΓ. ΠΑΠΑΣΤΑΘΗΣ: Ήθελα να ρωτήσω για το θέμα του ΟΣΕ, το οποίο σύμφωνα με το Μνημόνιο πρέπει να ολοκληρωθεί μέσα στο επόμενο δεκάμηνο. Κατ’ αρχάς, να μας διευκρινίσετε τι σημαίνει «εξορθολογισμός στελέχωσης» που αναφέρεται εδώ και επίσης αν έχετε υπολογίσει το πλεονάζον προσωπικό κι αν θα δώσετε την ευκαιρία σ’ αυτούς τους ανθρώπους, που ξέρουν ότι τους επόμενους δέκα μήνες θα αλλάξει η ζωή τους, να συνεισφέρουν παραγωγικά σε κάποιον άλλον τομέα του Δημοσίου ή κατά το κοινώς λεγόμενο, όπως γινόταν στο παρελθόν, θα τους «παρκάρετε» κάπου αλλού.
Δ. ΡΕΠΠΑΣ: Θα μου επιτρέψετε να κάνουμε αναλυτικές ανακοινώσεις την κατάλληλη στιγμή. Θα ικανοποιήσω όμως το ερώτημά σας λέγοντας πως πράγματι στο σχέδιο εξυγίανσης του ΟΣΕ προβλέπεται, μεταξύ των άλλων, η εκπόνηση οργανογράμματος για τις εταιρείες του Οργανισμού οι οποίες πια θα αναδιαρθρωθούν. Θα αποκτήσει μια άλλη εταιρική δομή ο Οργανισμός αυτός, αλλά θα προβλέπεται μεταξύ των άλλων η εκπόνηση νέων οργανισμών που θα ανταποκρίνονται στις ανάγκες του σιδηροδρόμου, γιατί σήμερα οι ισχύοντες είναι πιστεύουμε ξεπερασμένοι.
Αναλόγως λοιπόν των αναγκών του Οργανισμού, όπως θα προκύπτουν από τα νέα οργανογράμματα, θα καλέσουμε σε αξιολόγηση όλους ανεξαιρέτως τους εργαζόμενους σήμερα στον ΟΣΕ. Θα αξιολογηθούν οι εργαζόμενοι και θα αξιοποιηθούν αυτοί που ανταποκρίνονται στις ανάγκες του Οργανισμού.
Οι εργαζόμενοι του ΟΣΕ θα έχουν τη δυνατότητα, εφόσον δεν εντάσσονται σε αυτό το νέο πλάνο, να μεταταγούν σε άλλες θέσεις του Δημοσίου που υπάρχουν σήμερα κενά, σε θέσεις οι οποίες προσιδιάζουν ως τη μέχρι τώρα εμπειρία και τις γνώσεις που έχουν, προκειμένου να είναι και εκεί εξίσου χρήσιμοι και ωφέλιμοι, ή περισσότερο χρήσιμοι και ωφέλιμοι. Ευχαριστώ πολύ.
Μ. ΣΤΑΥΡΟΥΛΑΚΗΣ: Αναφορικά με το ζήτημα των τραπεζών, Αγροτική, Ταχυδρομικό Ταμιευτήριο, περιμένουμε κάτι;
Γ. ΠΑΠΑΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Δεν έχουμε κάτι να πούμε στο ζήτημα αυτό. Να θυμίσω ότι περνάμε μια περίοδο, όπου το ελληνικό τραπεζικό σύστημα, εξαιτίας και των δυσκολιών του Ελληνικού Δημοσίου, έχει συγκεκριμένες δυσκολίες. Έχει θωρακιστεί με τις τελευταίες κινήσεις που έχουν γίνει και από την Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα και από το Ελληνικό Δημόσιο.
Έχουμε επανειλημμένα τονίσει ότι πρέπει οι τράπεζες να δουν την επόμενη ημέρα στρατηγικά και στο πλαίσιο αυτό θα υπάρξουν και κινήσεις που αφορούν τη συμμετοχή του Ελληνικού Δημοσίου. Αυτή τη στιγμή, όμως, δεν υπάρχει κάποια ανακοίνωση να γίνει στην κατεύθυνση αυτή.
