Απάντηση του Υπουργού Πολιτισμού και Τουρισμού κ. Παύλου Γερουλάνου στην επίκαιρη επερώτηση των βουλευτών της Νέας Δημοκρατίας με θέμα την τουριστική πολιτική, στη Βουλή
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, η ερώτηση και μόνο που κάνετε αδικεί τον τουρισμό εντελώς. Η απόδειξη σ’ αυτό είναι ότι θα μπορούσαμε να κάνουμε μία ολόκληρη συζήτηση για το τελευταίο θέμα που έθεσε ο κ. Ανδριανός και να αφιερώσουμε όλη τη συζήτηση μόνο πάνω σ’ αυτό: δηλαδή, το τι έχει συμβεί στον ΟΤΕΚ και τι […]
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, η ερώτηση και μόνο που κάνετε αδικεί τον τουρισμό εντελώς. Η απόδειξη σ’ αυτό είναι ότι θα μπορούσαμε να κάνουμε μία ολόκληρη συζήτηση για το τελευταίο θέμα που έθεσε ο κ. Ανδριανός και να αφιερώσουμε όλη τη συζήτηση μόνο πάνω σ’ αυτό: δηλαδή, το τι έχει συμβεί στον ΟΤΕΚ και τι πρέπει να γίνει τα επόμενα χρόνια. Και μόνο αυτό αξίζει τον κόπο. Αντί αυτού έχετε βάλει μία ερώτηση στην οποία έχετε πάρα πολλά θέματα μέσα και τα οποία προφανώς δεν μπορεί να τα αναλύσει κανείς όλα σε βάθος μέσα σε μία τέτοια συζήτηση και φοβάμαι ότι και ο ΟΤΕΚ θα θυσιαστεί μέσα σ’ αυτό τον περιορισμό.
Όντας η ερώτηση γενική, θα πρέπει να ξεκινήσουμε από τα μεγάλα.
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, τα τελευταία δέκα χρόνια στον κόσμο του τουρισμού αυτά που έγιναν ήταν εντυπωσιακά. Είδαμε να αναπτύσσονται χιονοδρομικά κέντρα και γκολφ μέσα στην έρημο, είδαμε τεχνολογικές εξελίξεις που σου επιτρέπουν να περιηγηθείς σε ένα μουσείο, χωρίς να βγεις από το σπίτι σου και είδαμε πολίτες από φτωχές και κλειστές κοινωνίες να συμμετέχουν ενεργά στην παγκόσμια αγορά. Κανείς δεν θα περίμενε πριν από δέκα χρόνια ότι σήμερα θα ονομάζαμε την Κίνα και τις Ινδίες ως «αγορές του μέλλοντος».
Αν, όμως, τα προηγούμενα δέκα χρόνια ήταν εντυπωσιακά, τα επόμενα θα είναι συναρπαστικά. Τίποτα δεν θα παραμείνει ίδιο. Νέοι και τεράστιοι πληθυσμοί θα ενταχθούν δυναμικά στην αγορά, παλιοί ταξιδιώτες θα αναζητούν συνέχεια νέα προϊόντα, ο παγκόσμιος τζίρος των διεθνών αγορών θα πολλαπλασιαστεί και θα δημιουργηθούν εκατοντάδες χιλιάδες νέες θέσεις εργασίας γύρω από το χώρο του τουρισμού, σε υπηρεσίες που δεν έχουμε ακόμα καν φανταστεί.
Όπως και τα προηγούμενα δέκα χρόνια τα πράγματα άλλαξαν σημαντικά, έτσι και τα επόμενα δέκα χρόνια θα αλλάξουν καθοριστικά την οικονομία του τουρισμού. Το πρώτο ερώτημα το οποίο καλούμαστε να απαντήσουμε είναι εάν μπορεί η Ελλάδα να ανταπεξέλθει στις νέες προκλήσεις και εάν ναι, πώς.
Η απάντηση σ’ αυτό το ερώτημα είναι ότι όχι μόνο μπορεί η Ελλάδα να ανταποκριθεί στις προκλήσεις του μέλλοντος, αλλά έχει και μια μοναδική ευκαιρία να καταγραφεί μεταξύ των μεγάλων δυνάμεων στον παγκόσμιο χώρο του τουρισμού, αρκεί να αλλάξουμε νοοτροπία για να δουλέψουμε μαζί, κυρίως χαράσσοντας και μένοντας συνεπείς σε μία μακροχρόνια στρατηγική για τον τουρισμό.
Άκουσα τις τοποθετήσεις των Βουλευτών της Αντιπολίτευσης με μεγάλη προσοχή και σημείωσα κάποιες εύστοχες παρατηρήσεις για να τις λάβω υπόψη. Αυτό, όμως, που κατέγραψα είναι το συναίσθημα της αγωνίας το οποίο εκφράσατε και ομολογώ ότι δεν μπορώ να σας αδικήσω που εκφράζετε ένα τέτοιο συναίσθημα.
Ως κόμμα που απαξιώσατε το όραμα των Ολυμπιακών Αγώνων και χάσατε τη μεγάλη ευκαιρία που σας δόθηκε, ως κόμμα που καταχρεώσατε τον τουρισμό και δεν έχετε απολύτως τίποτα να δείξετε για τα χρήματα τα οποία ξοδέψατε, ως κόμμα που δεν κάνατε το παραμικρό για να αναβαθμίσετε τις υποδομές στο χώρο του τουρισμού –για όσους καίγονται για το μετά να σας θυμίσω ότι προκηρύξατε ένα μόνο έργο σε πέντε χρόνια!- και ως κόμμα που αψηφήσατε τα σημάδια των καιρών και δεν πήρατε τα μέτρα που χρειαζόντουσαν για να θωρακίσετε τον ελληνικό τουρισμό, δεν μου κάνει καμία απολύτως εντύπωση ότι δεν έχετε καμία δυνατότητα να καταλάβετε αυτά τα οποία γίνονται αυτή τη στιγμή. Δεν αρκεί να εκφράζετε αγωνία.
Τα επόμενα δέκα χρόνια, εάν η Ελλάδα θέλει να παίξει ρόλο, χρειάζεται στόχους, σχέδια και πάνω απ’ όλα μεθοδικότητα. Ούτε τις δύσκολες, ούτε τις εύκολες χρονιές πρέπει να παρεκκλίνουμε από τους στόχους που θα βάλουμε. Εσείς έχετε εκφράσει πολλές φορές –και το λέω για να δείξω ότι υπάρχει κάποια συνέχεια, τουλάχιστον στους βασικούς στόχους- ότι θέλουμε επισκέψεις στην Ελλάδα όλο το χρόνο, απ’ όλο τον κόσμο και σε όλη τη χώρα. Αυτό το θέλουμε, διότι μόνο έτσι μπορούμε να αναπτύξουμε σημαντικά τον πλούτο μας, μόνο έτσι μπορούμε να αμβλύνουμε τους κινδύνους εξάρτησης από συγκεκριμένες αγορές –πράγμα το οποίο μας κόστισε πάρα πολύ την τελευταία χρονιά, η μεγάλη εξάρτηση που είχατε αφήσει στη Γαλλία και τη Γερμανία- και μόνο έτσι θα διασφαλίσουμε ότι κάθε περιοχή της Ελλάδας θα αναπτυχθεί ισόρροπα. Προφανώς, κανένα τέτοιο όραμα δεν μπορεί να γίνει πράξη από τη μία μέρα στην άλλη, αλλά τουλάχιστον μπορούμε να συμφωνήσουμε να βάλουμε τις βάσεις.
