-Έχει ωριμάσει, πλέον, στο μυαλό όλων ότι το βασικό έλλειμμα εντοπίζεται στην πρόληψη και στον συντονισμό. Μέσα στην πρόληψη προστίθενται και τα κονδύλια που πρέπει να απορροφηθούν, ή μπορούν να απορροφηθούν, για να προλαβαίνονται τέτοιες καταστάσεις.

Πρόκειται για μια πραγματική καταστροφή, η οποία χωρίς αμφιβολία είναι αρκετά πρωτόγνωρη και μπορούν να βγουν κάποια συμπεράσματα. Πρώτον, δεν έχουμε να αντιμετωπίσουμε την Ευρώπη του Ντελόρ, αλλά την Ευρώπη της Φον ντερ Λάιεν. Ελάχιστα νέα χρήματα φτάνουν στη χώρα μας. Η κυρία Φον ντερ Λάιεν ουσιαστικά λέει πως αυτά που δεν απορροφήσαμε, μπορούμε σήμερα να τα πάρουμε ως βοήθεια. Αυτά που δεν απορροφήθηκαν όμως, είναι χρήματα για ανταλλακτικά για τα σινούκ, για τις κινητές ομάδες διαχείρισης τέτοιων κρίσεων, για τα αντιπλημμυρικά έργα. Χρήματα για την πρόληψη και τον συντονισμό, τα οποία δεν απορρόφησε η Κυβέρνηση. Έρχεται σήμερα η κ. Φον ντερ Λάιεν και λέει, «δεν πειράζει, πάρτε τα, να τα δώσετε επιδόματα». Με αποτέλεσμα να δημιουργείται  διπλή ζημιά για τη χώρα.

Στην πραγματικότητα η κ. Φον ντερ Λάιεν λέει στον κ. Μητσοτάκη, «κάνε τον ικέτη, εγώ δεν έχω ταμείο αλληλεγγύης, πήγαινε στους ομολόγους σου και ζήτησε να βάλουν μερικά χρήματα παραπάνω μήπως και σου δώσω άλλα 400 εκ.».

Ειπώθηκε ότι η Ευρώπη θα είναι κοντά στην Ελλάδα, αλλά και ο ίδιος ο Πρωθυπουργός είπε πως θα πάει να πείσει τους ομολόγους του. Παρότι οι αποφάσεις λαμβάνονται από το Συμβούλιο, το ταμείο αλληλεγγύης θα έπρεπε να γεμίζει αυτόματα. Είναι τελικά ταμείο αλληλεγγύης ή είναι ταμείο στο οποίο έρχεται κάποιος ο οποίος έχει υποφέρει να παρακαλέσει για να γεμίσει. Εφόσον είναι ταμείο αλληλεγγύης έπρεπε και να υπηρετείται ως ταμείο αλληλεγγύης, διαφορετικά ο κ. Μητσοτάκης θα τρέχει από Πρωθυπουργό σε Πρωθυπουργό για να του δοθεί κάτι.

Η Ευρωπαϊκή Ένωση είναι πιο ανοιχτή στην Τουρκία απ’ ότι είναι με την Ελλάδα. Στην Ελλάδα δίνει αυτό που δεν απορρόφησε η ίδια. Η αναθεώρηση δεν έγινε λόγω της πλημμύρας στην Θεσσαλία. Το σχέδιο είχε ήδη κατατεθεί από την Κυβέρνηση πριν τις πυρκαγιές, επειδή είναι η χρονιά που πρέπει να γίνει η αναθεώρηση. Ως ΠΑΣΟΚ, ασκήσαμε κριτική στην Κυβέρνηση ότι χρειάζεται αναθεώρηση. Ο κ. Μητσοτάκης έλεγε πως δεν γίνεται αναθεώρηση και όποιος το προτείνει πρέπει να πάρει Νόμπελ Οικονομικής Ασυναρτησίας. Γίνεται λοιπόν αναθεώρηση, έρχονται οι καταστροφές και έπειτα η ΝΔ λέει «η αναθεώρηση γίνεται λόγω των καταστροφών».