Κ. ΤΣΑΧΑΚΗΣ: Δεν κάνετε καμία αφορά στα προβλεπόμενα έσοδα για την τρέχουσα χρονιά και επειδή απ’ ό,τι αντιλαμβάνομαι, το πρόγραμμα αυτό δεν είναι μια χρονιά, είναι τουλάχιστον τριετές, είναι πολλές δραστηριότητες, αν έχετε προβλέψεις και για τα επόμενα χρόνια για έσοδα.
Γ. ΠΑΠΑΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Όπως θα θυμάστε, το Μνημόνιο έχει μία πρόβλεψη εσόδων 1 δισ. ευρώ το έτος, την περίοδο 2011 με 2013. Οι δικές μας εκτιμήσεις είναι σαφέστατα υψηλότερες από αυτή την πρόβλεψη, όμως δεν θα βάλουμε εδώ ένα στόχο, γιατί ο στόχος μας, ο πρωταρχικός μας στόχος, δεν είναι τι θα εισρεύσει στο Ελληνικό Δημόσιο.
Από τη σωστή αξιοποίηση αυτής της δημόσιας περιουσίας, το Ελληνικό Δημόσιο, είτε μέσω μείωσης του χρέους είτε μείωσης των ελλειμμάτων που ήδη έχει, θα έχει κέρδη δεκάδων δισεκατομμυρίων. Αυτή τη στιγμή, όμως, μένουμε στο στόχο που έχει μπει στο μνημόνιο. Είμαστε σε μία περίοδο χαμηλών αποτιμήσεων στις χρηματαγορές. Άρα, δεν διακινδυνεύω να κάνω κάποια πιο συγκεκριμένη πρόβλεψη.
Θ. ΚΟΥΚΑΚΗΣ: Κύριε Υπουργέ, μια ερώτηση, επειδή κάνατε προηγουμένως αναφορά σε διοικητική αλλαγή στον ΟΤΕ. Όσον αφορά στο πρόσωπο του κ. Βουρλούμη στην επικείμενη Γενική Συνέλευση, δεν θα τον στηρίξει το Ελληνικό Δημόσιο;
Γ. ΠΑΠΑΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Θα γίνει η Γενική Συνέλευση και είναι προφανές ότι θα υπάρξει κάποια αλλαγή διοίκησης, είτε στη Γενική Συνέλευση είτε αμέσως μετά. Το έχουμε πει πολύ καθαρά.
R. MCDONALD: Θα πιάσετε το στόχο των εσόδων 2,5 δισ. ευρώ από τις αποκρατικοποιήσεις αυτή τη χρονιά; Και προτίθεστε να χρησιμοποιήσετε αυτά τα χρήματα για να «σβήσετε» το δημόσιο χρέος ή γενικά για να το προσθέσετε στα έσοδα;
Γ. ΠΑΠΑΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Ο συγκεκριμένος στόχος έχει αντικατασταθεί από τους στόχους του Μνημονίου, οι οποίοι είναι 1 δισ. κάθε χρόνο, από το 2011 έως το 2013.
R. MCDONALD: Προτίθεστε να χρησιμοποιήσετε αυτά τα χρήματα για να «σβήσετε» το δημόσιο χρέος ή θα το προσθέσετε γενικά στα έσοδα;
Γ. ΠΑΠΑΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Πρέπει να χρησιμοποιήσουμε τα έσοδα από τις αποκρατικοποιήσεις για την απόσβεση του δημοσίου χρέους.
Ελ. ΚΩΣΤΑΡΕΛΟΥ: Μιλήσατε για διαχωρισμό της ΔΕΠΑ από τη ΔΕΣΦΑ. Να υποθέσουμε ότι και στην περίπτωση της ΔΕΣΦΑ θα έχουμε ανάλογη παραχώρηση κάποιου ποσοστού;
Τ. ΜΠΙΡΜΠΙΛΗ: Αυτό που σήμερα είπαμε είναι ότι σαφέστατα στο ΔΕΣΦΑ θα υπάρξει έλεγχος και διαχείριση από το δημόσιο και δεν υπάρχει περίπτωση να κατέβουμε κάτω από το 51%. Εξετάζεται όμως κι αυτό το σενάριο που είπατε.