Εάν θέλουμε τέτοιο τουρισμό, δεν αρκεί να βλέπουμε τον τουρισμό, όπως τον έχετε εκφράσει στην ερώτησή σας. Χρειάζεται να διασφαλίσουμε πέντε πολύ συγκεκριμένα πράγματα:
Πρώτον, ισχυρή και διακριτή ταυτότητα τουριστικής ανάπτυξης, τόσο σε εθνικό, όσο και σε περιφερειακό επίπεδο. Κανείς δεν μίλησε σήμερα για ταυτότητα. Μου έκανε εντύπωση αυτό.
Δεύτερον, πρόσβαση σε μέσα που θα αναδείξουν με τον πιο αποτελεσματικό τρόπο τα κοινά που μας ενδιαφέρουν.
Τρίτον, προσβασιμότητα της χώρας μας και των επιμέρους προορισμών σε περιοχές όλου του κόσμου.
Τέταρτον, επιχειρηματικό και επενδυτικό περιβάλλον που θα μπορέσει να εξυπηρετήσει τις απαιτήσεις των επισκεπτών που θα επιλέξουν να έρθουν στη χώρα μας.
Και πέμπτον, κανονιστικό πλαίσιο που θα διασφαλίσει ότι όλα αυτά που λέμε συμβαδίζουν με την εμπειρία που έχει ο επισκέπτης στην Ελλάδα.
Όλα όσα ρωτάτε εντάσσονται μέσα σ’ αυτό το πλαίσιο και πραγματικά σας προτείνω να το υιοθετήσετε. Είναι απλό, είναι λιτό και πάνω σ’ αυτό μπορούμε να χτίσουμε πολλά πράγματα μαζί.
Καθένας από αυτούς τους στόχους έχει υποπαραμέτρους. Όταν, για παράδειγμα, αναφερόμαστε σε κανονιστικό πλαίσιο, αυτό δεν αφορά μόνο τη νομοθεσία, αλλά και τον τρόπο ακόμη που κατηγοριοποιούμε και αξιολογούμε υπηρεσίες. Όταν αναφερόμαστε στο επιχειρηματικό και επενδυτικό περιβάλλον, δεν αναφερόμαστε μόνο στο πόσο γρήγορα μπορείς να ξεκινήσεις μια επιχείρηση, αλλά και τι προγράμματα εκσυγχρονισμού έχεις και τι κίνητρα προσφέρεις για την αύξηση της παραγωγικότητας και της ποιότητας των ελληνικών υπηρεσιών. Αναφερόμαστε στο περιβάλλον εργασίας και στη δυνατότητα ενός επιχειρηματία να προσλαμβάνει ελληνικό εργατικό δυναμικό, που μπορεί να είναι ανταγωνιστικό, όχι με βάση το κόστος, όπως θέλετε εσείς, αλλά με βάση την ποιότητα.
Όταν αναφερόμαστε στην προσβασιμότητα της χώρας μας, αυτό αφορά υποδομές –όπως αεροδρόμια, λιμάνια και μαρίνες- αφορά αεροπορικές συνδέσεις, αλλά αφορά και τη δυνατότητα να βγάζεις βίζες.
Με την ίδια λογική τα μέσα που χρησιμοποιούμε για να προσελκύσουμε έναν επισκέπτη είναι η διαφήμιση, αλλά μπορεί να είναι και η δημιουργία σχέσεων με τους επαγγελματίες του κλάδου, που θα διαφημίσουν τη χώρα μας για δικούς τους λόγους. Άλλωστε το να μιλά κανείς καλά για σένα, έχει μεγαλύτερη αξία από το να μιλάς εσύ καλά για τον εαυτό σου. Και ξοδέψατε πάρα πολλά λεφτά μιλώντας καλά για τον εαυτό σας.
Κάτι τόσο σημαντικό όσο η τουριστική σου ταυτότητα δεν επηρεάζεται μόνο από το Υπουργείο Πολιτισμού και Τουρισμού, επηρεάζεται από τον Πρωθυπουργό, από τον Υπουργό Οικονομικών, επηρεάζεται από τη δράση των περιφερειών, επηρεάζεται από τον επιχειρηματία, ο οποίος παίρνει ένα μικρό ξενοδοχείο τριών αστέρων και το κάνει πραγματικό παράδειγμα ελληνικής φιλοξενίας, όπως επηρεάζεται και από τον ξενοδόχο με τα πέντε αστέρια, ο οποίος σερβίρει τη μαρμελάδα μέσα σε πλαστικό ατομικό κεσεδάκι. Τα ξέρετε, τα έχετε ζήσει.
Είναι σημαντικό κανείς να δει το εύρος των παραμέτρων και πώς συνδέονται, γιατί αλλιώς δεν μπορεί να αξιολογήσει ούτε τι πρέπει να γίνει για τον τουρισμό, ούτε τι γίνεται αυτή τη στιγμή. Φοβάμαι ότι ο τρόπος που κοιτάτε τον τουρισμό παραμένει πραγματικά προσκολλημένος στο παρελθόν και όχι στον τρόπο που θα έπρεπε να κοιτάμε τον τουρισμό για την επόμενη δεκαετία. Βλέπω, για παράδειγμα, στην ερώτησή σας την τάση πρώτα να περιορίσετε το εύρος τι σημαίνει τουρισμός και μετά να αναφέρεστε σε όλα τα θέματα γενικά. Έτσι ήταν και η πρωτολογία πολλών από σας, χωρίς ουσιαστική άποψη για το πώς καθένα από αυτά τα κομμάτια συμβάλλουν σε ένα ολοκληρωμένο πάζλ που δημιουργεί στρατηγική για τη χώρα.
Έτσι άλλωστε εξηγείται και η εμμονή σας στη δημιουργία ανεξάρτητου Υπουργείου Τουρισμού, το οποίο δεν είναι καθόλου θέμα ουσίας, είναι μόνο θέμα εικόνας. Άλλωστε και εσείς όταν είχατε δύο Υπουργεία, ένα για τον Πολιτισμό και ένα για τον Τουρισμό, δεν επενδύσατε σ’ αυτά, αλλά τα χρησιμοποιήσατε σαν χώρους εξορίας για τους Υπουργούς σας.
Σήμερα, το Υπουργείο Πολιτισμού και Τουρισμού είναι ένα Υπουργείο με σημαντικά αναπτυξιακά εργαλεία αξιοποίησης των συγκριτικών πλεονεκτημάτων της χώρας και ό,τι έχει γίνει σήμερα, έχει γίνει λόγω των συνεργειών που δημιουργούνται από αυτά τα δύο Υπουργεία.