Προηγουμένως, έγινε λόγος για άμεσα αντανακλαστικά, τα οποία είχε η Σλοβενία. Αξίζει να παρατηρηθεί που βρισκόταν την έκτη μέρα η Σλοβενία σε ό,τι αφορούσε τη διαπραγμάτευση με την ΕΕ και που η Ελλάδα στη δέκατη.

Σε ό,τι αφορά την ευελιξία. Η λέξη του μέλλοντος. Ευελιξία σημαίνει ότι δεν θα υπάρξει σχέδιο. Αλλά θα υπάρχει μια διάθεση Κυβέρνησης, ό,τι έχει να τα δίνει όπου βρεθεί. Δεν  υπάρχει κανένα σχέδιο, δεν κατατέθηκε σχέδιο από την Κυβέρνηση για το τι χρειάζεται η Θεσσαλία σήμερα.

Αντιλαμβάνεται κανείς τι θα χρειαστούμε την επόμενη μέρα για τη Θεσσαλία; Μιλάμε για μια περιοχή η οποία παράγει την μεγάλη πλειοψηφία των πραγμάτων τα οποία καταναλώνουμε και εμείς οι ίδιοι. Τα χρήματα που δίνει αυτή η Κυβέρνηση μέσα από το ταμείο στήριξης για την αγροτιά είναι ελάχιστα. Γιατί την Κυβέρνηση δεν την απασχολεί, αφού είναι το 3% του ΑΕΠ, είναι όμως το 11% του εργατικού δυναμικού. Πόσες οικογένειες όμως στην Αθήνα συμπληρώνουν το εισόδημά τους και συμπλήρωναν το εισόδημά τους στην κρίση, από τα χωράφια τους; Απέναντι όμως σε αυτούς τους ανθρώπους, επειδή δεν αποτελούν μεγάλο κομμάτι του ΑΕΠ, δεν έχει δώσει απολύτως τίποτα.

-Σε σχέση με την κλιματική αλλαγή και το 2007 τα ίδια έλεγε ο Καραμανλής. Και τότε η ΝΔ κυβερνούσε, και ακριβώς τα ίδια πράγματα ακούμε και σήμερα. Ο κ. Μητσοτάκης έλεγε τα ίδια ακριβώς πράγματα μετά τον Ιανό. 15 χρόνια μετά λέγονται τα ίδια πράγματα και δεν αλλάζει τίποτα. Σχετικά με την Τοπική Αυτοδιοίκηση πρέπει πρώτα να δούμε ποιος έχει ποια ευθύνη. Γιατί για κάθε Αγοραστό υπάρχει και ένας Αρναουτάκης. Δεν έχω ακούσει τα ίδια πράγματα στην Κρήτη που έχω ακούσει για τη Θεσσαλία. Έχει να κάνει και με το ποιος διαχειρίζεται τα χρήματα, ποιος τα απορροφά και με τι προτεραιότητες. Αν ισχύει ότι ο κ. Αγοραστός τα αντιπλημμυρικά τα έκανε δρόμους, σημαίνει ότι είναι κακός Περιφερειάρχης, δεν σημαίνει ότι είναι κακή η Αυτοδιοίκηση.

Τη γραφειοκρατία τη βάζει το κεντρικό πολιτικό σύστημα, όχι ο Περιφερειάρχης. Όταν βγαίνει ο κ. Σταϊκούρας και λέει «όσα ξέρουμε μέχρι σήμερα από τις αρμόδιες υπηρεσίες», σημαίνει πως δεν ξέρει τι του γίνεται.

Την ημέρα που πήγε ο κ. Μητσοτάκης στην κυρία Φον ντερ Λάιεν, μια εφημερίδα επικοινωνούσε πως πήγε για 1,5 εκ. και γύρισε με 2,50 δις. Κάτι που δεν ισχύει Είναι μη απορροφημένα κονδύλια με ευθύνη της Κυβέρνησης.