Γ. ΠΑΠΠΟΥΣ: Δεν έχω καταλάβει ποιος θα έχει τον κεντρικό συντονισμό. Κάθε Υπουργείο θα αναλάβει μόνο του τις αποκρατικοποιήσεις ή θα είναι το Υπουργείο Οικονομικών, όπως ξέραμε μέχρι τώρα, μέσω της Ειδικής Γραμματείας Αποκρατικοποιήσεων; Θα ήθελα επίσης να ακούσω περισσότερες λεπτομέρειες για τα χρονοδιαγράμματα και κάτι που αφορά στα ακίνητα του Δημοσίου.
Ακούσαμε όλο αυτό το project για την αξιοποίηση των ακινήτων, ξέρουμε πολύ καλά, όμως, ότι χιλιάδες από τα ακίνητα που διαχειρίζεται η ΚΕΔ, τουλάχιστον, είναι καταπατημένες εκτάσεις. Να περιμένουμε και μια ρύθμιση για τα καταπατημένα πριν πάτε στην αξιοποίηση; Ευχαριστώ.
Γ. ΠΑΠΑΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Ως προς το ερώτημα του κεντρικού συντονισμού – γιατί το είδα λίγο και να αναπαράγεται και στην ειδησεογραφία, πρόλαβε μέσα σε μισή ώρα να αναπαραχθεί – τα πράγματα είναι εξαιρετικά σαφή. Υπάρχουν συγκεκριμένοι ρόλοι, το κάθε Υπουργείο έχει την ευθύνη του τομέα του. Για τους σιδηροδρόμους, την ευθύνη έχει το Υπουργείο Υποδομών. Το Υπουργείο Οικονομικών έχει επίσης ένα εξαιρετικά σαφή ρόλο: είναι ο μέτοχος. Και μέσω της Ειδικής Γραμματείας Αποκρατικοποιήσεων, στηρίζει όλα τα Υπουργεία στη διαδικασία αποκρατικοποιήσεων και συνδιαμορφώνει μαζί τους το συνολικό πλαίσιο στρατηγικής, το οποίο σας παρουσιάσαμε και σήμερα.
Όσον αφορά στα ακίνητα, έχουμε εδώ μια κατεύθυνση συγκέντρωσης στον κύριο μέτοχο, που είναι το Υπουργείο Οικονομικών, των ακινήτων του Δημοσίου, για μια καλύτερη διαχείριση και με τη χρήση νέων χρηματοοικονομικών εργαλείων, όπως ήδη έχουμε πει.
Στο δεύτερο ερώτημά σας, για την αξιοποίηση των ακινήτων και για τα καταπατημένα. Είναι σαφές ότι υπάρχουν μεγάλα προβλήματα νομικής μορφής στα ακίνητα του Δημοσίου. Μία από τις πρώτες δουλειές που έχει να κάνει η ΚΕΔ είναι ακριβώς να ξεκαθαρίσει αυτά τα νομικά προβλήματα.
Εκεί, προφανώς με τα Υπουργεία που έχουν μια συναρμοδιότητα, θα δούμε πώς μπορούμε να ξεκαθαρίσουμε το νομικό καθεστώς. Γιατί υπάρχουν αυτή τη στιγμή κτήρια του Δημοσίου στα οποία στεγάζονται και Υπουργεία, μέρος των οποίων είναι αυθαίρετα. Άρα, αυτά θέλουμε να τα ξεκαθαρίσουμε.