Επίσης, καταφέραμε να αντιμετωπίσουμε με επιτυχία την κρίση που είχαμε στα χέρια μας. Αυτό έγινε επειδή καταφέραμε και φέραμε όλους τους ενδιαφερόμενους γύρω από το ίδιο τραπέζι και βάλαμε κοινούς στόχους. Δεν καταλαβαίνω την άποψή σας για την Ομάδα διαχείρισης κρίσης. Την κάναμε πράξη. Έτσι λύσαμε τα προβλήματα, τα οποία δημιουργήθηκαν και από την τέφρα του ηφαιστείου και από το κλείσιμο των δύο μεγάλων ταξιδιωτικών γραφείων στην Αγγλία και από τη διαμάχη που ξεκίνησε από τα μέσα μαζικής ενημέρωσης στη Γερμανία –η οποία μας κόστισε πάρα πολύ, όπως ξέρετε- και βεβαίως και από την πυρκαγιά της Marfin στις 5 Μαΐου, όπου χάσαμε τρεις συμπολίτες μας.
Αν, λοιπόν, το 2010 έκλεισε στα ίδια επίπεδα με το 2009 αυτό οφείλεται στο ότι κάναμε πράξη τη συνεργασία. Και την κάναμε πράξη μέσα από ένα ενοποιημένο Υπουργείο.
Τι συνέβη και είχαμε μείωση από το 2008 στο 2009; Τι έγινε; Είχατε ανεξάρτητο Υπουργείο Τουρισμού, πολλά λεφτά να κάνετε διαφήμιση –πράγμα το οποίο δεν είχαμε- και τίποτα από αυτά που συνέβησαν το 2010. Άρα, γιατί είστε γεμάτοι δικαιολογίες για κάτι που δεν σας πάει καλά και είστε γεμάτοι κριτική, όταν είναι οφθαλμοφανές τι είναι προβληματικό για τον τουρισμό εκείνης της χρονιάς;
Αν λοιπόν το μέλλον του ελληνικού τουρισμού και οι πολιτικές μας επιλογές δεν εξαρτώνται από ανεξάρτητο Υπουργείο αλλά από τη μεθοδικότητα με την οποία αντιμετωπίζουμε τα πέντε σημεία που σας έθεσα πριν, αξίζει να καταγράψουμε τι έχει γίνει τους τελευταίους μήνες.
Ας ξεκινήσουμε από κει που κάνετε την πιο δριμεία σας κριτική. Σ’ ό,τι αφορά την πρόσβαση σε μέσα που μπορούν να προβάλουν την Ελλάδα, ακούω τη κριτική σας. Θέλετε καμπάνια. Πέστε μου όμως τι καμπάνια ακριβώς θέλετε. Η δική σας καμπάνια μας έβαλε μέσα 120.000.000 και τη δύσκολη ώρα όχι μόνο δεν είχαμε τα μέσα που «χρυσοπληρώσατε» με το μέρος μας, αλλά τα είχαμε και απέναντι επειδή τους αφήσατε «φέσι». Αυτή είναι η πραγματικότητα.
Εμείς επιλέξαμε να επενδύσουμε κυρίως σε τρία πράγματα, το διαδίκτυο, τα fun trips των ξένων δημοσιογράφων και στα ταξιδιωτικά γραφεία που πουλούν «πακέτα» για την Ελλάδα και χαίρομαι που ανέφερε ο κ. Σπηλιωτόπουλος ότι αυτή είναι μία σωστή στρατηγική.
Αυτή τη στρατηγική προσέγγιση που επενδύει στις εξελίξεις των κοινωνικών αλλά και των παραδοσιακών μέσων στην επόμενη δεκαετία δεν τη βγάλαμε εμείς από το μυαλό μας. Την πήραμε από μία μελέτη που εσείς παραγγείλατε και χρυσοπληρώσατε και μετά την αφήσατε στο συρτάρι, μία μελέτη την οποία δεν χρησιμοποίησε κανένας από σας. Καλά κάνατε και κάνατε τη μελέτη, αλλά γιατί την αφήσατε;
Τι έλεγε η μελέτη; «Επενδύστε στο διαδίκτυο διότι το διαδίκτυο καθορίζει την επόμενη δεκαετία στο χώρο του τουρισμού». Τόσο απλά. Είναι φθηνό και είναι διεισδυτικό. Δεν πετάς λεφτά όπως τα πετάς στα μεγάλα ξένα μέσα ενημέρωσης. Αλλάξαμε λοιπόν και τα χρήματα που μπορέσαμε να μαζέψουμε τα επενδύσαμε εκεί. Αλλάξαμε τον διαδικτυακό τόπο «Visit Greece» και μέσα σε δώδεκα μήνες κάναμε τα εξής: Έχουμε 1.900.000 page views μόνο από ξένους επισκέπτες τον τελευταίο χρόνο. Οι επισκέψεις από το google χωρίς ούτε ένα ευρώ διαφήμιση αυξήθηκαν κατά 600%. Στο facebook έχουμε 6.000.000 post views από πέρσι, ενώ δεν υπήρχε καθόλου η παρουσία στο διαδίκτυο την προηγούμενη χρονιά. Στο twitter έχουμε 10% αύξηση σε followers κάθε 24 ώρες τον τελευταίο μήνα, 10% αύξηση κάθε 24 ώρες. Όσον αφορά το newsletter του «Visit Greece», έχει τη διπλάσια απόδοση από το μέσο όρο του κλάδου του τουρισμού.
Λυπάμαι αν σας κουράζω με νούμερα, αλλά πρέπει κάποια στιγμή να καταλάβετε ότι μπορούμε να πετύχουμε πάρα πολλά με πάρα πολύ λίγα και αυτό το πράγμα όσο πιο γρήγορα το κατανοήσετε, τόσο πιο γρήγορα δεν θα ξανακάνετε τα λάθη που κάνατε στο παρελθόν.
Δημιουργήσαμε επίσης μία ευέλικτη καμπάνια, την καμπάνια του «You in Greece» το οποίο όχι μόνο είναι ό,τι πρέπει για το διαδίκτυο, αλλά χρησιμοποιείται αυτή τη στιγμή από τους tour operators για να προωθούν την Ελλάδα παντού. Έτσι αυτή τη στιγμή αυτοί οι άνθρωποι παίρνουν ένα «εργαλείο», οι Ρώσοι το παίρνουν στα ρώσικα, οι Γερμανοί το παίρνουν στα γερμανικά. Πέστε μου πότε ήταν η τελευταία φορά που κάνατε μία καμπάνια σε άλλη γλώσσα εκτός από τα αγγλικά. Μα, δεν ξέρετε πια από πού έρχονται οι επισκέπτες στην Ελλάδα;
Κάναμε εφαρμογές όπως το «My Greece» και συνεχίζουμε διότι στα πεδία που δεν μπορεί να συμβάλει ο ΕΟΤ, εκεί που από νόμο απαγορεύεται να εμπλέκεται ο ΕΟΤ και όχι με την απαξίωσή του, είπαμε ότι θα συνεργαστούμε με το ΣΕΤΕ για να εκμεταλλευθούμε την εμπορική διάσταση του διαδικτύου. Τι σας ενοχλεί σ’ αυτό; Πότε νιώσατε ξαφνικά τόση μεγάλη αγωνία για τον ΕΟΤ που ποιος απαξίωσε; Σας παρακαλώ, δείτε τα πορίσματα από τον επιθεωρητή δημόσιας διοίκησης και πέστε μου εσείς ποιος απαξίωσε τον ΕΟΤ.