Ο λόγος που σταματάει ο κόσμος να μας ακούει είναι αυτός, γιατί σκέφτεται πως δεν μπορεί να βγάλει άκρη, αν τελικά είναι καινούργια χρήματα ή όχι. Όταν γράφει το σουπεράκι του καναλιού της Βουλής «με την Ευρωπαϊκή στήριξη ύψους 2,25 δις».

Δεν είναι καινούργια στήριξη. Και αυτό το θέμα της στήριξης της Κυβέρνησης και η έλλειψη πληροφόρησης του κόσμου είναι μέρος του προβλήματος. Γιατί αυτό κάνει την Κυβέρνηση τόσο αλαζονική ώστε να μην ακούει κανέναν, αφού γνωρίζουν ότι θα την στηρίξουν, θα γράφουν για εκείνη. Και χειροκροτούν τώρα τον κ. Μητσοτάκη, ότι έφερε 2,25 δις, το οποίο  ακριβώς κάνει και το κανάλι της Βουλής.

-Καταρχάς για το νομοσχέδιο το οποίο πέρασε είναι οδηγίες της ΕΕ, τις οποίες στηρίξαμε ως ΠΑΣΟΚ σχεδόν σε όλα τα άρθρα εκτός από το ΤΑΙΠΕΔ, γιατί έχουμε μεγάλες επιφυλάξεις για το ποια ακριβώς ακίνητα θέλει η Κυβέρνηση να ιδιωτικοποιήσει. Ψηφίσαμε τα υπόλοιπα γιατί πράγματι δίνει ένα κέντρο ελέγχου μέσα στην αγορά.

Υπήρχε και η διάταξη για τα POS. Τα POS είναι τα μηχανήματα των τραπεζών τα οποία καθιστά πλέον η Κυβέρνηση υποχρεωτικά για κάποιες συναλλαγές. Είμαστε επίσης υπέρ αυτού γιατί μπορεί να βοηθήσει στην πάταξη της φοροδιαφυγής, όμως όταν κάτι γίνεται υποχρεωτικό, βγαίνει από την λειτουργία της ελεύθερης αγοράς. Αυτό σημαίνει ότι θα έπρεπε την ίδια ώρα να εξετάσουμε τι κάνουν οι τράπεζες σε ό,τι αφορά τις χρεώσεις σε διαδικασίες τις οποίες εμείς υποχρεώνουμε τον πολίτη να μπαίνει. Εμείς υποχρεώνουμε τον πολίτη, αυτόν που παρέχει μια υπηρεσία και αυτόν που την αγοράζει, να συνδιαλλαγούν μέσα από μια συγκεκριμένη διαδικασία. Άρα, πρέπει να δούμε αν αυτή η διαδικασία γίνεται προϊόν εκμετάλλευσης από τον μεσάζοντα.

Από τις τράπεζες σε επίπεδο προμήθειας. Το ΠΑΣΟΚ κάλεσε την ένωση τραπεζών να μας παρέχει εξηγήσεις. Οι απαντήσεις τους ήταν εντελώς άστοχες, τις περισσότερες ερωτήσεις δεν τις απάντησαν, ενώ τις ερωτήσεις που απάντησαν τις απάντησαν θολά και μας παρέπεμψαν στο κράτος για πράγματα τα οποία ανήκουν στη λειτουργία των τραπεζών. Η συμπεριφορά των τραπεζών δεν θα λάμβανε χώρα ποτέ σε κανένα σοβαρό Κοινοβούλιο. Να νιώθουν όμως την άνεση οι τράπεζες να έρθουν απέναντι στους Έλληνες βουλευτές, τους εκπροσώπους της ελληνικής κοινωνίας σημαίνει πως ή η Κυβέρνηση τους έχει αναβαθμίσει σε προνομιακούς συνομιλητές και τώρα σκέφτονται «τι να πάω να απαντάω στον Γερουλάνο αφού κλείνομαι με τον Υπουργό μέσα και τα λέμε μεταξύ μας» ή έχει υποβαθμιστεί το Κοινοβούλιο τόσο που νιώθουν οι εκπρόσωποι των τραπεζών ότι μπορούν να έρχονται και να μην απαντάνε στις ερωτήσεις των βουλευτών.