Λ. ΠΑΠΑΔΗΜΑΣ: Για τον κ. Γερουλάνο. Είπατε ότι θα υπάρξει αναδιάστρωση της αγοράς τυχερών παιχνιδιών με παραχώρηση διαφόρων αδειών αν κατάλαβα καλά. Μπορείτε να μας δώσετε παραπάνω λεπτομέρειες και τι έσοδα προσδοκάτε στην τριετία από αυτή την καλύτερη αξιοποίηση του ΟΠΑΠ;
Π. ΓΕΡΟΥΛΑΝΟΣ: Νομίζω ότι θέτετε δυο διαφορετικά θέματα. Το πρώτο είναι, το πως οργανώνεται το όλο θέμα των τυχερών παιχνιδιών και αυτό αφορά σε μια σειρά από εταιρείες του Δημοσίου ή συμπράξεις με ιδιωτικές και τα λοιπά. Αυτό νομίζω καλύτερα να το απαντήσει και ο Υπουργός Οικονομικών.
Σε ό,τι αφορά στον ΟΠΑΠ. Ο ΟΠΑΠ θα διεκδικήσει δικαιώματα σαν εταιρεία της οποίας ο στόχος είναι να αυξήσει την αξία για τους μετόχους της και ο μεγαλύτερός της μέτοχος είναι το ελληνικό Δημόσιο. Αυτό το οποίο λέμε σήμερα είναι, ποια είναι η βασική στρατηγική. Από εκεί και πέρα ανάλογα με τον τρόπο που το Δημόσιο θα δίνει την ευκαιρία στον ΟΠΑΠ να συμμετέχει σε διαγωνισμούς που μπορεί να εμπλουτίσουν το portfolio του, θα συμμετέχει κι εκείνος για να μπορεί να έχει ένα πιο ευρύ προϊόν με το οποίο να κάνει τη δουλειά που κάνει.
Γ. ΠΑΠΑΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Να συμπληρώσω. Σε μερικές εβδομάδες, τα δυο Υπουργεία θα δώσουν σε διαβούλευση ένα σχέδιο νόμου, το οποίο πρώτον, ρυθμίζει συνολικά την αγορά τυχερών παιχνιδιών στη χώρα μας, η οποία αυτή τη στιγμή είναι σε μεγάλο βαθμό αρρύθμιστη και μη ρυθμιζόμενη και διάσπαρτη.
Δεύτερον, ρυθμίζει το ζήτημα της συμμόρφωσης της χώρας μας προς την απόφαση του Δικαστηρίου του Ευρωπαϊκών Κοινοτήτων για τα τεχνικά παίγνια και για τα τυχερά παίγνια περιορισμένου κέρδους. Δίνει τη δυνατότητα περαιτέρω αδειών, ρυθμίζει το ιντερνετικό στοίχημα και δίνει τη δυνατότητα και στον ΟΠΑΠ να διεκδικήσει μια επέκταση του χρόνου για το μονοπώλιο που έχει. Θα μπει σε δημόσια διαβούλευση το πλαίσιο αυτό.
Ελ. ΑΡΛΑΠΑΝΟΥ: Εγώ θέλω να επιμείνω λίγο στα χρονοδιαγράμματα. Με τα σημερινά δεδομένα, ποιες από όλες αυτές τις παρεμβάσεις εκτιμάτε ότι θα μπορούν να έχουν ολοκληρωθεί έως το τέλος του 2010;
Γ. ΠΑΠΑΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Σίγουρα ορισμένες από τις παρεμβάσεις που θα ξεκινήσουν άμεσα, όπως, για παράδειγμα, η αναδιάρθρωση του ΟΣΕ, θα παράξει αποτελέσματα άμεσα. Σίγουρα άλλες παρεμβάσεις θέλουν μεγαλύτερο χρόνο επώασης. Θέλω να τονίσω, όμως, πως δεν υπάρχει από πλευράς Ευρωπαϊκής Επιτροπής ή άλλου οποιοσδήποτε δεσμευτικός στόχος εσόδων για το 2010 και αυτό για ένα πάρα πολύ απλό λόγο: πουλάς ή αξιοποιείς ανάλογα με τις οικονομικές συνθήκες. Δεν βγαίνεις στην αγορά, όταν πρόκειται να πουλήσεις «κοψοχρονιά». Άρα, εμείς θα κάνουμε τις σωστές επιλογές, για να διασφαλίσουμε το δημόσιο συμφέρον και τα συμφέροντα των Ελλήνων πολιτών.
Ευχαριστούμε πολύ.