Τι είναι πιο σημαντικό; Να αγοράζεις διαφήμιση εκατομμυρίων στα ξένα μέσα ή να προωθούν τον προορισμό σου αυτοί που μπορούν καλύτερα να τον πουλήσουν, να μιλάς εσύ για τον εαυτό σου ή να μιλάνε για σένα τρίτοι, ειδικά μετά απ’ αυτό που έγινε την τελευταία χρονιά;
Αυτή τη σεζόν ξεκινήσαμε συνεργασίες προώθησης και συνδιαφήμισης μ’ αυτούς που ξέρουν καλύτερα τις αγορές τους. Ειδικά στη Γερμανία -όπου έχουμε να καταρρίψουμε μία κακή εικόνα που έχουν οι εν δυνάμει επισκέπτες για τη χώρα μας- αποκτήσαμε ντόπιους συμμάχους που μιλούν καλά για τη χώρα μας και είναι οι άνθρωποι οι οποίοι θα κάνουν τη διαφορά στον τουρισμό την επόμενη χρονιά.
Προφανώς χρησιμοποιούμε ακόμα και τα παραδοσιακά «εργαλεία», αλλά δεν ξοδεύουμε τα χρήματά μας εκεί πέρα γιατί ξέρουμε ότι η αποτελεσματικότητά τους είναι υποδεέστερη των «εργαλείων» που χρησιμοποιούμε.
Πάμε τώρα στο θέμα της προσβασιμότητας της χώρας μας και των επιμέρους προορισμών. Το θέμα της προσβασιμότητας κάθε τουριστικής αγοράς είναι εξαιρετικά σημαντικό, είναι ένα ολόκληρο κεφάλαιο από μόνο του.
Παρά την κρίση του 2009 η κυβέρνησή σας κατάφερε να κάνει την πρόσβαση στη χώρα μας πιο δύσκολη. Δεν σας άκουσα να μιλάτε γι’ αυτό.
Ξέρετε τι μου είπε η Πρόξενός μας στη Σαγκάη, όταν την παρακάλεσα να απλουστεύσει τις διαδικασίες για τη χορήγηση της βίζας; Μου είπε: «Συγγνώμη, κύριε Υπουργέ, δεν με έστειλαν εδώ για να δίνω βίζες. Με έστειλαν εδώ για να τις κόψω. Και όχι μόνο αυτό, πήρα το πρώτο βραβείο όλων των Προξένων της Ευρωπαϊκής Ένωσης ότι ήμουν η πιο αυστηρή να δίνω βίζες». Σοβαρά.
Είμαι βέβαιος ότι η Ιταλία, η Ισπανία και η Πορτογαλία την ψηφίσαν και με τα δύο τους χέρια. Αυτή είναι η πραγματικότητα. Γιατί την αρνείστε; Την ώρα που είχαμε κρίση στην Ελλάδα, στέλνατε Προξένους για να κόψουν τις βίζες. Μα, είναι ντροπή!
Για πέστε μου, λοιπόν, κυρίες και κύριοι της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης, σας κάνει εντύπωση ότι έκλεισε μέσα σε μια εβδομάδα η μόνη απευθείας γραμμή που είχαμε από το Πεκίνο στην Αθήνα; Ε, πως να μην κλείσει, άμα δεν τους δίνατε ούτε καν βίζες για να έρχονται;
Θέλω να διορθώσω κάτι όσον αφορά το θέμα της Ολυμπιακής. Κανείς δεν αρνείται ότι η Ολυμπιακή ήταν ένα πρόβλημα για τη χώρα και ότι κόστιζε πολύ στη χώρα. Για ρωτήστε, όμως, τους Έλληνες της διασποράς τι πληρώνουν σήμερα για να έρθουν από τη Νέα Υόρκη και από το Σύδνεϋ;
Ήταν τα μόνα κοινά που σας είχαν μείνει από αυτές τις χώρες, διότι έχετε καταφέρει να διαλύσετε τον τουρισμό από αυτές τις χώρες και τους κάνετε να πληρώνουν τα διπλάσια από ό,τι θα έπρεπε να πληρώνουν.
Όταν, λοιπόν, μιλούμε για προσβασιμότητα της χώρας μας, οι υποδομές είναι τεράστιας σημασίας και γι’ αυτό συνεργαζόμαστε στενά με το αρμόδιο Υπουργείο και για τον εκσυγχρονισμό τους και για τη μείωση του κόστους τους, το οποίο κάναμε εμείς και δεν κάνατε εσείς.
Πέρσι, για παράδειγμα, μειώσαμε το κόστος προσγείωσης, απογείωσης και παραμονής για τις αεροπορικές εταιρείες και φέτος θα προχωρήσουμε ακόμα περισσότερο. Πριν κάνετε, όμως, την κριτική σας για τις υποδομές που θέλουν χρόνια να φτιαχτούν και λεφτά τα οποία δεν μας αφήσατε, τουλάχιστον παραδεχτείτε ότι για μια φορά ανοίγουμε το θέμα της προσβασιμότητας, έτσι όπως θα έπρεπε να ανοίξει με τα απλά και αποτελεσματικά εργαλεία που έχουμε.
Το πρόγραμμα συνεργασίας που ξεκινήσαμε με το ΥΠΕΞ για τις θεωρήσεις, αύξησε την κίνηση από τη Ρωσία 50% και αναμένουμε μια αύξηση και φέτος. Δεν είναι τυχαίο ότι στη Ρωσία σήμερα είμαστε η χώρα που δίνει τις βίζες στον πιο γρήγορο χρόνο: σε σαράντα οκτώ ώρες. Δεν το έχει καταφέρει καμιά άλλη ευρωπαϊκή χώρα. Μόλις ανήγγειλα τη δημιουργία τριών νέων visa center. Θα ανοίγουμε ένα visa center κάθε μήνα, μέχρι τους μήνες που οι Ρώσοι θα επιλέγουν τον προορισμό τους.
