Απάντηση του Υπουργού Πολιτισμού και Τουρισμού κ. Παύλου Γερουλάνου σε επίκαιρη ερώτηση της βουλευτού του ΠΑΣΟΚ Κατερίνας Μπατζελή στη Βουλή στις 4/4/2011 σχετικά με χορηγίες του ΟΠΑΠ σε περιφερειακά μέσα ενημέρωσης
Κύριε Πρόεδρε, κυρία συνάδελφε είναι μία πολύ καλή ευκαιρία αυτή που μας δίνεται για να συζητήσουμε εδώ, έστω και για λίγη ώρα, το θέμα των χορηγήσεων του ΟΠΑΠ και όχι μόνο, διότι όπως ξέρετε κι εσείς και τον ΟΠΑΠ αλλά και άλλους οργανισμούς εποπτευόμενους φορείς, όπως τον ΕΟΤ, την ΕΡΤ, τους παραλάβαμε σε μία κατάσταση […]
Κύριε Πρόεδρε, κυρία συνάδελφε είναι μία πολύ καλή ευκαιρία αυτή που μας δίνεται για να συζητήσουμε εδώ, έστω και για λίγη ώρα, το θέμα των χορηγήσεων του ΟΠΑΠ και όχι μόνο, διότι όπως ξέρετε κι εσείς και τον ΟΠΑΠ αλλά και άλλους οργανισμούς εποπτευόμενους φορείς, όπως τον ΕΟΤ, την ΕΡΤ, τους παραλάβαμε σε μία κατάσταση με προβλήματα και διαφάνειας αλλά και πολύ μεγάλης κακοδιαχείρισης.
Σε ό,τι αφορά τη διαφάνεια, το ποιος έπαιρνε και γιατί έπαιρνε ήταν ένα μυστήριο και το ίδιο γινόταν και με την κακοδιαχείριση, τη σπατάλη. Έφευγαν χρήματα δεξιά και αριστερά.
Κάναμε πιστεύω μία πολύ μεγάλη προσπάθεια αυτά τα πράγματα να εξορθολογιστούν, τουλάχιστον να μπούνε κανόνες στο πως πρέπει ο καθένας να κινείται.
Σε ό,τι αφορά τις χορηγίες δημιουργήσαμε το Μητρώο Επιχορηγούμενων Φορέων. Αυτό ήταν ακριβώς για να υπάρχει ένα μητρώο για το ποιος παίρνει χρήματα, γιατί παίρνει χρήματα, τι κάνει τα χρήματα τα οποία παίρνει και πως δίνει τον απολογισμό γι’ αυτά τα οποία έκανε με σκοπό να αξιολογηθεί η επόμενη του χρηματοδότηση.
Σε ό,τι αφορά τη διαφήμιση, αυτό το οποίο κάναμε κατ’ αρχήν ήταν να τηρήσουμε κάποιους βασικούς κανόνες. Ο πρώτος βεβαίως είναι να τηρηθεί το 70-30 του ν.2328 που είπατε κι εσείς. Το άλλο όμως που είπαμε είναι -παρότι είχε τη δυνατότητα ο ΟΠΑΠ να βρει άλλους τρόπους με τους οποίους να κάνει χορηγίες σ’ αυτά τα μέσα- ότι αν είσαι εφημερίδα θα παίρνεις ανάλογα με το πόσο διαβάζεις, αν είσαι τηλεόραση θα παίρνεις ανάλογα με το πόσο βλέπεσαι, αν είσαι ραδιόφωνο θα παίρνεις με βάση το πόσο ακούγεσαι.
Αυτή είναι η εντολή που έχουμε δώσει γενικά σε ό,τι αφορά τη διαφήμιση στα ελληνικά μέσα. Αυτό θεωρούμε ότι είναι βασικός άξονας για να μπορούμε να κάνουμε μία οποιαδήποτε αξιολόγηση για την επόμενη μέρα για τι έχει δοθεί, τι δεν έχει δοθεί, που πρέπει να δουλευτούν τα πράγματα περισσότερο και πού λιγότερο.