-Από την πρώτη αξιολόγηση δεν υπάρχει κάτι απτό για την επενδυτική βαθμίδα, έγινε μια πρώτη αξιολόγηση και χρειάζεται και μια δεύτερη. Συζητιέται η Ελλάδα ως επενδύσιμη χώρα, και για αυτό είναι και πολύ ευάλωτη. Ένας από τους λόγους για τους οποίους βλέπουμε έτσι φειδωλό τον κ. Χατζηδάκη, είναι επειδή ξέρει ότι αν αρχίσει να ανοίγει τους κρουνούς και να αυξάνει το χρέος ακόμα πιο πολύ, θα τη χαιρετήσει την επενδυτική βαθμίδα όσο γρήγορα έλαβε την πρώτη. Άρα, νομίζω ότι εδώ μπορούμε να συμφωνήσουμε όλοι ότι απέναντι σε μια Ευρώπη, η οποία είναι τόσο σκληρή όσο η Ευρώπη που είδαμε σήμερα που στέλνει τον Μητσοτάκη ικέτη στους άλλους αρχηγούς των κρατών, η επενδυτική βαθμίδα είναι πολύ σημαντική για να σταθεί η Ελλάδα στα πόδια της.

Ένα μεγάλο έλλειμμα της Κυβέρνησης είναι τα αγροτικά. Γιατί αυτήν τη στιγμή είναι μια πηγή πλούτου, όπως και η ενέργεια. Η Κυβέρνηση επέλεξε την ενέργεια να τη δώσει στα χέρια των λίγων, επέλεξε να αγνοήσει την αγροτική παραγωγή. Σκεφτείτε πόσο πιο σωστά θα ήταν τα πράγματα αν ας πούμε έδινες σε Αγροτικούς Συνεταιρισμούς το δικαίωμα να παράγουν τη δική τους ενέργεια όπως επιτρέπουν οι Ενεργειακές Κοινότητες. Ένα από τα πρώτα νομοσχέδια αυτής της Κυβέρνησης ήταν να αφαιρέσει την προτεραιότητα που είχαν οι Ενεργειακές Κοινότητες απέναντι σε πολύ γρήγορους και πάρα πολύ πλούσιους επενδυτές. Έτσι, σήμερα ένας Δήμαρχος αγκομαχάει να φτάσει το σχέδιό του έτσι ώστε να βάλει 2 ανεμογεννήτριες, ενώ ο άλλος πάει και βάζει 200.

Έπειτα, είχαν την δυνατότητα παραγωγής ενέργειας οι αγρότες για να μειώσουν το κόστος παραγωγής τους, η Τοπική Αυτοδιοίκηση για να μπορεί να βοηθήσει τους ευάλωτους και τα Επιμελητήριά, για να μπορούμε να υποστηρίξουμε μικρομεσαίες επιχειρήσεις.

Πρέπει να αντιληφθεί η Κυβέρνηση ότι έχει αρχίσει να γίνεται κορεσμός των υπαρχόντων και μιλάμε για offshore τώρα. Θα κάνουν τη μεγάλη κίνηση να ανταλλάξουν offshore άδειες με onshore για να τις δώσουν εκεί που πραγματικά θα πιάνουν τόπο; Γιατί αυτό θα ήταν πολύ μεγάλη κίνηση.

Παρακάτω θα δείτε αποσπάσματα από τη συνέντευξή μου στο κανάλι της Βουλής, με τη δημοσιογράφο Αλεξία Κουλούρη:

Αλλάξτε τις ρυθμίσεις των cookies για να δείτε το video