Άκουσα την κριτική σας για το καμποτάζ. Δεν έχω καμία αντίρρηση να συζητήσουμε, να κάνουμε τα πράγματα ακόμα καλύτερα. Πολύ ευχαρίστως. Πέστε μου, όμως, κάτι. Προς τι αυτή η καούρα ξαφνικά για το καμποτάζ; Πέντε χρόνια τι έγινε;
Αν είναι τόσο σημαντικό, όσο το θεωρείτε, γιατί δεν κοιτάξατε να επηρεάσετε τους Υπουργούς της δικής σας κυβέρνησης, αντί να μου λέτε εμένα ότι, ξέρεις, ναι αλλά σε εκείνο το σημείο πρέπει να βγάλουμε αυτό, γιατί δυσκολεύει λίγο τους επιχειρηματίες; Ξαφνικά σας έπιασε η καούρα για τους επιχειρηματίες; Πέντε χρόνια, δηλαδή, που δεν άνοιγαν τα ελληνικά λιμάνια για τα ξένα πλοία, δεν είχατε τίποτα να πείτε; Προς Θεού! Τώρα γίνεται ένα βήμα και να το κάνουμε καλύτερο, πολύ ευχαρίστως. Προς Θεού, όμως, να μην το κάνουμε και σημαία της επιχειρηματικής τάσης της Νέας Δημοκρατίας, γιατί δεν είναι.
Ας πάρουμε και ένα τέταρτο από τα πέντε σημεία που σας είπα: το επιχειρηματικό περιβάλλον. Κάνετε μια κριτική για τον νέο αναπτυξιακό νόμο που θέλει πάρα πολύ προσοχή. Μην επαναλαμβάνετε με τέτοια ευκολία αυτά που σας λένε κάποιοι επιχειρηματίες. Το λέω πολύ συνειδητά. Ποιο είναι το πρόβλημα; Ότι δεν αναφέρεται η λέξη «τουρισμός»; Θέλετε δηλαδή, να γυρίσουμε σε αναπτυξιακούς νόμους, οι οποίοι βασίζονται στις επιχορηγήσεις; Θυμόσαστε τι έγινε με τις επιχορηγήσεις;
Για δείτε τι έγινε με τις κορεσμένες περιοχές και τις επιχορηγήσεις που δόθηκαν εκεί. Ξεπουλάμε τα δωμάτια κοψοχρονιά, διότι φτιάξαμε δωμάτια χωρίς να αυξάνουμε τις αφίξεις.
Αυτό είναι τεράστιο πρόβλημα, διότι οι τουρίστες που έρχονται σ’ αυτές τις περιοχές είναι χαμηλού εισοδήματος, είναι νέα παιδιά. Ξέρετε τα σκηνικά που έχουν εξελιχθεί και στην Κρήτη και στη Ρόδο και σε όλα αυτά τα μέρη, τα οποία είναι πανέμορφα μέρη και θα έπρεπε να έχουν υψηλής ποιότητας τουρισμό. Οι εικόνες που έβγαιναν από την Ελλάδα, ήταν νέοι άνθρωποι, οι οποίοι δερνόντουσαν ή βιαζόντουσαν ή οτιδήποτε άλλο.
Αυτό είναι το αποτέλεσμα των επιχορηγήσεων. Θέλετε να ξαναπάμε εκεί; Εξηγήστε το μου. Για πρώτη φορά γίνεται ένας αναπτυξιακός νόμος που μπορεί να επενδύσει στην υγιή επιχειρηματικότητα.
Σε ό,τι αφορά το ΕΣΠΑ, δεν θα σας κουράσω. Αρκεί μόνο να σας πω το εξής. Το ΕΣΠΑ του τουρισμού βρισκόταν στο σημείο μηδέν. Και δεν βρισκόταν στο σημείο μηδέν απλώς επειδή δεν είχαν απορροφηθεί κονδύλια, αλλά επειδή οι διαδικασίες, οι οποίες είχαν δημιουργηθεί δεν ήταν ευέλικτες. Ήταν ένα σύστημα καθαρά ρουσφετολογικό και αυτό το οποίο κάναμε, είναι να βάλουμε μαζί το ΕΣΠΑ του τουρισμού και του πολιτισμού. Και το κάναμε αυτό, γιατί το ΕΣΠΑ του πολιτισμού είχε 105% απορροφητικότητα στο Γ’ Κοινοτικό Πλαίσιο Στήριξης, τη μεγαλύτερη απορροφητικότητα από οποιοδήποτε άλλο Υπουργείο. Την τεχνογνωσία, λοιπόν, αυτή την περάσαμε στον τουρισμό.
Μπορώ να σας πω αριθμούς στη δευτερολογία μου. Δεν θα σας κουράσω τώρα, μια και έχει περάσει ο χρόνος μου. Όμως, τα προγράμματα του ΕΣΠΑ έχουν ξεκινήσει και πηγαίνουν καλά.
Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι υπάρχει πολλή δουλειά ακόμη για να γίνει. Ακούω την κριτική σας και για το νομοθετικό πλαίσιο σε διάφορα θέματα και μπορώ να σας πω ότι αυτή την άνοιξη θα έχετε στα χέρια σας και το νομοσχέδιο που απλοποιεί τις διαδικασίες επένδυσης για τον τουρισμό και θα θέσουμε σε διαβούλευση τον ορισμό της τουριστικής κατοικίας και της συνιδιοκτησίας στα ξενοδοχεία, όπως επίσης και τα άλλα νομοσχέδια, τα οποία έχουμε υποσχεθεί. Αυτή την ώρα όμως, προέχει η τουριστική σαιζόν και εκεί έχουμε δώσει όλες μας τις δυνάμεις που, όπως είπατε κάποιοι από εσάς, είναι η πρώτη προτεραιότητα.
Εάν παρατηρήσατε, δεν ανέφερα ποτέ στην πρωτολογία μου το μέτρο που χειροκροτήθηκε πιο σθεναρά απ’ όλα όσα έχουμε πάρει, που ήταν η μείωση του ΦΠΑ από το 11% στο 6,5%. Δεν είναι τυχαίο ότι δεν το ανέφερα. Πρέπει να πω, προς τιμήν σας ότι το χειροκροτήσατε και εσείς. Δεν το ανέφερα, όχι γιατί δεν είναι σημαντικό, έχει τεράστια αξία, αλλά διότι είναι άμεσο με βραχυπρόθεσμα οφέλη.
Η μείωση του ΦΠΑ σιγά-σιγά θα ενταχθεί μέσα στην αγορά. Αυτό που θέλω να υπογραμμίσω είναι ότι η δουλειά που κάνουμε εδώ έχει βάθος χρόνου και θα αλλάξει τον τρόπο που αντιμετωπίζουμε τον τουρισμό για πάντα. Είναι δουλειά, για να φέρουμε τον ελληνικό τουρισμό στην κατάσταση που θα μπορεί να ανταποκρίνεται άμεσα στις κοσμογονικές αλλαγές που γίνονται στον τουρισμό και όχι μόνο να μπορεί να ανταποκρίνεται στην όποια συγκυρία. Βέβαια, είμαστε σε ετοιμότητα να πάρουμε κάθε μέτρο που χρειάζεται για να βοηθήσουμε τα πράγματα άμεσα, αλλά δεν είναι από εκεί που θα μπορούμε να κοιτάμε το μέλλον με αισιοδοξία. Αυτό θα το πετύχουμε με συστηματική, στρατηγική δουλειά και εκεί σας προτείνω να συνεργαστούμε μαζί, διότι μόνο έτσι μπορούν να αλλάξουν τα πράγματα στον τουρισμό.