Πρέπει να σας πω ότι δυστυχώς δουλεύουμε ακόμα με πάρα πολύ πεπαλαιωμένα εργαλεία. Δουλεύουμε ακόμα με αξιολογήσεις οι οποίες είχαν γίνει το 2007 και δυστυχώς δεν είχαμε το χρόνο ακόμα να φέρουμε τα κριτήρια αυτά στο σήμερα. Κι αυτό πρέπει να γίνει οπωσδήποτε γιατί αν θέλουμε να έχουμε διαφάνεια στον τρόπο με τον οποίο κάνουμε χορηγίες και ούτω καθ’ εξής, θα πρέπει αυτά τα στοιχεία να είναι επικαιροποιημένα.
Όμως, πρέπει να σας πω ότι γενικά η δαπάνη του ΟΠΑΠ σε διαφημίσεις μειώθηκε πάρα πολύ φέτος και δεν είχε να κάνει τόσο πολύ με τα κέρδη του ΟΠΑΠ, αλλά με το πως στόχευε τη διαφήμισή του, ανάλογα με τον καινούργιο ανταγωνισμό που εμφανίζεται και έτσι επαναξιολογεί όλο το πρόγραμμα των χορηγιών, διότι, όπως ξέρετε, έχουν μπει διάφορες εταιρείες, κυρίως παράνομες οι οποίες ανταγωνίζονται τον ΟΠΑΠ.
Και για να κλείσω με το πόσα χρήματα δαπανήθηκαν για χορηγίες στην περιφέρεια, θα σας πω ότι το σύνολο είναι περίπου 3,5 εκατομμύρια ευρώ, περίπου 1,5 εκατομμύριο σε εφημερίδες και 1 εκατομμύριο σε τηλεόραση και ραδιόφωνο. Αυτά είναι τα ποσά. Η αξιολόγηση τού κατά πόσο τηρήθηκαν οι κανόνες κτλ γίνεται τώρα και με βάση αυτό, θα γίνουν οποιεσδήποτε διορθωτικές κινήσεις.
Πάντως, η κύρια ανησυχία που υπάρχει στα περιφερειακά μέσα και η οποία είναι απολύτως δικαιολογημένη είναι κυρίως λόγω του ότι μειώθηκε γενικά ο προϋπολογισμός και όχι διότι δόθηκαν περισσότερα στο ένα μέσο και λιγότερα στο άλλο.
Δευτερολογία
Πράγματι, κύριε Πρόεδρε και κύριοι συνάδελφοι, τα στοιχεία του 2007 είναι προβληματικά και αυτό δημιουργεί μια στρέβλωση της όλης κατάστασης από την αρχή. Και δεσμεύομαι ότι θα μπορούμε να συζητήσουμε πάρα πολύ γρήγορα μια επαναξιολόγηση του πως μπορεί να κινηθεί κανείς καλύτερα, διότι πρέπει να σας ομολογήσω ότι υπάρχουν και κάποια άλλα κριτήρια τα οποία δεν μπορούμε παρά να λάβουμε υπ’ όψιν. Για παράδειγμα, ο ΟΠΑΠ έχει πάρει την απόφαση –και αυτό είναι σε απόλυτη συμφωνία μαζί μας- να μη διαφημίζεται εκεί που διαφημίζεται το παράνομο στοίχημα και όλα αυτά τα καινούργια φαινόμενα τα οποία βλέπουμε μπροστά μας.
Αυτό, βεβαίως, είναι απόλυτα συμβατό με τις δικές του πρακτικές και ό,τι και να πει κανείς, αν κάποιο Μέσο αποφασίσει να πάρει αυτό το δρόμο, τότε ο ΟΠΑΠ δεν χρειάζεται να ακολουθήσει προς αυτή την κατεύθυνση.