Ευχαριστώ πολύ.
Δευτερολογία
Κύριε Πρόεδρε, θα ήθελα να πω κατ’ αρχήν ότι πράγματι σ’ αυτή τη συζήτηση για ένα τόσο σοβαρό θέμα, όπως είναι ο τουρισμός, υπάρχει πάρα πολύς χώρος για εποικοδομητική συζήτηση και για ανταλλαγή απόψεων, όπως και για προτάσεις τις οποίες, όπως είπα και πριν, άκουσα με πολλή προσοχή. Σας διαβεβαιώ ότι θα τις λάβω υπ’ όψιν, διότι και για το συνεδριακό τουρισμό ειπώθηκαν σωστά πράγματα, αλλά και για τον τουρισμό υγείας. Κάθε ένα απ’ αυτά βέβαια είναι ένα τεράστιο κεφάλαιο και είναι πάρα πολύ δύσκολο να πει κανείς τι θα κάνει μέσα σε μια κουβέντα.
Πάντως, ειδικά για το συνεδριακό τουρισμό θα ήθελα να σας πω ότι δεν είναι πάρα πολλές οι πόλεις στην Ελλάδα που μπορούν να στηρίξουν το συνεδριακό τουρισμό, διότι δεν αφορά μόνο τη δημιουργία συνεδριακών κέντρων. Η Αθήνα, μάλιστα, είναι μια από τις λίγες πόλεις που μπορεί να στηρίξει σωστά το συνεδριακό τουρισμό. Έχει προκηρυχθεί το TAE KWON DO για συνεδριακό κέντρο. Τώρα, κατά πόσο υπάρχει ενδιαφέρον γι’ αυτό, εξαρτάται βέβαια και από την κατάσταση στην αγορά, την οποία θα σας έλεγα ότι δεν πρέπει να υπερεκτιμήσουμε αυτή τη στιγμή.
Όσον αφορά στον τουρισμό υγείας, βρισκόμαστε σε συνεννόηση με το αρμόδιο Υπουργείο. Θεωρώ ότι οι προτάσεις που έχουν γίνει είναι πολύ σοβαρές και νομίζω ότι και εκεί μπορούν να υπάρξουν πολύ καλές προοπτικές για την Ελλάδα. Το θεσμικό πλαίσιο είναι εξαιρετικά περίπλοκο, διότι είναι και περίπλοκο το θεσμικό πλαίσιο της υγείας, αλλά και του τουρισμού. Δουλεύουμε, λοιπόν, με τον Υπουργό Υγείας, για να δούμε εκεί πώς μπορούμε να το δρομολογήσουμε.
Όσον αφορά τους «Locals Carriers», στους οποίους αναφερθήκατε, κατά την άποψή μου δεν υπάρχει αμφιβολία ότι αυτοί δεν είναι ούτε η σωτηρία για όλα τα προβλήματα ούτε από μόνο του αυτό είναι πρόβλημα. Εξαρτάται από το ποια είναι η στρατηγική σου για μια περιοχή.
Υπάρχουν περιοχές στις οποίες οι «Locals Carriers» αξίζουν τον κόπο κι υπάρχουν και περιοχές στις οποίες είναι αρκετά επικίνδυνοι. Εκεί μπορεί κανείς ανάλογα με το πώς θέλει περιφερειακά να αναπτύξει μία περιοχή, να αποφασίσει προς ποια κατεύθυνση θέλει να πάει.
Κρατάω τις παρατηρήσεις του Αντιπροέδρου κυρίου Βαΐτση Αποστολάτου. Όλα βέβαια είναι καλά, αλλά όλα είναι τεράστια θέματα. Και ο επαγγελματισμός των ανθρώπων που παρέχουν υπηρεσίες τουρισμού είναι ένα τεράστιο θέμα και πρέπει να αναβαθμιστεί, διότι μπορούμε να ανταγωνιστούμε μόνο στην ποιότητα κι όχι στο κόστος. Βεβαίως η αναβάθμιση των τουριστικών υποδομών είναι κάτι που δρομολογείται, αλλά σε μία κατάσταση οικονομικής κρίσης, όπως ξέρετε, τα πράγματα δυσκολεύουν.
Επίσης, κρατάω αυτό το οποίο είπε ο Κοινοβουλευτικός Εκπρόσωπος της Νέας Δημοκρατίας. Ναι, βεβαίως έχετε ένα δίκιο όταν λέτε ότι εδώ αυτές ήταν –επιτρέψτε μου μπορεί να μην το πω ακριβώς- ρητορικές ερωτήσεις ή ήταν ερωτήσεις παρότρυνσης κι όχι ερωτήσεις που θα μπορούσε κανείς να τις απαντήσει όλες μέσα σε κάποιο χρονικό διάστημα και βεβαίως μέσα σ’ αυτό το πλαίσιο ειπώθηκαν αυτά που ειπώθηκαν. Το ακούω αυτό.
Βλέπω όμως ότι η Νέα Δημοκρατία κατεβαίνει στα θέματα τουρισμού ίσως με δύο διαφορετικές γραμμές, γιατί επιτρέψτε μου να σας πω ότι άλλο είναι το κλίμα που άκουσα από κάποιους ομιλητές οι οποίοι είχαν προτάσεις να πουν κι άλλο από την κριτική που άκουσα για ορισμένα πράγματα τα οποία ειλικρινά σας λέω ότι δεν μπορώ να καταλάβω πώς ευσταθούν.
Άκουσα ότι αυξήσαμε εμείς το Φ.Π.Α. Πότε έγινε αυτό; Εξηγήστε μου, δηλαδή, πότε αυξήσαμε το ΦΠΑ, για να το μειώσουμε. Την αύξηση του Φ.Π.Α., αν θυμάμαι καλά, την κάνατε εσείς. Αλλά, εν πάση περιπτώσει, αυτό είναι σημείο κριτικής;
Μπορεί να σας ενοχλεί το ότι κοιτάμε τον τουρισμό για τα επόμενα δέκα χρόνια, αλλά πραγματικά αν θες να κάνεις σχεδιασμό, δεν μπορείς παρά να κοιτάξεις το μέλλον. Αναγκαστικά θα κοιτάξεις το μέλλον. Τι σας ενοχλεί σ’ αυτό; Πολύ πιο ενοχλητικό βρίσκω να διολισθαίνει η συζήτηση για το μέλλον του τουρισμού στο τι γραφειοκρατικά προβλήματα υπήρξαν με το ΦΕΚ του Γενικού Γραμματέα του ΕΟΤ. Δηλαδή, πραγματικά τόσο πολύ θα απαξιώσουμε αυτή τη συζήτηση για να φθάσουμε σ’ αυτό το σημείο την κριτική; Αυτή είναι η κριτική που έχει να πει η Νέα Δημοκρατία για τον τουρισμό στην Ελλάδα; Αν αυτό είναι το επίπεδο της κριτικής που ακούω, να σας πω την αλήθεια, ότι δεν βλέπω να είναι εποικοδομητική.
Το ίδιο ισχύει για τα γραφεία του ΕΟΤ. Ξέρετε πολύ καλά ότι τα γραφεία του ΕΟΤ ήταν και πηγή διαφθοράς και πεδίο σπατάλης. Βεβαίως υπήρχαν και εξαιρετικοί υπάλληλοι -και συμφωνώ μαζί σας- και προφανώς δεν πρόκειται κανένας να ενοχλήσει αυτούς του υπαλλήλους από το να κάνουν τη δουλειά τους. Αντίθετα θα τους ενισχύσουμε, αλλά ξέρετε πολύ καλά ότι υπήρχαν και άνθρωποι οι οποίοι δεν απέδιδαν.
Το γεγονός ότι έρχεται κόσμος από το Μόναχο δεν σημαίνει ότι το γραφείο του Μονάχου είναι αυτό το οποίο κάνει τη δουλειά. Το κλείσαμε, διότι το εξυπηρετεί άλλο γραφείο στη Γερμανία. Γιατί να ξοδεύουμε λεφτά, όταν μπορεί το ίδιο γραφείο να μας εξυπηρετήσει σήμερα; Οι ελάχιστοι άνθρωποι, ειδικά που ταξιδεύουν από την Ευρώπη δεν πηγαίνουν στα γραφεία του ΕΟΤ για να πάρουν πληροφορίες, πάνε στο διαδίκτυο. Να μου πείτε να έχουμε γραφείο στη Ρωσία, το καταλαβαίνω και ίσως και παραπάνω από ένα. Να έχουμε στην Κίνα, το καταλαβαίνω. Να ανοίξουμε καινούργια. Αυτές είναι εποικοδομητικές προτάσεις, αλλά όχι το γιατί κλείσαμε το γραφείο του Μονάχου.
Διότι κανείς δεν πάει. Αράχνιασαν και το βλέπετε κι εσείς.
Άρα, δέχομαι την κριτική, αλλά προς Θεού! Μην διολισθαίνει η συζήτηση σ’ αυτό το επίπεδο.
Μιλάτε για τα διαθέσιμα του ΕΟΤ. Τι θέλετε ακριβώς να κάνουμε; Να δώσουμε τους μισθούς του ΕΟΤ για διαφήμιση; Αυτό μου λέτε; Να πληρώναμε απ’ αυτά τα ξένα Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης, αλλά να μην πληρώναμε μισθούς; Ξέρετε πάρα πολύ καλά ότι τα διαθέσιμα στο τέλος μιας χρονιάς συμπεριλαμβάνουν και τη μισθοδοσία του προσωπικού. Λοιπόν, αν η πρότασή σας είναι να μην πληρώσουμε τους υπαλλήλους, αλλά να πληρώσουμε τη διαφήμιση στα ξένα Μέσα, την οποία εσείς αγοράσατε, σας λέω ότι αυτό δεν γινόταν.
Λοιπόν, εσείς είπατε ότι θέλετε να κάνετε σοβαρή αντιπολίτευση. Ε, λοιπόν, δεν είναι σοβαρή αντιπολίτευση αυτή, όταν κολλάτε σ’ αυτά τα πράγματα.
Αναφερθήκατε ακόμα στα «τσιτάτα» μου, τα οποία σας ενοχλούν. Λυπάμαι. Αν εσείς αυτά τα καταλαβαίνετε ως συγκεκριμένη κριτική και δεν καταλαβαίνετε τη νοοτροπία που επικαλούνται αυτά τα λεγόμενα «τσιτάτα» σας, τότε δεν έχετε καταλάβει ακριβώς τα λάθη τα οποία έγιναν στο παρελθόν.
Και να σας πω και κάτι άλλο; Θα πρέπει να έχετε λίγη υπομονή. Εγώ άκουσα τη δική σας πρωτομιλία δύο φορές. Μια πριν από έξι μήνες και μια σήμερα, που ήταν ακριβώς η ίδια, λες και δεν έχει αλλάξει τίποτα μέσα σ’ αυτήν την περίοδο.
Εγώ τουλάχιστον κάνω μια προσπάθεια να απαντήσω στα ερωτήματά σας και να υιοθετήσω τις προτάσεις τις οποίες κάνετε. Αν δεν έχετε τουλάχιστον την ευαισθησία να γράψετε μια διαφορετική ομιλία έξι μήνες μετά, λυπάμαι αλλά θα ακούσετε μερικά ίδια τσιτάτα.
Ευχαριστώ πολύ.
Τριτολογία
Ξέρετε, όταν έρχεται κανείς μέσα στη Βουλή, συμπεριφερόμενος με τον τρόπο τον οποίο θα ήθελε, βεβαίως, ξεχνάει ότι δεν μπορείς να πάρεις αποφάσεις χωρίς να υπολογίσεις τι κόστος έχει αλλού.
Ξέρετε ότι βρισκόμαστε –όλοι το είπατε- σε μια πάρα πολύ δύσκολη περίοδο -αυτό νομίζω ότι το αναγνωρίζει πια όλος ο κόσμος- μια περίοδο, όπου κάθε ευρώ που δίνεις μετράει. Δέχομαι απολύτως ότι κάθε ευρώ στον τουρισμό είναι επένδυση. Όχι, όμως, ότι κάθε ευρώ το οποίο δίνεται στο όνομα του τουρισμού είναι επένδυση. Σε μια περίοδο όπου ζητήσαμε από τον κόσμο να κάνει τεράστιες θυσίες και ειδικά, όταν ζητάμε σε συνταξιούχους να κόψουν μέρος από τη σύνταξή τους, δεν υπάρχει κανένας τομέας, όπου μπορείς να πεις «εγώ απαιτώ, ό,τι και αν συμβαίνει μέσα στο Υπουργείο μου, να μου δώσεις περισσότερα χρήματα.
Το λέω αυτά διότι σας διαβεβαιώ ότι στις συζητήσεις μου με τον Υπουργό Οικονομικών, όπως και όλοι οι άλλοι Υπουργοί, βεβαίως, ζητάω να επενδύσει περισσότερο στο δικό μου τομέα. Αυτό είναι προφανές. Όμως, πρέπει να σας πω ότι η δύναμη με την οποία μπορώ εγώ να διεκδικήσω παραπάνω κονδύλια για τον τουρισμό εξαρτάται απόλυτα από τη δυνατότητά μου να περιορίσω τη σπατάλη εκεί που παλιά υπήρχε.
Αυτό που για μας ήταν πρώτη προτεραιότητα ήταν εκεί που θεωρούσαμε ότι τα λεφτά πήγαιναν για πέταμα, να σταματήσουν να πηγαίνουν για πέταμα.
Αν δεν γινόταν αυτό, το να ζητήσουμε περισσότερα χρήματα δεν είχε κανένα νόημα.