Όμως, δεν είναι μόνο αυτό. Πρέπει να βεβαιωθούμε ότι τα Μέσα στα οποία διαφημίζεται ο ΟΠΑΠ είναι Μέσα τα οποία λειτουργούν σωστά, που έχουν σωστές σχέσεις εργασίας –ας πούμε- που είναι οργανισμοί οι οποίοι είναι βιώσιμοι. Αυτό δημιουργεί ακόμα πιο αυστηρά κριτήρια για τον ΟΠΑΠ και είμαστε πάρα πολύ υπέρ αυτά τα κριτήρια να καταγραφούν και να δίνουν τη διαφήμιση μόνο μ’ αυτόν τον τρόπο. Μόνο έτσι θα μπορέσουμε να εξασφαλίσουμε ότι οι εταιρείες που θα δημιουργηθούν σε όλη την περιφέρεια θα είναι βιώσιμες εταιρείες, με σκοπό πραγματικά την ενημέρωση και όχι για αρπαχτές κινήσεις από επιχειρηματίες που γνωρίζετε κι εσείς ότι υπάρχουν κατά καιρούς σ’ αυτούς τους κλάδους.
Πράγματι, το διαδίκτυο δεν είναι τόσο μεγάλο πρόβλημα. Στο διαδίκτυο έχεις άμεση απάντηση για το πόσο βλέπεσαι ή πόσο διαβάζεσαι κ.ο.κ. και έτσι εκεί τα καινούργια Μέσα μας δίνουν τη δυνατότητα να πάμε πολύ πιο μπροστά απ’ ότι τα άλλα. Ξέρετε ότι και στις εφημερίδες κ.ο.κ. σου λένε ότι ναι μεν πουλάω αυτά, αλλά διανέμω τόσα και υπάρχει πάντα μία συζήτηση. Αυτά κάπως πρέπει να μπουν σε μία τάξη. Εμείς ξεκινήσαμε από τον ΟΠΑΠ για να θέσουμε τους κανόνες με τους οποίους θα λειτουργεί. Τώρα, βέβαια, θέτοντας και κανόνες στον τρόπο τον οποίο λειτουργεί η αγορά αυτή η διαδικασία θα είναι ακόμα πιο εύκολη.
Όμως, δεν σταματάμε εκεί, διότι αυτό το οποίο προσπαθούμε να κάνουμε είναι να περάσουν οι κανόνες και στο πως χρηματοδοτούνται αθλήματα και πως χρηματοδοτούνται πολιτιστικοί φορείς κ.ο.κ. Παλιά ας πούμε, μπορεί ένας πολιτιστικός πρόεδρος, τον οποίο δεν ήξερε καν το Υπουργείο Πολιτισμού, να χρηματοδοτείται από τον ΟΠΑΠ.
Σήμερα αυτό το πράγμα έχει ελαττωθεί στο βαθμό που το μητρώο καλύπτει τα περισσότερα είδη φορέων οι οποίοι υπάγονται με τον α ή β τρόπο στο Υπουργείο Πολιτισμού και έτσι έχουμε τη δυνατότητα να δίνουμε πληροφορίες στον ΟΠΑΠ για το ποιος είναι φερέγγυος και ποιος δεν είναι, ποιος έχει κάνει σωστή δουλειά και ποιος όχι. Εκεί απάνω δημιουργούνται και συνέργειες μαζί με τον ΟΠΑΠ, έτσι ώστε αν κάτι δεν μπορεί να χρηματοδοτηθεί περαιτέρω από το Υπουργείο Πολιτισμού, μπορεί ο ΟΠΑΠ να βοηθήσει. Είχαμε δηλαδή δύο-τρεις τέτοιες περιπτώσεις, όπου με τη χρηματοδότηση του ΟΠΑΠ δημιουργήθηκαν οι σωστές συνθήκες για τους φορείς οι οποίοι χρειαζόντουσαν χρήματα.
Πιστεύω ότι όσο αυτοί οι κανόνες λειτουργούν περισσότερο, αυτή η διαδικασία θα γίνεται όλο και καλύτερη. Γιατί δεν υπάρχει αμφιβολία ότι στη χρονιά που πέρασε είδαμε αρκετά λάθη, τα οποία εν μέρει ήταν από κακές πρακτικές του παρελθόντος, λόγω της ελλειμματικής πληροφόρησης που είχαμε. Παρ’ όλα αυτά θεωρώ ότι είναι πολύ μικρά σε σχέση με αυτά τα οποία γινόντουσαν παλιά. Όσο αυτά τα συστήματα λειτουργούν περισσότερο, θα μπορούμε και να τα εξειδικεύουμε καλύτερα.