Αυτό που πρέπει να σας πω είναι ότι δυστυχώς και στο χώρο του τουρισμού και στο χώρο του πολιτισμού τα κονδύλια τα οποία έφευγαν με πολύ απλουστευτικό τρόπο ήταν τεράστια. Θα σας πω ένα παράδειγμα. Αυτή τη στιγμή πιστεύω ότι μία καλή καμπάνια, τουλάχιστον σε κάποιες βασικές χώρες της Ευρώπης, θα μπορούσε να πληρωθεί με ένα κονδύλιο της τάξεως των 10.000.000 ευρώ.
Ξέρετε ότι διοργανώθηκε ένας διαγωνισμός, μία εκδήλωση, η οποία δεν έγινε ποτέ και κόστισε στον Έλληνα φορολογούμενο 14.000.000 ευρώ; Δεν έγινε ποτέ! Είναι λεφτά τα οποία έδωσε το ελληνικό δημόσιο. Πώς μπορώ να πάω εγώ στον Υπουργό Οικονομικών να ζητήσω παραπάνω κονδύλια, όποιος κι αν είναι ο λόγος, όταν την ίδια ώρα από το Υπουργείο ξοδευόντουσαν έτσι τα χρήματα; Δυσανασχετείτε, αλλά η πραγματικότητα είναι ότι αν δεν μαζέψεις πρώτα το σπίτι σου, με ποια αξιοπιστία να πας να πεις ότι εγώ θέλω κονδύλια.
Βεβαίως ο τουρισμός είναι σημαντικός. Αλλά δεν είναι σημαντική η υγεία; Δεν είναι σημαντικές οι συντάξεις; Είναι πάρα πολύ σημαντικά θέματα. Βεβαίως ο τουρισμός είναι επένδυση, αλλά και τα άλλα είναι υποχρέωση.
Δεν έχω αντίρρηση, αλλά αν μπορούμε να πετύχουμε ορισμένα πράγματα με λιγότερα χρήματα, γιατί φέτος που είναι μία πάρα πολύ δύσκολη χρονιά να μην το κάνουμε;
Εγώ πιστεύω ότι αυτό το οποίο συμβαίνει αυτή τη στιγμή στο Υπουργείο Πολιτισμού και Τουρισμού –και επιμένω σ’ αυτό- είναι ότι δένουμε τα σημεία των δύο Υπουργείων τα οποία μπορούν να δουλέψουν πολύ καλά μαζί. Αυτό δηλαδή το οποίο κοιτάμε να κάνουμε είναι όπου μπορούμε να συνεργάζονται αυτά τα δύο Υπουργεία, έτσι ώστε κάθε ευρώ που δίνουμε να έχει πολύ μεγαλύτερα αποτελέσματα. Αυτός είναι ο στόχος που θα έπρεπε να έχουμε.
Το λέω αυτό, διότι είναι ανέξοδο για εσάς να λέτε ότι ζήτα παραπάνω χρήματα. Μα βεβαίως οποιοσδήποτε Υπουργός θέλει να ζητήσει παραπάνω χρήματα. Το θέμα είναι εάν μπορούμε να κάνουμε τη δουλειά σοβαρά, έτσι ώστε με τα χρήματα που έχουμε να έχουμε τα μεγαλύτερα αποτελέσματα. Και σας λέω ότι οι Οργανισμοί τους οποίους εποπτεύω, ήταν σε μία κατάσταση που δεν ήξεραν να το κάνουν αυτό. Πρέπει να αλλάξει εντελώς η λειτουργία τους, για να φτάσουμε σε ένα σημείο που να λέμε ότι κάθε ευρώ πάει στον ΕΟΤ, κάθε ευρώ που πάει στην ΕΤΑ ή οπουδήποτε αλλού πραγματικά πιάνει τον τόπο που θα έπρεπε να πιάσει. Είμαστε μακριά απ’ αυτό. Έχουμε κάνει τεράστιο δρόμο, αλλά έχουμε ακόμα κι άλλο να κάνουμε.
Έτσι, λοιπόν, αυτή τη στιγμή αυτό το οποίο δημιουργείται είναι οργανισμοί, οι οποίοι όταν θα αρχίσουμε να έχουμε περισσότερα κονδύλια, δεν θα κάνουν πάλι τα λάθη του παρελθόντος. Αν δείτε τα πορίσματα και στον ΕΟΤ και στον ΟΤΕΚ που αναφέρατε πριν –στον ΟΤΕΚ τώρα έχει πάει ο Επιθεωρητής Δημόσιας Διοίκησης- και στους άλλους εποπτευόμενους φορείς αυτό το οποίο δείχνουν είναι ότι οι οργανισμοί αυτοί ακολουθούσαν παράτυπες διαδικασίες και στην ΕΡΤ, με αποτέλεσμα ναι μεν να γίνεται η δουλειά πιο γρήγορα, αλλά να πετιούνται πάρα πολλά χρήματα. Η ΕΡΤ θα μπορούσε πάρα πολύ να βοηθήσει το έργο του ΕΟΤ. Γιατί δεν το έκανε μέχρι προχθές;
Τώρα, θέλετε να θεσμοθετήσουμε ομάδα κρίσης; Αυτό είναι το ζητούμενο ή να λειτουργήσει η ομάδα κρίσης; Τι να σας πω για την κριτική του δείξτε μας απτά αποτελέσματα; Εάν κανείς δεν μιλήσει με τους ξενοδόχους να δει το ποσοστό των ακυρώσεων πέρυσι το Μάιο, δεν θα καταλάβει ποτέ το έργο ζωτικής σημασίας που έκανε αυτή η ομάδα κρίσης. Εκείνο τον καιρό οι ξενοδόχοι υπολόγιζαν ότι η μείωση στις αφίξεις θα φτάσει μεταξύ του 10% και του 20%. Εάν γύρισε αυτό το κλίμα, γύρισε ακριβώς επειδή συνεργαστήκαμε όλοι μαζί, βάλαμε κοινούς στόχους. Εκεί πρέπει να πω ότι σε πολύ μεγάλο βαθμό στηριχθήκαμε και από τα κόμματα της αντιπολίτευσης, πλην ορισμένων ομάδων οι οποίοι τότε καταλάμβαναν τα μνημεία μας κ.λπ., για να γυρίσει αυτό το κλίμα. Αλλά γύρισε και γύρισε με ουσιαστική δουλειά που έγινε. Θα ήθελα πάρα πολύ να πω ότι αυτή η δουλειά ήταν μόνο δική μου. Δεν ήταν καθόλου μόνο δική μου. Ήταν πάρα πολλών φορέων, οι οποίοι έλαβαν μέρος σ’ αυτό το πράγμα.
Αλλά να γυρνάμε τώρα, έξι μήνες μετά, όταν όλοι μαζί πετύχαμε κάτι τόσο αξιοσημείωτο και να το απαξιώνουμε λέγοντας ότι αυτό το οποίο χρειαζόταν ήταν η θεσμοθέτηση ή μία υπογραφή για να πούμε ότι κάναμε ομάδα διαχείρισης κρίσης, πιστεύω ότι είναι χαμηλής ποιότητας αντιπολίτευση.
Ευχαριστώ.